وزیر خارجه چین در یدار با ظریف مطرح کرد: عزم چین برای همکاری با ایران و جامعه جهانی برای حفظ برجام

وزیر امور خارجه کشورمان عصر دیروز در پکن با «وانگ یی» وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین دیدار و در خصوص مهمترین مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو و تبادل نظر کرد.
طرفین در این دیدار ضمن تاکید بر روابط تاریخی و راهبردی دو کشور بر توسعه و تعمیق آن در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و انرژی و سایر زمینه‌های مورد علاقه تاکید کردند.
وزیر امور خارجه چین در این دیدار برجام را دستاورد مهم دیپلماسی و نماد چند جانبه گرایی توصیف کرد و با رد هرگونه یکجانبه گرایی، عزم چین را برای همکاری با ایران و جامعه جهانی برای حفظ این دستاورد مهم بین‌المللی یادآور شد.
تبادل نظر در خصوص مهمترین تحولات منطقه‌ای از جمله در خلیج فارس، شمال آفریقا و آمریکای لاتین از دیگر محورهای گفت‌و‌گوی دکتر ظریف و وانگ‌یی بود.


محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز در صدر هیاتی وارد فرودگاه پکن شد و ازسوی مقامات این کشور و همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین مورد استقبال قرار گرفت.
* ظریف: برنامه 25 ساله روابط ایران و چین را ارائه می‌کنم
وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به پکن گفت: برنامه درازمدت و راهبردی 25 ساله روابط ایران و چین را به مقامات چینی ارائه خواهم داد.
محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه و اهداف سفرش به سه کشور چین، ژاپن و مالزی اظهارداشت: برای گفتگوهای دوره‌ای با چین و بحث‌هایی در مالزی و ژاپن این سفر انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در چین درباره آخرین وضعیت برجام و منطقه صحبت می‌کنیم. هم‌چنین ارائه برنامه 25 ساله روابط درازمدت و راهبردی ایران و چین که ظرف هفته‌ها و ماه‌های گذشته مقدار زیادی همکاری و کار مشترک در دستگاه‌های مختلف ایران بر روی آن انجام شده و توانستیم تصویر دراز مدتی از همکاری ایران و چین را در حوزه‌های مختلف به دست آوریم. قرار است امروز این برنامه به طرف چینی ارائه شود.
ظریف گفت: در ادامه در سفر به ژاپن گفت‌وگوهای دو جانبه را ادامه می‌دهیم. این دومین سفر من در چند ماه گذشته به ژاپن است. هم‌چنین در سفر به مالزی با توجه به تقارب دیدگاه‌هایی که بین ما و دولت جدید مالزی است نیاز است هماهنگی‌هایی برای همکاری در جهان اسلام و روابط دو جانبه انجام شود.
ظریف بعد از دو روز اقامت در پکن، راهی ژاپن و مالزی خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
دلار در آستانه ورود به کانال 10 هزار تومانی رئیس‌جمهور: افتخار می کنم که توسعه سریع روستاها از دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید است عزم ذوب آهن اصفهان برای تولید 3 میلیون تن محصولات فولادی در سال رونق تولید در مراسم افتتاح گسترده طرح‌های زیربنایی روستایی با حضور رئیس‌جمهور عنوان شد خدمات ویژه دولت به روستاها رئیس‌جمهور وزارت صنایع را نجات دهد بازتاب سخنان مهم سید حسن‌نصرالله و تهدید محکم صهیونیستها توسط وی *به انگیزه سالروز تولد حکیم زکریای رازی و روز داروسازی دارو فراوان، اما گرفتار شبکه توزیع بیمار وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی به مجلس معرفی شدند مدیرعامل صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی: صندوق‌های غیر دولتی ارزانترین تسهیلات را برای بخش کشاورزی تامین می‌کنند در قالب الگوی جدید اشتغال‌زایی مبتنی بر اقتصاد مردمی بنیاد برکت توزیع 4 هزار دام سنگین درمناطق محروم سیستان و بلوچستان آغاز شد وزیر خارجه چین در یدار با ظریف مطرح کرد: عزم چین برای همکاری با ایران و جامعه جهانی برای حفظ برجام همراهی همگانی با دولت