عزم ذوب آهن اصفهان برای تولید 3 میلیون تن محصولات فولادی در سال رونق تولید

اصفهان- خبرنگار روزنامه جمهور‌ی اسلامی: مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان با بیان این که امید داریم تا 2 سال آینده مصرف آب خام فقط برای شرب و بهداشت در ذوب آهن مصرف شود، گفت: برنامه تولید ذوب‌آهن برای سال جاری 3 میلیون و 50 تن است که تاکنون یک میلیون تن آن محقق شده است. منصور یزدی‌زاده در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه استان اصفهان اظهار کرد: در زمینه تولید 3 میلیون تن سال جاری کمی از برنامه عقب هستیم اما در شهریورماه و شش ماه دوم جبران خواهیم کرد و به این موفقیت می‌رسیم. وی در ادامه با تبریک هفته دولت یاد وخاطره شهیدان رجایی وباهنر را گرامی داشت وگفت: به همه دولت‌مردانی که در سنگرهای اقتصادی فعالیت می‌کنند، در هفته دولت خداقوت می‌گویم و ازآن‌ها تشکر می‌کنم. مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان از تلاش گران عرصه خبر واطلاع‌رسانی کشور واستان که صادقانه وبا دقت وسرعت فعالیت می‌کنند تقدیر کرد و تصریح کرد: اگرچه با ظهور شبکه‌های اجتماعی آسیب‌های غلطی به اصحاب رسانه وارد شده ولی این خدشه به زحمات افرادی که به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند وارد نمی‌شود و حساب شما از افرادی که یک شبه می‌خواهند مخاطب جذب کنند و به دنبال اهداف دیگری هستند جدا است. وی عنوان کرد: مجموعه بزرگ ذوب‌آهن اصفهان با بیش از 50 سال سابقه کار تازه نفس گرفته و به دنبال کسب موفقیت‌های بیشتر است و افتخارات یک سال اخیر نشانگر این توانمندی‌های بالقوه در این مجموعه عطیم صنعتی است.
انتظارات در سال تولید از دستگاه‌های مختلف
یزدی‌زاده با اشاره به شعار رونق تولید درسال جاری گفت: رونق تولید نیاز‌مند الزاماتی است تا بتوانیم به این موضوع دست پیدا کنیم، در همین راستا انتظارات‌ متفاوتی از وزارت صمت، گمرک، بانک‌ها و... است که بایدکمر همت را برای رسیدن به این هدف بزرگ ببندند. مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان، افزود: تنها راه جبران آن افزایش تولید است و از این طریق هزینه‌های ثابت سرشکن، سود شرکت بیشتر و وضعیت معیشت بهتر می‌شود. وی در ادامه گفت: تفاوت میزان سود ما با برخی از کارخانه مثل فولاد مبارکه به علت تفاوت فرآیند تولید است و کوره بلندی که امروز در ذوب‌آهن داریم را در کارخانه‌های دیگر کشور نمی‌بینیم؛این فرآیندی که ما داریم آن‌چیزی است که امروز در دنیا رایج است که اتکا به گاز طبیعی تقریبا صفر و در کمترین میزان است.
روسیه بزرگترین تولیدکننده گاز هم با سیستم کوره بلند فولاد تولید می‌کند


یزدی‌زاده افزود: حتی در روسیه که بزرگترین تولیدکننده گاز در دنیاست از آن برای تولید فولاد استفاده نمی‌‌کند و کارخانه‌های آن‌جا هم با تکنولوژی ذوب‌آهن فعالیت می‌کنند؛ از همین رو ما یک دهم کمتر سوبسید گاز استفاده می‌کنیم و ازسوی دیگر نیز ما خودمان نیروگاه داریم که سوخت آن را با تعرفه صنعتی تحویل می‌شود درحالی که باید با تعرفه نیروگاهی به ما تعلق بگیرد.
مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه این فرآیند در سایر روش‌های تولیدفولاد در کشور دیده نمی‌شود، اذعان کرد: باتوجه به اینکه بخشی از ذغال سنگ ما وارداتی است، موفق شدیم میزان مورد نیاز را وارد کرده و کک مورد نظر را تولید کنیم.وی تاکید کرد: وابستگی به برق و گاز در سایر کارخانه‌های تولیدی فولادی صد در صدی است ولی ذوب‌آهن برخلاف سایر صنایع فولادی کشور امکان توقف تولید ندارد و باید به صورت شبانه‌روزی فعالیت کند و کوره بلند باید به صورت پیوسته تا پایان عمرش که حدود 12 سال است تولید داشته باشد.
رکورد 2 میلیون و 410 هزار تن تولید در سال 97
یزدی‌زاده کسب رکورد تولید محصولات فولادی در ستال گذشته را یاد آور شد وتصریح کرد: سال گذشته با همه سختی‌هایی که داشتیم و تشدید تحریم‌ها، بحران آب و اعتصاب کامیون‌داران موفق شدیم تولید 2 میلیون 410 هزار تن رکورد تولید را بشکنیم و امسال نیز برنامه داریم به 3 میلیون و 50 هزار تن برسیم که ذوب‌آهن تاکنون تجربه بیش از 2 میلیون و 700 هزار تن نداشته است و سال گذشته این میزان را با 2 کوره تولید کردیم ولی امسال امیدواریم با بازگشت یکی دیگر از کوره‌ها با سه کوره تولید داشته باشیم.مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا سه ماهه پایانی سال کوره 1 را هم به مدار باز می‌گردانیم ولی بزرگترین دغدغه ما تامین سنگ آهن است؛ تاکنون در مرز 1 میلیون تن چدن هستیم و این عدد که برای ما که می‌خواهیم 3 میلیون تن فولاد تولید کنیم ما را از برنامه عقب انداخته است که به دنبال این هستیم در شهریور ماه 6 ماهه دوم سال جبران کنیم. وی بیان داشت: حدود 120 هزار تن از برنامه عقب هستیم ولی امسال رکوردهای خوبی را به جای گذاشتیم؛ رکورد روزانه بیش از 9 هزار تن را داشتیم که نشان ‌می‌دهد که با همین دو کوره هم می‌توانیم به تارگت برسیم.
مواد اولیه مورد نیاز ذوب آهن صادر می‌شود
یزدی‌زاده ابراز کرد: مشکل اصلی ما فعلا در تامین مواد اولیه است و سنگ آهن و کنستانتره درحال صادر است و امیدواریم برنامه‌ریزی‌های که وزارت صمت برای کنترل آن انجام داده عملی شود و مواد اولیه کشور تبدیل به محصول و سپس صادر شود.مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان افزود: کسانی که سنگ صادر می‌کنند هم مشکلاتی دارند و برای توسعه نیاز به ارز دارند و از همین رو مواد اولیه را به صورت خام صادر می‌کنند ولی حل کردن این موضوع دشوار نیست و اگر آن‌ها مواد اولیه را به صنایع بدهند، تولیدگنندگان با تولید بیشتر می‌توانند علاوه بر صادرات محصولات با ارزش بالاتر ارز مورد نیاز آنها را هم تامین کند. وی ادامه داد: رشد تولید فولاد کشور پس از انقلاب در مقایسه با توسعه سایر صنایع، رشد بسیار بالایی داشته ولی باید تلاش کنیم همه مواد اولیه داخل کشور به محصول تبدیل شود.
توانایی تولید هر نوع ریل مورد نیاز کشور را داریم
یزدی‌زاده در ادامه مطرح کرد: در کنار رکورد تولیدی که در چدن داشتیم، اتفاقات خوب دیگری نیز رخ داد؛ سال گذشته با همت و تلاش همکاران سرعت این اتفاقات بیشتر شد، بزرگترین اتفاق ما تولید ریل ملی بود که تبدیل به کالای تولیدی عادی ما شده است. مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان با بیان این که به لطف الهی وتلاش پرسنل ذوب آهن امروز هم فولاد ریل و هم خود ریل را تولید می‌کنیم،گفت: محدودیتی از بابت تنوع و تناژ نداریم و اعلام آمادگی کردیم که هر نوع ریل مورد نیاز کشور را می‌توانیم تولید کنیم. یزدی‌زاده مطرح کرد: انواع تیرآهن‌ای و اچ را تولید می‌کنیم و تولید تسمه به عرض 200 میلی‌متر و به قطر 20 میلی‌متر را از تولیدات جدید و با ارزش ذوب آهن اصفهان است. وی در پاسخ به این‌که آیا واردات ریل توجیه اقتصادی دارد، گفت: باید این سوال را از آن‌هایی که ریل را وارد می‌کنند بپرسید آیا توجیه اقتصادی دارد یا خیر ولی ما اعلام کرده‌ایم که ریل را با قیمت کمتری به مشتریان تحویل می‌دهیم و به تمامی شرکت‌های متروها و وزارت راه و شهرسازی نیز آمادگی خود را برای تولید ریل اعلام کرده ایم.
کاهش مصرف آب از 17 میلیون به 14 میلیون مترمکعب
یزدی‌زاده در بخش دیگری از نشست خبری به اقدامات انجام شرکت در حوزه آب و محیط‌زیست اشاره و اذعان کرد: یکی از موفقیت‌‌هایی که امروز در این حوزه داشتیم درب‌های باطری انعطاف‌پذیر واحد کک سازی است که بعد از چندین مرحله که اوکراینی‌ها و چینی‌ها کار را رها کردند، توانستیم خودمان این درب‌ها را تولید کنیم که یکی از توفیق‌ها ما در حوزه زیست محیطی است.مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان تصریح کرد: پروژه PCI که از سال 95 شروع شد تا سال قبل حدود 15 تا 20 درصد پیشرفت داشت و این پروژه که یکی از پروژه‌های بی‌نظیری است که این پروژه امروز در فاز اجرایی است.وی افزود: در حوزه آب کارهای خوبی در سال گذشته انجام شد و برای کاهش مصرف آب طرح‌های کوچک و بزرگ اجرا کردیم به طوری که توانستیم 17 میلیون مترمکعب آب مصرفی سال 96 را به 14 میلیون مترمکعب در سال 97 کاهش دادیم.
سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی برای استفاده از پساب
یزدی‌زاده ادامه داد: یکی دیگر از کارهای مهمی که در این حوزه انجام دادیم خرید پساب شهرهای اطراف بود و امروز خوشبختانه با قراردادهایی که با شهرهای مجاور منعقد کرده ایم، حدود هزار میلیارد تومان پروژه‌ در این زمینه داریم. مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان ادامه داد: انشالله تا 2 سال آینده مصرف آب خام فقط برای شرب و بهداشتی در کارخانه باشد؛ طبق قراردادی که با مپنا منعقد کردیم با ایجاد تصفیه‌خانه 800 مترمکعب بر ثانیه آب به ما تحویل می‌دهد و نهایتا ظرف 4 سال آینده به کمترین میزان برداشت آب از رودخانه خواهیم رسید.
صادرات میلگرد به اسپانیا و انگلیس
وی با اشاره به هدف‌گذاری صادرات 50 درصدی محصولات تولیدی ذوب آهن برای سال 98 گفت: این موضوع تاکنون محقق شده و معادل 171 میلیون دلار ارزش کالای صادراتی است که با صادرات 463 هزار تن در سال جاری محقق شده است.یزدی‌زاده اضافه کرد: باتوجه به کیفیت محصولات ذوب آهن اصفهان مشتریان زیادی برای صادرات داریم به طوریکه علاوه بر کشورهای حوزه خلیج فارس ومنطقه ف میلگرد را به انگلیس و اسپانیا هم صادر کردیم و تنها واحد تولیدی هستیم که مجوز کرست داریم و برنامه داریم این نسبت 50 درصدی را حفظ کنیم.
بزرگترین کارخانه تولید پشم سنگ
مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در مورد تصفیه و پالایش در ذوب‌آهن گفت: شرکت تارابگین که از زیرمجموعه‌های ذوب‌آهن است که تولیدات خوب و مشتریان خارجی هم دارد از بازیافت بخشی از محصولات جانبی مثل پشم سنگ تولید می‌کند.وی ادامه داد: پالایشگاه قطران که 40 درصد از سهامش مربوط به ذوب‌آهن است، ارزش افزوده زیادی دارد که از پالایش دود کک محصولات ارزشمندی تولید می‌کند.
تسویه هزار میلیارد تومان از بدهی بانک‌ها
مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان اظهار کرد: سال گذشته در همین موقع شرکت 141 بودیم که بانک‌ها با ما کار نمی‌کردند و حدود 160 چک برگشتی داشتیم و در بعد مواد اولیه هم سکوها خالی‌تر از امروز بود و آب ورود به کارخانه تقریبا صفر بود و امروز دیگر چک برگشتی نداریم و شرکت141 هم نیستیم و موفق شدیم با همکاری تامین اجتماعی حدود هزار میلیارد از بدهی‌هایمان را با بانک‌ها تسویه حساب کردیم.وی اشاره داشت: هدف در افق 1404 شرکت ذوب‌آهن هدف ما در خود کارخانه تولید 4 میلیون تن است و همچنین برنامه داریم که 2 میلیون تن تولید در حاشیه خلیج‌فارس داشته باشیم که حالا یا به صورت ایجاد کارخانه یا به صورت خرید سهام کارخانه‌های موجود صورت گیرد.یزدی‌زاده در مورد بودجه پژوهشی شرکت، گفت: بودجه ما در این حوزه از 2 میلیارد تومان به 10 میلیارد تومان رسیده که این توجه و نگاه ما به این موضوع را نشان می‌دهد.
16 هزار و 500 هکتار جنگل مصنوعی ذوب‌آهن
مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان ایجاد 16 هزار 500 هکتار جنگل دست کاشت در ذوب آهن اصفهان را نشانگر دغدغه زیست محیطی این شرکت دانست و گفت: سالانه هزینه بالایی در حوزه محیط‌زیست و تعویض و نگهداری فیلترها انجام می‌دهیم.وی مطرح کرد: تولید و اشتغالی که ذوب‌آهن ایجاد کرده خود در مسئولیت‌های اجتماعی شرکت است ولی بخش عمده مسئولیت‌های اجتماعی ما مسائل زیست محیطی است.
ورزش فقط فوتبال نیست
یزدی‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن گفت: تغییر مثل مرگ است و باید با آن کنار آمد و هر روز ممکن است من هم تغییر کنم.مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان افزود: در مجمع باشگاه حدود 75 میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شد و انتظار بود 50 میلیارد از ذوب‌آهن تامین شود درحالی که توان ما 25 میلیارد بود و باید مابقی از جاهای دیگر تامین شود.وی ادامه داد: خرج ما باید به شکلی باشد که بیش از 50 میلیارد تومان نشود و فقط نباید تمرکز روی فوتبال باشد یا قراردادهای کلان بسته شود که از سقف خارج شویم.یزدی‌زاده بیان کرد: متاسفانه تمام هزینه‌های ما صرف فوتبال می‌شود درحالی که باشگاه فرهنگی ورزشی داریم، باید این تغییرات را بپذیریم. باید به ورزش کارگری توجه بیشتری شود؛ کارگری که اینجا زحمت می‌کشد وقتی متوجه می‌شود یک بازیکن 1.5 میلیارد تومان می‌گیرد که روی نیمکت بنشیند در روحیه‌اش اثر می‌گذارد و این موضوع برای خود من هم جای سوال دارد ولی هنوز پاسخی برای آن نگرفته ام.مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن گفت: ذوب‌آهنی که 750 میلیارد سود داشته منطقی نیست که 50 میلیارد در باشگاه هزینه کند و همیشه انتظارات از ذوب‌آهن بالاست و در بخش پایه کارهای خوبی انجام داده است. گفتنی است درتور یک روزه اصحاب خبر به ذوب آهن اصفهان خبرنگاران از بخش‌های مختلف خط تولید این شرکت بازدید کردند.
مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان:
مجموعه بزرگ ذوب‌آهن اصفهان با بیش از 50 سال سابقه کار تازه نفس گرفته و به دنبال کسب موفقیت‌های بیشتر است و افتخارات یک سال اخیر نشانگر این توانمندی‌های بالقوه در این مجموعه عطیم صنعتی است
سایر اخبار این روزنامه
دلار در آستانه ورود به کانال 10 هزار تومانی رئیس‌جمهور: افتخار می کنم که توسعه سریع روستاها از دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید است عزم ذوب آهن اصفهان برای تولید 3 میلیون تن محصولات فولادی در سال رونق تولید در مراسم افتتاح گسترده طرح‌های زیربنایی روستایی با حضور رئیس‌جمهور عنوان شد خدمات ویژه دولت به روستاها رئیس‌جمهور وزارت صنایع را نجات دهد بازتاب سخنان مهم سید حسن‌نصرالله و تهدید محکم صهیونیستها توسط وی *به انگیزه سالروز تولد حکیم زکریای رازی و روز داروسازی دارو فراوان، اما گرفتار شبکه توزیع بیمار وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی به مجلس معرفی شدند مدیرعامل صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی: صندوق‌های غیر دولتی ارزانترین تسهیلات را برای بخش کشاورزی تامین می‌کنند در قالب الگوی جدید اشتغال‌زایی مبتنی بر اقتصاد مردمی بنیاد برکت توزیع 4 هزار دام سنگین درمناطق محروم سیستان و بلوچستان آغاز شد وزیر خارجه چین در یدار با ظریف مطرح کرد: عزم چین برای همکاری با ایران و جامعه جهانی برای حفظ برجام همراهی همگانی با دولت