صدرای پرحاشیه

آفتاب یزد- گروه سیاسی: منوچهر قائدی شهردار اسبق شهر جدید صدرا که به جرم ارتشا محکوم شده بود از کشور فرار کرد.
این خبری بود که روز گذشته خبرگزاری مهر روی خروجی خود قرار داد. شهرصدرا و البته ماجرای شهردار آن چندی هست که در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی با حاشیه‌های مختلفی همراه بوده است. اما پخش این خبر بسیاری را به اشتباه انداخت. ظاهرا موضوع فساد مالی هم گریبان شهردار اسبق و هم شهردار اخیر را گرفته است. این خبرهم وقتی منتشر شد بسیاری متوجه اینکه دقیقا کدام یک از این شهرداران صدرا متواری شده‌اند، نشده‌اند. چرا که به مجرد موضوع فساد مالی منوچهر قائدی، چندی است که ماجرای ادعای فساد عباس ملک زاده آخرین شهردار صدرا نیز مطرح شده است. آن طور که بسیاری تصور کردند آن کسی که اکنون از ایران گریخته همان عباس ملک‌زاده شهردار اخیر صدراست.
اما موضوع فرار منوچهر قائدی با داستان عباس ملک زاده متفاوت است. منوچهر قائدی به اتهام ارتشا به مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان وجه نقد، ۲۱۰ عدد سکه بهار آزادی و یک دستگاه آپارتمان به ارزش ۳ میلیارد ریال به ۱۵ سال حبس تعزیری، جزای نقدی معادل وجوه اموال محصله و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شده بود. وی همچنین به اتهام عدم اطلاع‌رسانی وقوع بزه در حوزه محل خدمت به ۳ سال حبس تعزیری و ۳ سال انفصال موقت از خدمات دولتی، به اتهام مداخله در معاملات و مناقصات شورای شهر به ۶ سال حبس تعزیری، ابطال کلیه معاملات ناشی از شرکت وی در مناقصه و به اتهام مشارکت در جعل پروانه‌های ساختمانی به ۷ سال و ۶ ماه حبس تعزیری، امحا و معدوم کردن کلیه اسناد مجعول و از جهت تتمیم کیفر به ۲ سال منع اقامت در شهرستان شیراز و ۲ سال منع خروج از کشور نیز محکوم شده بود. حال با تمامی این احکام، روز گذشته مشخص شد که قائدی مدت هاست که از کشور گریخته است.
حیدر آسیابی دادستان عمومی و انقلاب شیراز ضمن تایید خبر فرار شهردار اسبق صدرا گفت: احکام مربوط به پرونده قائدی در شهریورماه سال گذشته قطعی و از سوی دستگاه قضایی اسامی افراد و محکومیتشان اعلام شده است.


وی ادامه داد: همان زمان یعنی در شهریورماه در حالی که دستور جلب محکومان این پرونده صادر و ماموران برای بازداشت آنها وارد می‌شوند، پی می‌برند که منوچهر قائدی از کشور
گریخته است.
دادستان عمومی و انقلاب شیراز با تاکید بر اینکه از همان زمان اقدامات لازم برای بازگرداندن این فرد به کشور انجام شده، گفت: بر این اساس با وزارت دادگستری و امور بین‌الملل قوه قضاییه مکاتبه‌ای انجام شده و از طریق اینترپل نیز در حال پیگیری است.
آسیابی افزود: با توجه به اینکه وی ممنوع الخروج بوده امکان خروج از مبادی قانونی وجود ندارد از این رو با بررسی‌های لازم مشخص شد که وی آخرین بار که از مبادی قانونی از کشور خارج شده مربوط به سال ۹۱ است بر همین اساس نامبرده سال گذشته از طریق غیر قانونی از کشور خارج شده است.
اما خروج غیر قانونی قائدی به همان اندازه پرماجراست که داستان عباس ملک زاده دیگر شهردار صدرا نیز همین طور.

> داستان پیچیده ملک زاده
عباس ملک‌زاده که تا چهاردهم مردادماه سال جاری یعنی یک ماه پیش به عنوان شهردار جدید صدرا شناخته می‌شد نیز اسیر حواشی مختلفی شد.
انتشار یک فیلم غیراخلاقی در فضای مجازی به نام وی آن هم درست اندکی بعد از انتشار فیلمی مشابه از استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد، نام ملک زاده را بر سر زبان‌ها انداخت، موضوعی که بلافاصله با خبر دستگیری‌اش از سوی عده‌ای به معنای تایید این فیلم انتسابی به او تعبیر می‌شد، همانطور که فارس می‌نویسد اما دیری نپایید که به نقل از منابع آگاه اعلام شد فیلم‌های غیراخلاقی پخش‌شده در فضای مجازی مربوط به شهردار صدرا نیست و دلیل دستگیری وی اتهامات مالی است و نه فساد اخلاقی. جالب آنکه اندکی بعدتر مشخص شد نه تنها شهردار صدرا بلکه رئیس شورای شهر و جمعی از مدیران شهرداری صدرا نیز بازداشت شده‌اند. بدین ترتیب ملک زاده را که عده‌ای یکی دیگر از قربانیان معرفی کرده بودند اکنون به عنوان یکی از متهمان و متخلفان فساد مالی برمی‌شمرند.
به هر روی عباس ملک زاده هم به عنوان شهردار صدرا به همراه معاون و یکی از کارکنان شهرداری با عناوین اتهامی ارتشاء و تبانی در معاملات، مورد قرار بازداشت موقت قرار گرفتند و برای رئیس شورای شهر قرار وثیقه ۵۰۰میلیون تومانی صادر شده است.این پرونده در دادسرای عمومی انقلاب شیراز در حال رسیدگی است.
حال آنکه خبر فرار روزگذشته شهردار صدرا مربوط به خبر فرار منوچهر قائدی است که هر چند روز گذشته این فرار تایید شده است اما گفته می‌شود از قرار معلوم او ماه هاست که از ایران به کانادا گریخته است. یعنی درست همان جایی که خاوری و البته متهمان و متخلفان مالی بسیاری راه گریزشان را در آن می‌بینند.
گفتنی است شهر صدرا که اکنون حواشی تخلفات مالی مسئولینش در آن هراز گاهی رسانه‌ای می‌شود، یکی از شهرهای جدید ایران در استان فارس است که در شمالغربی شیراز قرار دارد و تاکنون جمعیتی صد هزار نفری را به خود جذب کرده است، اما ظاهرا آینده خوش این شهر، توسعه و ساخت و سازهای متعدد درآن، یکی از دلایل وسوسه‌انگیز بسیاری از مسئولان برای انجام پروژه‌هایی مملو از فساد مالی و تخلفات گوناگون در این شهر است.