مهلت ٤٨ ساعته براي اعتراض

آرمان ملي: عدالت‌محوري، توسعه توليد، حذف نابرابري، کاهش شکاف طبقاتي، ساماندهي يارانه‌هاي پنهان و ... تنها بخشي از اهدافي بود که در پرداخت يارانه نقدي دنبال شد. اما از همان ابتدا که دولت احمدي‌نژاد شروع به پرداخت پول نقد به همه دهک‌هاي جامعه کرد، بسياري از کارشناسان انحراف اهداف آن را قطعي دانستند و هدفمندسازي يارانه را برنامه پوپوليستي معرفي کردند. با اينکه در طول اين سال‌ها چندين و چند بار صحبت از حذف دهک‌هاي پردرآمد از شمول يارانه‌بگيران به ميان آمد، اما هيچ‌گاه دولت نتوانست بر اين امر صحه بگذارد تا اينکه سرانجام در تبصره 14 ماده واحده قانون بودجه سال جاري مجلس دولت را مکلف به حذف سه دهک درآمدي بالا کرد. اکنون نيز طبق گفته سخنگوي ستاد اجرايي هدفمندي يارانه‌ها اين سه دهک شناسايي شده‌اند و اطلاعات آماري آنها در دست است و بعد از حذف 200 هزار نفر، رفته‌رفته ساير گروه‌ها نيز حذف خواهند شد.
خبر حذف 200 هزار نفر از شمول يارانه‌بگيران باعث شده تا افرادي که به هر دليل در اين ماه موفق به دريافت يارانه نشده‌اند به دفاتر و ادارات پيشخوان خدمات دولت مراجعه کنند. اين در حالي است که ستاد اجرايي هدفمندي يارانه‌ها در صورت حذف خانوار از اين طرح با پيامک سرپرستان خانوار را مطلع مي‌سازد. حال اين گروه از خانوار که يارانه خود را دريافت نکرده‌اند و پيامکي هم به آنها ارسال نشده است يا شماره 6369 (کد تهران) تماس بگيرند، چراکه اين افراد با مشکلاتي چون تغيير يا فوت سرپرست خانوار، اختلال در حساب بانکي واريز يارانه نظير مسدودشدن و يا تغيير شماره حساب با تاخير در انتقال يارانه به حساب سرپرست خانوار توسط بانک مواجه شده‌اند.
جزئيات حدف يارانه پردرآمدها
هوشمندشدن اطلاعات مربوط به خانوار مدت‌هاست که مورد توجه دولت قرار دارد، با اين حال دولت در طول حدود يک دهه اخير موفق به شناسايي دقيق خانوار و اطلاعات مربوط به آنها نشده است. سخنگوي ستاد اجرايي تبصره 14 گفت: افراد سه دهک بالاي جامعه شناسايي شده‌اند و در گام اول يارانه 200 هزار نفر حذف مي‌شود. حسين ميرزايي در برنامه تيتر امشب حذف يارانه 200 هزار خانوار تصريح کرد: شناسايي سه دهک بالاي جامعه و حذف يارانه آنها تکليفي است که دولت بايد انجام دهد و از چند سال گذشته مطرح شده، اما به دو دليل نبود داده‌هاي مناسب اطلاعاتي و حساسيت‌هاي اجتماعي هنوز عملياتي نشده است. او افزود: در گذشته دستگاه‌ها اعتقادي به الکترونيک‌کردن اطلاعات نداشتند، اما اکنون بيشتر دستگاه‌ها الکترونيکي شده‌اند و پيش‌نياز اصلي براي شناسايي وسع درآمد افراد فراهم شده است. ميرزايي بيان کرد: خود اطلاعات، فرايند توليد آن و تبادل اطلاعات بين دستگاه‌ها در امر شناسايي دهک‌ها موثر است. همچنين اطلاعات به‌دست‌آمده نياز به به‌روزرساني دارد. شاخص‌هايي همچون تعداد سفرهاي خارجي، نوع شغل، تعداد املاک و خودرو، مجموع حقوق دستمزد خانوار در تعيين وسع خانوار و حذف يارانه موثر است. اين مقام مسئول اضافه کرد: در آزمون وسع اجراشده افراد سه دهک بالاي جامعه شناسايي شده‌اند و در گام اول يارانه 200 هزار نفر به عنوان نمونه حذف مي‌شود به جهت اينکه ميزان خطا مشخص شود. براي کليه افراد پيامک ارسال شده است. او ادامه داد: اگر يارانه براي فردي واريز نشده و پيامک دريافت نکرده است مشمول قطع يارانه نيست. ميرزايي تصريح کرد: چنانچه فرد پيامک حذف را دريافت نکرده و يارانه وي حذف شده مي‌تواند براي پيگيري با شماره 6369 تماس بگيرد. پيامکي که ارسال مي‌شود در سرشماره عبارت يارانه نوشته مي‌شود و مردم بايد نسبت به پيامک‌هاي جعلي آگاه باشند. سخنگوي ستاد اجرايي هدفمندي يارانه‌ها خاطرنشان کرد: افرادي که پيامک قطع يارانه دريافت کرده‌اند به همراه مدارک معتبر به دفاتر پيشخوان مراجعه کرده و رضايتنامه دسترسي به حساب بانکي ارائه مي‌دهند. طبق اين رضايتنامه حساب بانکي آنها بررسي مي‌شود و کد رهگيري به آنها داده مي‌شود که پس از 48 ساعت براي به ثبت شکايت به سايت ثبت درخواست رسيدگي مراجعه کنند. حال اميد مي‌رود اين اقدام اولين گام رو به جلو براي عدالتمندکردن يارانه‌ها و هدفمندسازي واقعي آن باشد تا منابع کشور حيف و ميل نشود.