ولی الله شجاع‌پوریان فارغ از تعلقات همه بودند

هفته دفاع مقدس فرصت مناسبی برای یادآوری رشادت‌ها و جانفشانی شهدا، جانبازان و رزمندگان 8 سال جنگ تحمیلی و تجلیل و تکریم اهالی جبهه و جنگ است، صرف نظر از نگاه‌های کلیشه‌ای بلکه مطابق با واقعیات به ذکر چند نکته می‌پردازم:
1- جنگ تحمیلی 8 ساله تابلو و تبلور وطن‌دوستی ایرانیان و صیانت از کیان و مرزهای کشور در مقابل زیاده‌خواهی دشمنان بود. مردم ایران در ایام جنگ فارغ از اعتقاد و منش، نژاد، قومیت، گرایش سیاسی و حتی دین و مذهب برای دفاع از خاک و تمامیت ارضی کشور راهی جبهه‌های جنگ شدند و نشان دادند اگر مردم کشور را تعلق به خودشان بدانند با دست‌های خالی هم در برابر دشمنان مقاومت می‌کنند، البته این الگو برای ایران امروز نیز صادق است، اگر مردم عزیزمان به کشور علاقه‌مند باشند نه به آمریکا و نه به هیچ کشوری باج نخواهند داد.
2- به عنوان عضو کوچکی از خانواده ایثارگران که در ایام جنگ افتخار دفاع از کیان ایران نصیبم شد، شاهد بودم همرزمان من در نقاط مختلف جبهه نوجوانان، جوانان و سالخوردگانی بودند که نه موجودات فرازمینی و فرودآمده از آسمان، بلکه مردم بسان سطوح و اقشار جامعه امروز دارای اعتقادات مختلف، تفاوت‌های فکری و سلیقه‌ای متنوع و گاه دارای رویکرد انتقادی نسبت به شرایط نیز بودند، شخصیت‌هایی که خیلی‌هایشان اگر این روزها بودند دارای همان نگاه‌های متفاوت و انتقادی بودند، اما متاسفانه در روزهای بعد از جنگ با هدف تکریم شهدا از آنان افراد دست‌نیافتنی ساخته‌ایم که بسیاری از جوانان امروز خود را خیلی غریب و دور از آنها می‌دانند و به همین دلیل ممکن است پیامدهای منفی در پی داشته باشد. واقعیت این است که رزمندگانی که رهسپار جبهه و جنگ شدند، همان دانش‌آموزان و دانشجویانی بودند که در مدرسه و دانشگاه شیطنت‌های خودشان را داشتند، شوخی و مزاح می‌کردند، دارای اشتباه و خطا و چه بسا لغزش‌هایی هم بودند و به عبارتی انسان‌هایی مانند دیگران بودند که چون پای دفاع از دین و خاک و ناموس به میان آمد، خالصانه و صادقانه جهاد کردند و آسمانی شدند.
3-هرچه از مجاهدت، اخلاص، صداقت، شرافت و عظمت رزمندگان و شهدای جنگ گفته شود، حق مطلب ادا نمی‌شود. نوجوانان و جوانان پاک و معصومی که آن روزها به جنگ رفتند نه اسمی از رانت شنیده بودند، نه چیزی از سهمیه می‌دانستند، نه امتیاز در کنکور یا اشتغال و باندبازی برایشان تعریفی داشت؛ آنها خالصانه رفتند تا ما با آرامش و امنیت زندگی کنیم. اگر این روزها عده‌ای با عملکرد و تصمیمات خود، خلوص و حرمت شهدا را زیر سوال می‌برند، نباید آن را به نیت خالص رزمندگان و شهدا در آن روزگار تعمیم داد، مادران شهدایی که فرزندانشان را بی‌هیچ چشمداشتی راهی جبهه کردند، این روزها طعنه و نیش و کنایه‌های عده‌ای برایشان سنگین است. در این روزها که عده‌ای نابخردانه با عملکرد خودشان باعث ایجاد ذهنیت‌هایی در سطح جامعه شده‌اند، حواس‌مان به پدران ومادران شهدا باشد.
4-متاسفانه در سال‌های اخیر عده‌ای خود را مدافع شهدا و صاحبان جنگ می‌دانند که عملکرد، گفتار و رفتار آنان کوچکترین شباهتی به رفتار، عملکرد و اهداف شهدای گرانقدر ندارد. عده‌ای که شهید را ابزاری سیاسی کرده‌اند تا رقیب خود را بکوبند، باید بدانند که شهدا نه برای یک جریان خاص و نه متعلق به یک حزب و جناح و تفکر هستند، بلکه آنها رفتند تا ما بدون انحصار و تنگ نظری با آزادی و امنیت در کشورمان زندگی کنیم. کدام شهیدی اگر امروز زنده بود، اجازه می‌داد یک نفر به اسم دفاع از شهدا، به یک زن مسلمان اتهام گناه بزند؟ پربیراه نیست بگوییم خوش به حال شهدا و اسرایی که گرچه آن روزها رفتار خبیثانه دشمنان بعثی را با زنان ایرانی دیدند، اما امروز نیستند تا ببینند هموطنان خودشان چگونه برای کسب رای و مقام و قدرت، به هموطنان خود هم رحم نمی‌کنند و اخلاق را پای منافع شخصی ذبح می‌کنند.
سایر اخبار این روزنامه
فتوایی در مخالفت با ساخت یک سریال تلویزیونی شرعاً جایز نیست قاسم محبعلی در گفت‌وگو با همدلی مطرح کرد؛ ترامپ با سخنرانی خود نشان داد به دنبال تغییر حکومت در ایران نیست «همدلی» ماجرای نحوه حذف یارانه‌بگیران در شهریور سال جاری را بررسی کرد دردسر یارانه برای اقتصاد بازخوانی زندگی سردار داوود کریمی برگشت سر همان تراشکاری، اما محقرتر برای اعتراض به حذف یارانه خود به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید سیاست همسایگی و گفتمان همسایگی عدالت شفافیت:ظرفیت بیمه‌ای ماموریت دشوار روحانی در نیویورک مدرسه در انتظار مهر واکنش ساختار تصمیم‌گیری کشور به مطالبات اجتماعی رخنه در جبریت‌ها مثلث اتهام‌زنی علیه ایران یارکشی در نیویورک گزارشی درباره نطق تاریخی «گرتا تونبرگ» در اجلاس زیست محیطی سازمان ملل فریادی برای نجات زمین ولی الله شجاع‌پوریان فارغ از تعلقات همه بودند واکنش تند ظریف به ادعای سه کشور اروپایی تکرار «طوطی‌وار» ولی الله شجاع‌پوریان فارغ از تعلقات همه بودند ماموریت دشوار روحانی در نیویورک واکنش ساختار تصمیم‌گیری کشور به مطالبات اجتماعی