تاثیر حملات پهبادی در داخل عربستان

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با تاکید بر افزایش توان نظامی نیروهای یمنی، می‌گوید: عربستان بعد از عملیات حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو، سردرگم شده و هنوز به آن واکنشی نشان نداده است. علی القحوم در مصاحبه با شبکه خبری المیادین می‌افزاید: شلیک موشک و عملیات جنگنده‌ها علیه مواضع دشمن ادامه دارد. دشمن باید بفهمد که توان نظامی نیروهای یمن روز به روز افزایش می‌یابد.
حوثی‌های یمنی بارها اهدافی را در خاک عربستان سعودی با موشک یا پهپاد هدف قرار داده‌اند و اعتقاد دارند، این حملات در واکنش به حملات هوایی ائتلاف نظامی تحت رهبری ریاض علیه مواضع آنها صورت گرفته و قصد دارند در آینده دست به حملات گسترده‌تری بزنند. رسانه‌های دولتی در عربستان سعودی از حمله پهپادی به تاسیسات شرکت ملی نفت این کشور، آرامکو در «بقیق»، شهری در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی ظهران خبر داده بودند. میدان نفتی بقیق در شرق عربستان سعودی واقع شده که توان تولید روزانه ۷ میلیون بشکه نفت را دارد و متعلق به شرکت نفتی آرامکو عربستان است. ۷۰ درصد تولیدات آرامکو در پالایشگاه‌های بقیق تولید می‌شود.

>سخنگوی نیروهای مسلح یمن: ریاض چاره‌ای جز توقف اقدامات نظامی خود ندارد!


در همین رابطه «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای تلویزیونی هشدار داد: در صورتی که عربستان به تجاوز و محاصره خاک ما ادامه دهد، اهداف و عملیات‌های بعدی ما روز به روز گسترده تر و دردناک‌تر خواهد شد تا جایی که ریاض چاره‌ای جز توقف تجاوزهای خود نداشته باشد.
لازم به ذکر است۲۶ مرداد سال جاری نیز ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در واکنش به حملات ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان، با ۱۰ پهپاد، میدان و پالایشگاه نفتی الشیبه وابسته به شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) واقع در شرق این کشور را هدف حمله قرار داده بودند.

>سردرگمی رسانه‌های منطقه‌ای
و بین‌المللی!
حمله پهپادی علیه مواضعی در خاک عربستان همچنان ادامه پیدا خواهد کرد اما آنچه باعث سردرگمی رسانه‌های بین‌المللی و نیز ابهام شدید آنها شده است؛ عدم درج خبر دقیق از میزان خسارات و نیز واکنش‌ها به عملیاتی است که توسط حوثی‌های یمن انجام می‌شود. فعالان رسانه به خوبی می‌دانند که درز و درج اخبار صحیح از داخل خاک عربستان تقریباً امری محال است و آن بدین دلیل است که دولت عربستان به شدت رسانه‌های این کشور را کنترل می‌کند!
در همین رابطه با دکتر جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه به گفت‌‌و‌گو می‌نشینیم و از او می‌پرسیم نه بر اساس اطلاعات به دست آمده که بر اساس تحلیل، واکنش‌ها و تاثیرات حمله یمنی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان چه خواهد بود؟!
دکتر جعفر قنادباشی در پاسخ می‌گوید: واکنش‌ها و تاثیرات را باید به چند دسته تقسیم کرد؛ نخست واکنش شیعیان عربستان و نیز تاثیری که بر جامعه شیعی ساکن در خاک عربستان خواهد گذاشت. این دسته به دلیل فشارهای بی حد و حصری که بر آنها وارد آمده است و اذیت و آزاری که دولت عربستان اساساً کوتاهی در انجام آن نشان نمی‌دهد! از چنین حملاتی باید خوشحال باشند زیرا در سایه چنین حملاتی است که نگاه جهانی به عربستان معطوف خواهد شد و شاید در این گونه مواقع بتوانند صدای خود را به گوش جهانیان برسانند.

>شهروندان عربستانی
به تقوای نظامی یمنی‌ها ایمان دارند!
این کارشناس مسائل بین‌المللی در ادامه می‌گوید: دسته دیگری که ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند یا واکنش نشان بدهند شهروندان عربستانی هستند اما آنها به دلیل ایمان به تقوای نظامی یمنی‌ها مطمئن هستند که نظامیان حوثی، هرگز مناطق مسکونی و شهروندان غیرنظامی را هدف قرار نخواهند داد. آن‌ها اگرچه از لطمات وارده به سرمایه‌های کشورشان ناراحت هستند اما با خیالی آرام در شهرهای خود زندگی می‌کنند زیرا به خوبی می‌دانند که حوثی‌ها هرگز مناطق مسکونی و مردم بی‌دفاع را آماج حملات خود قرار نمی‌دهند و این در تناقض با رفتار عربستان علیه یمنی‌ها است زیرا نظامیان ریاض، در حملات گسترده‌ای که به خاک یمن داشته‌اند بیشتر اهداف غیرنظامی و مردم بی دفاع را هدف قرار داده‌اند.
دکتر جعفر قنادباشی به این نکته نیز اشاره می‌کند که بخشی از شهروندان عربستانی به نوعی به دولت از منظر مالی و درآمدی وابسته هستند و اساساً قرار نیست واکنشی به این گونه مسائل نشان دهند زیرا هرگونه واکنشی می‌تواند سیاستمداران عربستانی را ناراحت کند و بخش‌هایی از خدمات ارائه شده به آن‌ها حذف شود.
دسته دیگری که می‌توانند تحت تاثیر این حملات قرار گیرند و واکنش نشان دهند، جامعه فرهیخته و تحصیلکرده عربستان است که آن‌ها نیز زیر سانسور شدید رسانه‌ای عربستان قرار دارند و به سختی می‌توانند اطلاعاتی را به بیرون از کشور درز دهند! از همین جهت است که بسیاری از تحلیلگران مسائل کشورهای عربی از جمله عربستان بر این مسئله اتفاق نظر دارند که این حجم از فشارهای وارد آمده بر شهروندان عربستانی می‌تواند زمینه‌ساز قیامی در آینده نزدیک باشد!

>جامعه ی دینی از اصلاحات بن سلمان
عصبانی هستند!
این کارشناس مسائل بین‌المللی معتقد است، بخش دیگری از مردم که تحت تاثیر این گونه حملات قرار گرفته و آن‌ها مجبور به نشان‌دادن واکنش می‌شوند جامعه دینی و مذهبی عربستان است. به گفته این تحلیلگر مسائل بین‌المللی، بسیاری از مذهبیون عربستان از اصلاحاتی که محمد بن سلمان بدون هیچ حساب و کتابی در عربستان به راه انداخته، به شدت ناراحت و عصبانی هستند و اساساً از هر مسئله‌ای که پایه‌های قدرت محمد بن سلمان را سست کند، استقبال خواهند کرد!

>سلطه ی رسانه‌ای عربستانی‌ها
بین‌المللی است!
دکتر جعفر قنادباشی به یک مسئله مهم دیگر نیز اشاره می‌کند و آن اینکه سلطه عربستان تنها بر رسانه‌های داخلی این کشور خلاصه نمی‌شود! این تحلیلگر مسائل بین‌المللی ما را به سال‌های نه چندان دور باز می‌گرداند و آن اینکه کوچکترین خدشه به صنایع نفتی کشورهایی مثل ونزوئلا به سرعت روی قیمت نفت اثر گذار نشان داده می‌شود اما چالش‌های شدید در حوزه نفت عربستان همیشه با سانسور بین‌المللی روبرو است.
دکتر قنادباشی معتقد است عربستان برای کنترل اوضاع، صرفاً بر رسانه‌های داخلی متمرکز نمی‌شود بلکه آنها در یک اجماع بین‌المللی همه رسانه‌ها را در خدمت اهداف و آرمان‌های خود قرار داده‌اند! این تحلیلگر مسائل بین‌المللی خاطرنشان می‌کند که همه تلاش‌ها برای سانسور اینگونه خبر‌ها از سوی عربستان صورت نمی‌پذیرد بلکه هم پیمانان غربی این کشور که از دلارهای نفتی عربستان منافع بی‌شماری می‌برند نیز مراقب هستند تا خدشه‌ای بر آرامش روانی دولت عربستان وارد نشود!

>سرمایه گذاری پاشنه آشیل ریاض!
این تحلیلگر مسائل بین‌المللی به مسائلی از جمله سرمایه گذاری و توریسم نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در مسئله توریسم اساساً کسانی که برای دیدار از عربستان وارد این کشور می‌شوند، هدف از سفرشان به عربستان زیارت خانه خدا و دیگر اماکن مقدسه در این کشور است که باز بر پایه اعتقاد و ایمان به تقوای نظامی حوثی‌های یمن با خیالی آسوده در این کشور تردد می‌کنند زیرا هم مقصد و هدف آنها دو شهر مکه و مدینه است شهرهایی که نزد شیعیان اهمیت و تقدس بسیار بالایی دارد و هم این که آن‌ها مطمئن هستند حوثی‌های یمنی در مواجهه با دولت عربستان هرگز این دو شهر مقدس را هدف قرار نخواهند داد!
دکتر جعفر قنادباشی در ادامه می‌گوید: مهم ترین بخش این موضوع باز می‌گردد به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز عربستان. آرامکو عربستان تنها و تنها متعلق به خود عربستان نیست و در کشورهای دیگر نیز شرکا و سهامدارانی دارد که حتی در چنین مواقعی می‌تواند روی بورس کشورهایی مثل انگلستان و آمریکا نیز تاثیر گذار باشد.
این تحلیلگر مسائل بین‌المللی تاکید می‌کند، تنها بخشی از عربستان که می‌تواند از حملات حوثی‌های یمنی متضرر باشد بخش نفت و گاز و انرژی و سرمایه‌گذاری در این کشور است زیرا هرچه ریسک سرمایه‌گذاری در این کشور بالاتر رود طبیعتا تمایل سرمایه‌گذاران برای باقی ماندن در عربستان کاهش پیدا می‌کند! از این منظر اگر به حمله حوثی‌ها نگاه کنیم خواهیم دید که هدف نهایی حوثی‌های یمن از حمله به تاسیسات نفتی آرامکو؛ تحت تاثیر قرار دادن همپیمانان غربی کشور عربستان و تضعیف توان مالی این کشور و زیر سوال بردن سرمایه گذاری در این کشور است که از این منظر اگر به ماجرای حمله پهپادی یمنی‌ها نگاه کنیم قطعاً باید گفت که آن‌ها در این بخش موفق عمل کرده‌اند.

>خریدهای نظامی عربستان زیر فشار شدید
افکار عمومی!
دکتر جعفر قناد باشی در پایان به این موضوع اشاره می‌کند که جدای از همه این مسائل باید توجه داشت که سوال بزرگتری ذهن شهروندان عربستانی، نخبگان، تحصیل‌کردگان و کسانی که مسائل مهم منطقه‌ای از جمله عربستان را دنبال می‌کنند را به خود مشغول خواهد داشت و آن اینکه سرمایه گذاری‌های چند صد میلیارد دلاری عربستان در زمینه صنایع نظامی و دفاعی بالاخره در کجا می‌خواهد به داد عربستانی‌ها برسد؟! این سوالی است که سردمداران این کشور هیچ پاسخی به آن ندارند و تمام تلاش غربی‌ها و رسانه‌هایی که در اختیار آن‌ها است به این نکته توجه نشان خواهد داد که حملات حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان را کم اهمیت جلوه دهند البته قناد باشی به این نکته اشاره می‌کند که ضربات وارد آمده به دولت عربستان از سوی حوثی‌های یمنی این‌بار به اندازه‌ای بوده که شاید جا داشته باشد که ریاض تکلیف خود را با یمنی‌ها روشن کند! و تنها راهی که پیش روی عربستانی‌ها قرار دارد اینکه دست از تجاوز به کشور یمن بردارند و اجازه دهند مردم یمن برای آینده و سرنوشت خود، خودشان تصمیم بگیرند که اگر جز این باشد، قطعاً عربستان زیان کننده و متضرر اصلی این مسئله خواهد بود.
عربستان همانند امارات متحده عربی مجبور است اندک اندک خود را از زمین یمن بیرون بکشد که اگر این چنین نباشد در نهایت قادر به تامین نظر افکار عمومی شهروندان عربستانی نخواهد بود. حمله پهپادی یمنی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان حتی می‌تواند بین سیاستمداران این کشور نیز اختلافی ایجاد کند.
دکتر جعفر قنادباشی به عنوان آخرین مسئله به این امر مهم اشاره می‌کند که در هر صورت باید پذیرفت یمنی‌ها برای بیرون راندن عربستانی‌ها مصمم هستند و عربستانی‌ها برای چگونگی بیرون آمدن از یمن مستاصل! این مصمم بودن و مستاصل بودن حکایت از آن دارد که همه خواب‌ها، خیال‌ها و نقشه‌های عربستانی‌ها در مورد یمن، نقش بر آب شده است!