مذاکره فقط به شرط حذف تحریم ها

آرمان ملي- محمدحسين لطف‌الهي: کريستين امان‌پور، خبرنگار شبکه سي.ان.ان، در دو توئيت بخش‌هايي از گفت‌وگويش با وزير امور خارجه ايران را منتشر کرده و به نقل از وي مدعي شد که روحاني، رئيس‌جمهور ايران حاضر است با ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا اين هفته در نيويورک ديدار کند؛ اظهارنظري که به گمان برخي رسانه‌هاي غربي عقب نشيني از سوي ايران تلقي شد. به گفته محمدجواد ظريف، مذاکره مستقيم تهران و واشنگتن مشروط به آن است که «رئيس‌جمهور ترامپ آماده باشد کاري را که لازم است انجام بدهد، که آن لغو تحريم‌ها در ازاي نظارت دائمي بر تاسيسات هسته‌اي ايران است». علي ربيعي سخنگوي دولت نيز در اين رابطه گفت: «ما قبلا هم گفتيم در صورتي که تحريم‌ها به صورت کامل برداشته شود مذاکره خواهيم کرد». امانوئل مکرون رئيس‌جمهور فرانسه نيز همين ديدگاه را دارد. او مي‌گويد فرصت انجام گفت‌وگوهايي ميان رؤساي جمهور ايران و ايالات متحده وجود اما به‌طور قطع شانس ديدار ميان آنها افزايش نيافته است.
تلاش فرانسوي-ژاپني براي احياي برجام
در ادامه تلاش‌ها براي حفظ برجام، وزيران امور خارجه ايران و فرانسه در نيويورک با يکديگر ديدار و رايزني کردند. به سبب محدوديت‌هايي که در تردد وزير امور خارجه ايران وجود دارد، ژان ايو لودريان شخصا به محل اقامت محمدجواد ظريف رفت و با او به گفت‌وگو پرداخت. او پس از اين ديدار در جمع خبرنگاران گفت: «ديدار ميان دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا و حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران، موضوع رده اول نيست. آن‌چه در اولويت است، اين است که بتوانيم مسير تنش‌زدايي را دوباره با عاملاني متفاوت، پيش بگيريم». در ادامه ديدارهاي برجامي، وزير خارجه ايران با مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ديدار کرد و نظرات تهران و بروکسل در خصوص مسائل روز به اشتراک گذاشته شد. از سوي ديگر خبرگزاري کيودو ژاپن نيز از ديدار احتمالي ميان روحاني و آبه شينزو خبر داد. به نوشته اين خبرگزاري پس از اين ديدار نخست وزير ژاپن با دونالد ترامپ نيز ديدار و گفت‌وگو خواهد داشت و يکي از محورهاي اصلي اين ديدار موضوع ايران است.
سنگ‌اندازي‌ها ادامه دارد


به رغم تلاش‌ها براي کاهش تنش در منطقه و جهان، همچنان برخي کشورها در تلاشند تا با افزايش فشارها بر جمهوري اسلامي، تهران را وادار به تسليم کنند؛ اتفاقي که با توجه به تجارب گذشته محال مي‌نمايد. در همين راستا گاردين نوشت؛ بوريس جانسون در جمع خبرنگاران مدعي شد که احتمال خيلي زيادي هست که ايران در حمله پهپادي و موشکي به دو زيرساخت بزرگ نفتي مجموعه پالايشگاهي آرامکو در روز چهاردهم سپتامبر نقش داشته باشد. دومينيک راب، وزير امور خارجه انگليس هم اين ادعا را تکرار کرد. سيدعباس موسوي در پاسخ گفت: بهتر است انگليس به جاي متهم کردن ايران فروش سلاح به عربستان را متوقف کند. او اضافه کرد: «دولت انگليس به جاي تلاش بي‌ثمر عليه جمهوري اسلامي ايران، نسبت به توقف فروش سلاح‌هاي مرگبار به عربستان که خواسته بسياري از مردم جهان است اقدام کرده و خود را از اتهام ارتکاب جنايت جنگي عليه مردم يمن برهاند». وزير خارجه نيز ادعاهاي بوريس جانسون را بي‌پاسخ نگذاشت و اظهار کرد که «من اطمينان دارم که ايران نقشي نداشته است. من مطمئن هستم هر فردي که در اين باره تحقيق بي‌طرفانه کند نيز به اين نتيجه خواهد رسيد».
محور ديپلماسي نيويورکي ايران
رئيس‌جمهور روحاني تصميم دارد در سفر به نيويورک از طرح «ائتلاف اميد» و «ابتکار صلح هرمز» به عنوان پيشنهاد ايران براي ارتقاي صلح در منطقه و جهان رونمايي کند؛ طرحي که هنوز نمي‌توان پيش‌بيني کرد واکنش ديگر کشورها به آن چگونه خواهد بود. محمدجواد ظريف درباره اين طرح مي‌گويد: «ابتکار هرمز که رئيس‌جمهور مطرح کرده براي ما بسيار جدي است. برخي کشورهاي منطقه آنچنان بچه‌گانه برخورد مي‌کنند که حتي نمي‌خواهند نام ‌خليج فارس را بياورند، در حالي که 50 سال پيش بالاي سربرگ‌هاي دولت عربستان الخليج الفارسي بود». اين طرح را مي‌توان مهم‌ترين ايده ايران براي حضور در نشست مجمع عمومي دانست اما مي‌توان گفت همچنان محور اصلي مذاکرات حاشيه‌اي در مجمع عمومي، برنامه جامع اقدام مشترک خواهد بود.