جهان به دنبال جایگزینی برای نفت عربستان؟

آفتاب یزد- گروه گزارش: پهپادهای انصارالله یمن در پاسخ به حملات چند سال اخیر عربستان، غول نفتی سعودی و نبض اقتصاد ریاض یعنی تاسیسات نفتی آرامکو در ظهران را هدف قرار داد و ظرف مدت کوتاهی تولید نفت عربستان را به نصف رساند. این حملات هم‌ آسیب پذیری سعودی‌ها را نشان داد و هم ثابت کرد یمنی‌ها در دفاع از خود چندان دست بسته نیستند. حمله به تاسیسات نفتی یکی از بزرگترین صادر کنندگان نفت جهان این پرسش را مطرح می‌کند که آیا جهان با کمبود این منبع استراتژیک روبرو خواهد شد وخریداران نفت عربستان در غیاب تولیدات این کشور چه باید بکنند؟
>آنچه گذشت
بامداد روز شنبه ۲۳ شهریور رسانه‌های خبری عربستان از وقوع آتش سوزری در دو پالایشگاه شرکت نفت آرامکو در شهرهای «بقیق» و «هجره حُریص» در شرق این کشور خبر دادند. ساعاتی بعد «یحیی سریع» سخنگوی انصارالله یمن در گفت‌‌و‌گو با شبکه تلویزیونی المسیره، ضمن بر عهده گرفتن مسئولیت این حمله اعلام کرد: در صورتی که عربستان به تجاوز و محاصره خاک این کشور ادامه دهد، اهداف و رشته عملیات بعدی یمنی‌ها روز به روز گسترده‌تر و دردناک‌تر خواهد بود؛ تا جایی که ریاض چاره‌ای جز توقف تجاوزهای خود نداشته باشد.»
در نخستین واکنش‌های داخلی، «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان ضمن تایید کاهش ۵۰ درصدی تولید نفت این موضوع را موقتی دانست و گفت: آرامکو در حال ارزیابی اثرات این حمله بوده و در ۴۸ ساعت آینده اطلاعات متعاقبا اعلام می‌شود و شرکت در حال ارزیابی انفجارهاست. در حالی که مقامات عربستان سعودی در شوک این اقدام به سر می‌بردند، مقامات آمریکا در ادعاهایی موهوم ایران را عامل این حملات دانسته و یکی پس از دیگری واکنش نشان دادند. ابتدا «دونالد ترامپ» در گفت‌‌و‌گو با محمدبن سلمان این حملات را محکوم کرد و پس از او «مایک پومپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در


توییتر خود نوشت: «تهران در پشت حدود
۱۰۰ حمله به عربستان سعودی قرار دارد، این در حالی
است که روحانی و ظریف وانمود می‌کنند در حال توسل به دیپلماسی هستند. در میانه تمام درخواست‌ها برای کاهش تنش، ایران اکنون حمله بی‌سابقه‌ای به منبع تامین انرژی جهان انجام داده است. هیچ مدرکی و نشانه‌ای در دست نیست که این حملات از یمن صورت گرفته است.»
این اما آغاز ادعاهای بی‌اساس مقامات آمریکایی بود. «لیندسی گراهام» سناتور تندرو و جمهوری خواه
آمریکا در پی حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان مدعی شد ایران قصد ویرانی خاورمیانه را دارد و باید علیه جمهوری اسلامی‌اقدامات
تلافی جویانه انجام داد.
این ادعاهای موهوم موجب انتقاد «کریس مورفی» عضو کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده شده. او موضع وزیر امورخارجه آمریکا را ساده انگارانه دانسته و اظهار داشت:
«این ساده‌انگاری فاقد حس مسئولیت است و داخل شدن در جنگی بی‌مفهوم که به ما تحمیل نشده بلکه ناشی از انتخاب خود ماست. سعودی‌ها و حوثی‌ها در جنگ هستند. سعودی‌ها به حوثی‌ها حمله می‌کنند و حوثی‌ها هم با حمله پاسخ می‌دهند. ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند و یک بازیگر بد است.
>آمریکا داوطلب جایگزینی نفت عربستان؟
در عین حال رویترز به نقل از «شیلین هینز» سخنگوی وزارت انرژی آمریکا از اعلام آمادگی کاخ سفید برای جبران هرگونه اختلال در بازار نفت خبر داده و به نقل از وی نوشته است: «ریک پری، وزیر انرژی آماده است تا در صورت لزوم از منابع نفتی استراتژیک نفت کشور برداشت کرده تا از هرگونه اختلال در بازارهای نفت در نتیجه این اقدام جلوگیری شود.» آژانس بین‌المللی انرژی هم شنبه در توییتی اعلام کرد با مقامات سعودی و سایر کشورهای بزرگ تولید کننده نفت در تماس است و هم اکنون نیازهای بازار به خوبی تامین می‌شود.
ظهران شهری در شرق عربستان و مرکز بزرگترین پالایشگاه‌های نفت جهان است و منطقه بقیق در ۶۰ کیلومتری جنوب این شهر مرکز تاسیسات نفتی شرکت آرامکو. این گزاره‌ها به تنهایی اهمیت حمله پهپادی انصارالله یمن را نشان می‌دهند اما موضوع زمانی مهم‌تر می‌شود که به فاصله چند ساعت خبرگزاری‌های جهان از توقف تولید
۵ میلیون بشکه نفت در این مناطق خبر می‌دهند. رویترز و بلومبرگ اعلام می‌کنند حملات پهپادی یمنی‌ها به تاسیسات نفتی آرامکو تولید و صادرات نفت این کشور را به شدت مختل کرده است. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع مطلع گزارش می‌دهد که این حملات باعث شده تولید نفت عربستان سعودی پنج میلیون بشکه در روز کاهش یابد و تقریبا به نصف برسد.
اهمیت این حمله بیشتر هم می‌شود اگر بدانیم نبض اقتصاد عربستان سعودی در ظهران و بقیق می‌تپد و این منطقه با تولید روزانه ۷ میلیون بشکه نفت مهمترین منبع درآمد ریاض و قدرت نمایی پادشاه عربستان در خریدهای میلیاردی
سلاح است. مقامات آرامکو این منطقه را بزرگ ‌ترین
مرکز پالایش و فرآوری نفت جهان معرفی
می‌کنند، ذخایر میادین نفتی در این منطقه را
۲۰ میلیارد بشکه تخمین می‌زنند. آسوشیتدپرس هم اعلام می‌کند این تاسیسات در ماه ژوئیه روزانه
۹ میلیون ۶۵۰ هزار بشکه نفت تولید کرده است.
>کاهش ۵ میلیونی تولید نفت
و ادعای جایگزینی نفت ایران
هم وزیر انرژی عربستان و هم تحلیلگران بین‌المللی کاهش تولید نفت عربستان را در حالی تایید می‌کنند که پس از آغاز تروریسم اقتصادی ترامپ علیه ایران که مبتنی بر تحریم فروش نفت است؛ عربستان سعودی بارها برای جانشینی نفتی ایران اعلام آمادگی کرده و به کشورهای جهان اطمینان داده بود که می‌تواند نفت تحریم شده ایران را جبران کند. اردیبهشت ماه سال جاری خبرگزاری بلومبرگ به نقل از مقامات عربستان اعلام کرد که ریاض می‌خواهد از ماه ژوئیه (تیرتا مرداد) تمامی‌سفارشات نفتی را که در ماه ژوئن (خرداد تا تیر) در نتیجه خروج نفت ایران از بازار دریافت کرده است تامین کند. در همان اردیبهشت هم ترامپ به جهان اطمینان داده بود ریاض و کشورهای دیگر خلا نفتی ایران را جبران می‌کند. وعده‌هایی که با حمله ۱۰ پهپاد انصارالله یمن و قطع نیمی‌از تولیدات عربستان سعودی که به معنای ۵ درصد کل تولید روزانه جهانی نفت است؛ به نظر با چالش‌های بی‌شماری روبرو خواهد بود.
مهم‌ترین خبر روزهای اخیر حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و جهش قیمت‌ها به دلیل نگرانی همه نسبت به امنیت عرضه درست چند روز پس از هشدارهای جدید درباره احتمال اشباع عرضه نفت در بازار بود.
این حملات که باعث متوقف شدن تولید بیش از پنج میلیون بشکه در روز نفت عربستان سعودی شد، علاوه بر برانگیختن نگرانی نسبت به امنیت عرضه، آسیب پذیری اقتصادهای آسیایی در برابر اختلالات عرضه را برجسته کرد و ممکن است آنها را برای کاهش این آسیب پذیری به تکاپو بیندازد.
حملات پهپادی به میدان نفتی خریص و تاسیسات پالایش بقیق باعث شد تحلیلگران درباره قیمت نفت 80 دلاری و حتی 100 دلاری بسته به مدت زمانی که طول خواهد کشید تا فعالیت تاسیسات نفتی عربستان سعودی به وضعیت عادی برگردد، صحبت کردند. با این حال آخرین خبرها باعث
پایین آمدن قیمت‌ها شد. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان،
وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرده
که بیش از نیمی‌از تولید 5.7 میلیون بشکه در روز که در نتیجه حملات به تاسیسات نفتی متوقف شده بود، احیا شده است و پیش‌بینی کرد ظرفیت تولید نفت تا پایان سپتامبر به 11 میلیون بشکه در روز و تا پایان نوامبر به 12 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
هر چند قیمت‌ها بلافاصله کاهش پیدا کرد و بسیاری از مردم در آسیا نفس راحتی کشیدند. آسیا بزرگترین مصرف کننده نفت عربستان سعودی است. طبق گزارش شرکت وود مک‌کنزی، واردکنندگان آسیایی حداکثر 72 درصد از نفت این کشور را خریداری می‌کنند که به نرخ روزانه 2.5 تا 2.7 میلیون بشکه در روز نفت سبک و فوق سبک می‌رسد که گریدهای تولید شده در تاسیسات آسیب دیده هستند.
به دلیل این وابستگی به نفت وارداتی، هر بار افزایش شدید قیمت‌ها تاثیر فوری روی اقتصادهای آسیایی دارد به خصوص اگر آنها مانند اقتصاد هند با کندی رشد روبرو شده باشند. اما دلیل دیگر علاوه بر اختلال تولید که باعث نوسانات شدید قیمت‌ها می‌شود، احتمال بروز درگیری در خاورمیانه است.
در حال حاضر هند، ژاپن، کره جنوبی و همچنین چین در موقعیت دشواری قرار دارند. آمریکا در پی حملاتی که به تاسیسات نفتی عربستان سعودی صورت گرفت، ادعاهای واهی علیه ایران مطرح کرده و این کشورهای آسیایی را در موقعیت دشواری قرار داده است. به گفته میها‌هالی برنیک، تحلیلگر شرکت "وریسک مپل کرافت، انتظار می‌رود کره جنوبی و ژاپن تعادل محتاطانه‌ای میان منافع اقتصادی خود و همراهی با آمریکا برقرار کنند.
هند نیز یک اقتصاد آسیایی دیگر و واردکننده بزرگ نفت است که مطمئنا تلاش خواهد کرد امن‌ترین مسیر را در متوازن کردن منافع ژئوپلیتیکی متفاوت در پیش بگیرد. هند از همه به ایران نزدیک‌تر است و سابق بر این یکی از مشتریان بزرگ نفت ایران بوده است. این کشور با وجود این حقیقت که ناچار شده است به دلیل عدم تمدید معافیت از تحریم‌های نفتی آمریکا، خرید نفت ایران را کاهش دهد اما فعالانه تلاش دارد روابط گرم با همسایه‌اش را حفظ کند.
چین هم موضع خود را روشن کرده است. سخنگوی وزارت خارجه این کشور هفته جاری گفت چین مخالف هر گونه توسعه و تشدید منازعات است و از همه طرفین درگیر دعوت می‌کند از اقدامات بیشتری که به تشدید تنشهای منطقه‌ای منجر می‌شود، خودداری کنند.
چین تنها کشوری در آسیا است که برای حفظ تامین نفت مورد نیازش، فعالانه سرگرم بنای حضور نفتی بین‌المللی خود است. اکنون ژاپن، کره جنوبی و هند ممکن است لازم باشد الگوی این کشور را دنبال کنند. تولید داخلی برای کره جنوبی یا ژاپن گزینه نیست اما برای هند چنین گزینه‌ای وجود دارد با این حال گزینه سریع‌تر و ارزان‌تری نیست. ایجاد ذخایر استراتژیک و توسعه در نفت بین‌المللی و متنوع کردن منابع تامین نفت از دیگر گزینه‌های موجود هستند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال گفتن آن ساده به نظر می‌رسد. دلیل این که آسیا نفت زیادی از عربستان سعودی خریداری می‌کند ارزان‌تر بودن آن نسبت به نفت منابع دیگر است. توسعه نفتی بین‌المللی به سبک چین هم زمان و پول زیادی می‌طلبد. متنوع کردن منابع تامین نفت نیز به دلیل ملاحظات قیمت و
دسترس پذیری آن به همین سادگی نیست. خبر خوب در این وضعیت پیچیده این است که احتمال تشدید رویارویی نظامی‌در خاورمیانه ‌اندک است.
برخی منابع به رویترز گفته‌اند بازسازی تاسیسات آسیب‌دیده چند هفته زمان لازم دارد. در صورتی که چنین برآوردی درست باشد، جهان باید به دنبال جایگزین‌هایی برای نفت عربستان سعودی برود.آمریکا اعلام کرده که آماده رهاسازی ذخایر استراتژیک(SPR)خود برای جبران افت عرضه نفت عربستان است، با این حال آن‌طور که پلاتس گزارش می‌دهد، کارشناسان احتمال چنین اقدامی‌را از سوی واشنگتن در کوتاه‌مدت چندان بالا نمی‌دانند. باب مک نالی، رئیس گروه انرژی Rapida- Energy، به پلاتس گفته است: «گمان نمی‌کنم این یک اتفاق قریب‌الوقوع باشد. همه چیز بستگی به این دارد که چه میزان خسارت وارد شده و بازگشت تولید به روند عادی چه مدت طول خواهد کشید.» مدیر ارشد انرژی در شورای امنیت ملی در دولت جورج دبلیو بوش بر این باور است که ایالات متحده باید هرگونه انتشار ذخایر استراتژیک خود را با آژانس بین‌المللی انرژی هماهنگ کند. به گفته او اگر در چند روز آینده بقیق به مدار تولید بازگردد، احتمال هرگونه آزادی SPR منتفی خواهد بود. مک نالی می‌گوید: «تنها در صورت ایجاد اختلال در درازمدت در تاسیسات یا انتظار افزایش درگیری نظامی‌و ایجاد اختلال در روند تولید عربستان، گزینه آزادی ذخایر استراتژیک به‌طور جدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در حال حاضر، دولت آمریکا تنها با اظهارات کلامی‌در این خصوص اطمینان‌هایی می‌دهد. به نظر من فعلا آنها درخصوص یک اختلال بلندمدت نگرانی ندارند.» کوین بوک، مدیر عامل شرکت ClearView Energy نیز آزادسازی ذخایر استراتژیک آمریکا را بسته به میزان خسارت در بقیق دانسته است.
بوک در گفت‌وگو با پلاتس اعلام کرده یک اقدام موثرتر به جای آزادسازی ذخایر استراتژیک آمریکا و برای پر کردن کمبود عرضه نفت عربستان، افزایش تولید دیگر اعضای اوپک است. آن‌طور که بوک می‌گوید، مسائل فنی و محدودیت‌های زیرساختی یکی از موانع عملی شدن وعده آمریکا برای آزادسازی ذخایر استراتژیک این کشور است. حجم ذخایر استراتژیک آمریکا حدود ۶۴۵ میلیون بشکه است، با این حال سواحل دریایی این کشور محدودیت‌هایی برای انتقال نفت دارد. آن‌طور که وزارت انرژی این کشور در سال ۲۰۱۶ در گزارشی اعلام کرده آمریکا حداکثر می‌تواند روزانه
۱/ ۲ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک خود را آزاد کند.
پلاتس همچنین بر این باور است که در صورت طولانی شدن اختلالات عرضه عربستان، این کشور می‌تواند از نفت انبار‌شده خود در ژاپن برای تامین تقاضای مشتریانش استفاده کند. با این حال مک نالی می‌گوید: «موجودی‌های نفت خام رو به کاهش است. عربستان سعودی حدود ۱۸۸ میلیون بشکه نفت انبار شده دارد که با این میزان می‌تواند تنها به مدت ۳۷ روز ۵ میلیون بشکه نفت از دست رفته در بقیق را جبران کرد.» در این میان برخی نیز رفع تحریم‌های ایران را آسان‌ترین و سرراست‌ترین مسیر برای جایگزینی نفت عربستان می‌دانند. سندی فیلدن، تحلیلگر بازار نفت در این‌باره می‌گوید: راه‌حل سریع و آشکار چشم‌پوشی آمریکا از تحریم‌های ایران است، ایرانی‌ها تانکرهایی پر از نفت دارند که آماده حرکتند. با این حال این راه‌حل از لحاظ سیاسی فشارها و تبعات بسیاری برای دولت ترامپ خواهد داشت. مک نالی نیز با اشاره به این راه‌حل می‌گوید، همه‌چیز بستگی به شدت آسیب و مدت زمان لازم برای بازگشت این تاسیسات دارد. اگر همه چیز به درازا بکشد ممکن است از نفت ایران برای جبران کمبود جهانی استفاده شود.
پس از حملاتی که روز شنبه علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک و بزرگترین صادرکننده نفت جهان است به وقوع پیوست، نگرانی ژئوپلیتیکی در خاورمیانه افزایش پیدا کرد و قابلیت اطمینان عرضه از سوی این منطقه کاهش یافت.
>کانادا هم دنبال کسب منفعت است
در پی حملات پهپادی به تاسیسات پالایش نفت بقیق و میدان نفتی خریص عربستان سعودی، قیمت‌های نفت در معاملات روز دوشنبه افزایش قیمت شدیدی را تجربه کردند و نخست وزیر آلبرتا تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران آمریکایی حرف‌های خود را با پیام‌های متعددی درباره نفت کانادا و صنعت انرژی آلبرتا آغاز کرد.
نخست این که نفت کانادا مطمئن‌ترین و قابل اطمینان‌ترین منبع انرژی برای آمریکا و برای همه واردکنندگان نفت در جهان است. کانادا یکی از معدود کشورهای خارج از منطقه خاورمیانه است که صاحب منابع عظیم نفت و تولید داخلی بالا است و هیچ ریسک ژئوپلیتیکی در تولید و عرضه نفت این کشور وجود ندارد.
دوم این که کنی می‌گوید کانادا آلایندگی کربن تولید ماسه‌های نفتی را کاهش داده و با وجود اطلاعات نادرست رسانه‌ای، استانداردهای محیط‌زیستی و نیروی کار این کشور بسیار بالاتر از تولید در اوپک یا روسیه است.
سومین پیام نخست وزیر آلبرتا این بود که آلبرتا به روی کسب و کار باز است و شرکت‌های انرژی کانادایی در حال حاضر از این فرصت استقبال کرده‌اند.
نخست وزیر آلبرتا در آغاز تور آمریکایی خود در مصاحبه‌ای با بلومبرگ اذعان کرد در سال‌های اخیر سرمایه زیادی از آلبرتا و صنعت نفت کانادا خارج شد. هر دلاری که از این سرمایه‌ها خارج شد، به بخش انرژی آمریکا و کشورهای دیگر رفت و باعث رونق تولید مناطقی مانند بیکن و پرمیان شد.
وی گفت: این به نفع همه و به نفع صلح و امنیت جهانی است و با رقابت و کنار زدن انرژی غیرقابل اطمینان اوپک و نفت تولید شده در مناطق دارای محیط زیست و استانداردهای نیروی کار ضعیف‌تر در اوپک و روسیه، ما باید دسترسی جهانی بیشتری به انرژی کانادا داشته باشیم!
بر اساس گزارش اویل پرایس، نخست وزیر آلبرتا به سرمایه‌گذاران و اندیشکده‌های آمریکایی گفت در پی حملات به عربستان سعودی، آلبرتا یک منبع مطمئن، قابل اطمینان و مطابق با استانداردهای محیط زیستی برای آمریکا و جهان است. وی در ادامه افزود: شرکت‌های کانادایی بسیار پایین‌تر از حد واقعی ارزش‌گذاری شده‌اند و این باید به منزله یک فرصت خرید دیده شود به خصوص در پی ریسک‌های امنیتی که مردم باید برای دسترسی به نفت خاورمیانه پرداخت کنند.
مقامات پالایشگاه‌های ژاپن، نیز گفتند در حال جمع‌آوری اطلاعات در مورد عرضه نفت عربستان پس از حملات به تاسیسات نفتی این کشور هستند.
مقامات پالایشگاه‌های ژاپن، چهارمین واردکننده نفت خام گفتند در حال جمع‌آوری اطلاعات در مورد عرضه نفت عربستان پس از حملات به تاسیسات نفتی این کشور هستند.حملات به تاسیسات نفتی عربستان، تولید نفت این کشور را 5.7 میلیون بشکه در روز کاهش داده و توانایی این کشور برای ادامه صادرات نفت را در‌هاله‌ای از تردید قرار داده است.
سخنگوی فوجی‌ اویل با اشاره به توانایی این شرکت در دریافت نفت از عرضه کنندگان جایگزین گفت: «ما انتظار نداریم که هیچ مشکل بزرگی برای تهیه نفت خام ما رخ دهد.»
وزیر اقتصاد و صنعت ژاپن نیزگفت ژاپن آزادسازی هماهنگ ذخایر نفتی و اقدامات دیگر را درصورتی‌که به دنبال حملات به تاسیسات نفتی عربستان، نیاز به تضمین عرضه کافی باشد، درنظر خواهد گرفت.
بلومبرگ در این رابطه نوشت این اتفاق بدترین شوک برای بازارهای نفتی از زمان حمله صدام، دیکتاتور معدوم عراق، به کویت در سال 1990 است. این میزان نفت از دست رفته، حتی از کسری عرضه نفت ایران، ناشی از انقلاب اسلامی‌در سال 1979 نیز بیشتر است.
>عربستان دنبال خرید نفت عراق
در عین حال پلاتس به نقل از منابع آگاه خبر داد عربستان سعودی به منظور جبران کمبود عرضه‌ای که پس از حملات اخیر نفتی به‌وجود آمده، به دنبال خرید نفت عراق است.
منابع آگاه اظهار کردند: شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی در حال بررسی فرآوری گریدهای نفتی مانند نفت سبک بصره در پالایشگاه‌های خود برای جبران افت تولید به دلیل حملات صورت گرفته به تاسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص است.
عربستان سعودی از زمان حملات روز شنبه که باعث توقف تولید ۵.۷ میلیون بشکه در روز نفت شده، از ذخایر نفتی فراوان خود برای جبران تولید از دست رفته و تامین تقاضای مشتریانش استفاده کرده است.
یک منبع آگاه گفت: شرکت بازاریابی نفت دولتی عراق (سومو) هنوز با این درخواست عربستان سعودی موافقت نکرده، زیرا خود این شرکت در قبال مشتریان قراردادی تعهداتی دارد که باید به آنها عمل کند.
به گفته منابع آگاه، آرامکو قصد دارد بخشی از نفتی که به سیستم پالایش داخلی اختصاص داده را برای تامین درخواست مشتریانش در ماه‌های اکتبر و نوامبر صادر کند.
آرامکو برای خرید حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت سبک بصره برای بارگیری در اکتبر یا نوامبر با سومو تماس گرفته است.یکی از نمایندگان شرکت سومو و همچنین سخنگوی آرامکو حاضر نشدند در این باره اظهارنظر کنند.شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان،
وزیر انرژی عربستان سعودی، روز سه‌شنبه
اعلام کرد: این کشور امیدوار است عمده تولید نفت خود را که بر اثر حملات اخیر مختل شده است تا دو هفته دیگر به طور کامل احیاء کند.
این در حالی است که حسن الکعبی رئیس فراکسیون بدر در پارلمان عراق به درخواست سعودیها برای خرید نفت از عراق به منظور جبران کاهش تولیدات نفت عربستان پس از حمله یمنی‌ها، واکنش نشان داد.
وی افزود: عراق یک بشکه نفت هم به عربستان نخواهد داد زیرا عراق خارج از بازی اخیر است. عراق کشوری مهم و قوی است و به دنبال حل درگیری‌ها میان همه طرفهای درگیر است. عربستان می‌تواند به سازمان ملل از طرفی که آنرا هدف قرار داده است، شکایت کند.
الکعبی بیان کرد: عراق در حملات اخیر دخالتی نداشته است و حوثی‌ها عامل حملات بوده‌اند و عراق دخالتش در این حملات ثابت نشده است. عاقلانه نیست که عربستان هدف حمله قرار بگیرد و عراق تاوان بدهد. عراق هرگز موافقت نخواهد کرد.
>عربستان دست به دامن اروپا می‌شود
همچنین آرامکوی عربستان در اقدامی‌نادر حداقل ۱۲۰ هزار تن نفتا برای بارگیری از اروپا در ماه سپتامبر سفارش داده است. عربستان به دنبال پر کردن جای خالی عرضه نفت و محصولات نفتی خود پس از حمله روز شنبه به تاسیسات نفتی این کشور است.
طبق گزارش مرکز تحقیقات ریفینیتیو اویل، شرکت آرامکو کشتی بریتیش ریزولوشن را برای حمل ۸۰ هزار تن نفتا از تواپسه روسیه در ۱۷سپتامبر اجاره کرده است. ۶۰ هزار تن هم در ۲۴سپتامبر از الوسیس یونان سفارش داده است.
اطلاعات نشان می‌دهد این‌ها اولین محموله‌های اروپایی هستند که از فوریه توسط آرامکو به آسیا فرستاده شده‌اند.
به گفته یکی از تاجران، خرید محموله‌های اروپایی برای آرامکو معمول نیست ولی این شرکت کمبود A۳۱۰دارد. وی اضافه کرد برخی محمولها هم قرار است به کره جنوبی فرستاده شوند.
یک تاجر نفتای اروپایی گفت آرامکو مزایده‌ای را برای خرید ۳۸ هزار تن محموله نفتا از مصر برای بارگیری در اواخر اکتبر در سوئز برده است.
آرامکو همچنین قراردادی با مصر در اوایل سال میلادی جاری امضا کرده که طی آن در همین ماه ۷۷ هزار تن نفتا دریافت می‌کند.
علاوه بر محموله‌های اروپایی، آرامکو در همین هفته ۶۰ هزار تن نفتا از شرکت هیندوستان پترولیوم هند خرید است.
عربستان سعودی در حال حاضر برای تامین تقاضای داخلی و صادرات نفت به ذخایر نفت استراتژیک خود متوسل شده است.
طبق آمار رسمی، ذخایر نفت عربستان سعودی در ژوییه ۱۷۹.۸ میلیون بشکه بود که برای پوشش صادرات ۲۸ روز که در طول این ماه ۶.۸۸ میلیون بشکه در روز بود، کافی است.
به گفته امین ناصر، مدیرعامل آرامکو، تاسیسات بقیق در حال حاضر حدود دو میلیون بشکه در روز نفت فرآوری می‌کند که کمتر از ۴.۹ میلیون بشکه در روز پیش از حملات است. وی گفت: تعمیرات در بقیق تا پایان ماه میلادی جاری کامل خواهد شد.
>روی آوری به ذخایر استراتژیک
رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران در گفت وگو با آفتاب یزد در این زمینه گفت: این کاهش میزان نفتی که در اثر انفجار تاسیسات عربستان افتاده کمتر از 5 درصد نیاز جهان است. از آنجایی که نفت کالایی استراتژیک است کشورهای جهان طی دودهه اخیر برنامه ریزی‌های مهمی‌برای ذخایر استراتژیک خود کردند.
وی ادامه داد: اگر 100 درصد نفت دنیا نیز دچار بحران تولید شود تقریبا بیشتر کشورهای دنیا ذخایربازرگانی و استراتژیک دارند. در حال حاضر آمریکا 600 میلیون بشکه نفت خام به عنوان ذخایر استراتژیک دارد.عربستان نیز 100 میلیون بشکه وچین 400 میلیون بشکه وکره جنوبی 190 میلیون بشکه ذخیره دارند.حتی ژاپن نیز 250 میلیون بشکه ذخیره کرده است.
وی تصریح کرد: بنابراین دنیا هراسی از شرایط فعلی ندارد. در حال حاضر می‌بینیم کل مصرف نفت خام دنیا 95 میلیون بشکه در روز است.ما حتی نیبینیم کشورهایی مانند ابوظبی ذخایر بازرگانی روی آب دارند به عنوان مثال به کشوری مانند ژاپن می‌گویند نفت را امانی بردار وهر زمان پول داشتید حساب کنید. این کشور در مورد چین، استرالیا و سنگاپور و...همین سیاست را در پیش گرفته ونفت را امانی تحویل می‌دهند.
پدیدار تصریح کرد: در دو دهه اخیر ورود کشورهای کوچک برای تولید نفت نقش پذیری و جلوگیری از بحرانهای این چنینی داشته‌اند. اگر دقت کنید در همان روزهای اول قیمت نفت پس از این حادثه به 70 دلار رسید و دوباره پس از چندی به کانال 60 دلاری بازگشت. به عبارتی هیاهو موقتی بود.
وی خاطر نشان کرد: همچنین ما می‌بینیم انرژیهای جایگزین نفت آمده بنابراین در دنیای امروز که دنیای هوشمندی است در مقابل هر عارضه یک برنامه استراتژیک دارند و گزینه‌های جایگزین را بر می‌گزینند.
وی افزود: در شرایط فعلی ایران باید تلاش کند تا از محل 15 میلیون دلاری که اتحادیه اروپا می‌دهد مشتریان سنتی خود را از دست ندهد ونفت به آنها صادر کند.بسیاری از کشورها از ترس آمریکا نفvتایران را نمی‌خرند بنابراین در شرایط تحریم ما باید به فکر خود باشیم.
وی گفت: تولید ایران تاقبل تحریم‌ها 2.5 میلیون بشکه در روز بوده که در حال حاضر بسیار کم شده بنابراین باید در تلاش باشیم تا مشتریان سنتی خود را حفظ کنیم نمی‌توانیم جایگزین تولید نفت عربستان در شرایط فعلی باشیم.
>رقبای ایران دست به کار می‌شوند؟
رضا پاکدامن کارشناس مسایل حقوقی نفت نیز در گفت وگو با آفتاب یزد در این خصوص اظهار داشت: در شرایط فعلی با مشکلی که برای عربستان به‌وجود آمده احتمالا سایر
عرضه کنندگان نفت حتی روسیه و رقبای ایران از جمله عراق وکشورهای دیگر در بازار تولید فعالتر خواهند بود تا کمبود بازار را جبران کنند.
وی تصریح کرد: با توجه به این که مانع فروش اصلی نفت ایران آمریکاست ایران نمی‌تواند در شرایط تحریم‌ها جایگزین تولید عربستان شود چرا که حتی ممکن است آمریکا خود از ذخایر استراتژیک استفاده کند وکمبود بازارهای جهانی را جبران نماید. حتی ژاپن و سایر کشورها نمی‌توانند به سمت ایران بیایند.
وی ادامه داد: حتی ممکن است فضای سیاسی منفی تر علیه ایران به‌وجود آید و عربستان
بخواهد بهره وری سیاسی علیه ایران از این
ماجرا داشته باشد.