فرصتی برای عیارسنجی السیسی

مهدی مطهرنیا‪-‬ در جنبش نوین اجتماعی مصر که در کمتر از هجده روز حسنی مبارک عوض شد، تغییر و تحولاتی رخ داد. اخوان المسلمین در ده روز اول انقلاب نقشی نداشت اما در هشت روز پایانی به آن پیوست و تلاش کرد دراین جنبش به پیروزی برسد که این طور هم شد اما با شبهه کودتای السیسی علیه مرسی که البته ثبات و بهبود اقتصاد مصررا نیز به همراه داشت اکنون مردم مصر به گام دیگری در جنبش نوین اجتماعی خود می‌اندیشند. اگرچه رئیس جمهور کنونی مصر جایگاه مشروع و توان قابل قبولی در جهت امور اداری مصر از خود نشان داده، اما نتوانسته است آن طور که باید و شاید همه نیازها به ویژه نیازهای طبقه متوسط در جهت دستیابی به آزادی‌های اجتماعی را شکل دهد. چراکه توسعه اقتصادی و ثباتی که السیسی ایجاد کرده است یک توسعه سیاسی هماهنگ را نیز طلب می‌کند .
دوره ای که بتوان صرفا براساس اتوریته شخصی بر قدرت بمانید تمام شده است. روسای جمهور یا هر نامی‌که برآن بگذاریم نمی‌توانند خود را مادام العمر بنامند و اگر نیک بنگرند باید در فضای سیاسی متناسب با وضعیتی که در آن قرار گرفتند کرسی قدرت را به دیگران ببخشند و گامی‌در جهت ایجاد فضای مناسب در حرکت تکاملی جامعه ملی خود بردارند. به نظر می‌رسد مردم مصر منتظر بازشدن فضای سیاسی بیشتر در جهت رشدو توسعه ملی فزونتر در ابعاد گوناگون سیاسی همگام با توسعه اقتصادی اند ...
هرچند که ابعاد این در خواست‌ها و حرکت‌ها هنوز به طور کامل روشن نیست و حضور مردم باردیگر در صحنه حرکت در جامعه مصر باید شفافتر و با اعلام مواضع نمایان‌تری صورت پذیرد ولی به هر تقدیر باید بپذیریم که در جوامع کنونی و در کشورهایی که تجربه جنبش‌های نوین اجتماعی را دارند ثبات سیاسی درگرو پذیرش صداهای متکثر و ایجاد فضای لازم برای شنیده شدن این صداهای گوناگون در جهت ایجادیک ثبات منطقی در چارچوب ادبیات دموکراتیک است. حرکت اخیر مردم مصر را در تظاهرات علیه السیسی می‌توان یک حرکت طبیعی دانست که اگر نوع برخورد حکومت با آن خشن نباشد جامعه مصر را به مسیر خوبی هدایت می‌کند و احترام به خواست‌های مردم از سوی السیسی باعث می‌شود درنهایت این تظاهرات صرفا موج‌های پیشرفت جامعه را سبب شود.ازهمین رو نوع برخورد هیئت حاکمه مصر می‌تواند عیاری برای سنجش جهتگیری‌های دموکراتیک رئیس جمهور السیسی تلقی شود.