مقابله با ریزگردهای‌قره قوم محیط‌زیست همچنان بی برنامه

محمد حسام مسلمی/ درد بی درمان ریزگردهای صحرای قره قوم ترکمنستان چند سالی می‌شود امان مشهدی ها را بریده و هر سال هوای شهر مشهد را آلوده می کند؛ با وجود این که طی سال های اخیر، این ریزگردها هوای مشهد را تحت تاثیر خود قرار داده اما گویا دستان سازمان محیط زیست برای رفع این مشکل خالی است و بی برنامگی این سازمان برای مقابله با ریزگردهای خارجی نیز خود قوز بالاقوز شده است. همین هفته پیش با ورود ریزگردها از صحرای قره قوم ترکمنستان ، هوای مشهد در شرایط بحرانی و قرمز قرار گرفت و حتی در روز اول مهر موجب تعطیلی مهدهای کودک و پیش دبستانی ها شد، با وجود این، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور که پنج شنبه گذشته برای افتتاح چند پروژه به استان و شهر مشهد سفر کرده بود، در پاسخ به این سوال «خراسان رضوی» که چه برنامه ای برای رفع مشکل ریزگردهای خارجی در مشهد دارید، گفت: «ریزگردهای مشهد داخلی نیست و ما الان برای خارج از کشور هیچ کاری نمی توانیم بکنیم، ما ریزگردهای داخلی را  داریم مهار می کنیم.» وی افزود: ما برنامه ای ملی درباره گرد و غبار و ریزگردها داریم که احتمالا باید در آن قالب بررسی شود و من  الان نمی توانم چیزی بگویم، مشخص است اولویت با مکان هایی است که آلودگی بیشتری دارند.همچنین به گزارش ایسنا، کلانتری در حاشیه نشست افتتاحیه سامانه کنترل آلودگی هوای مجتمع فولاد که در شهرک صنعتی کاویان فریمان برگزار شد، در خصوص اقدامات سازمان محیط زیست برای مقابله با کانون‌های خارجی گرد و غبار گفت: هیچ اقدامی تقریباً نمی‌توانیم انجام دهیم؛ زیرا ارتباطات ما در حدی نیست که بتوانیم کاری انجام دهیم. در داخل کشور به اندازه کافی درگیر گردوغبارها با منشأ داخلی هستیم. از نظر فنی می‌توانیم کمک کنیم اما از نظر اعتباری فعلاً معذوریم به کمک کشورهای حاشیه و همسایه برویم و کار جدی نمی‌توانیم انجام دهیم. با کشور عراق یک‌سری همکاری‌هایی داریم اما با کشورهایی مانند سوریه، سودان، عربستان و ترکمنستان، کار جدی نمی‌توانیم انجام دهیم.البته این بی برنامگی سازمان حفاظت محیط زیست کشور که خود باید متولی اصلی مقابله با کانون های خارجی ریزگرد باشد که مدتی است هوای مشهد را درگیر خود کرده، تازگی ندارد و وی سال گذشته نیز در پاسخ به مطالبه روزنامه «خراسان رضوی» و پس از آلودگی شدید هوای مشهد به دلیل هجوم ریزگردهای قره قوم، اعلام کرده بود که «ﻓﻌﻼ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ای برای مهار ریز گردهای مشهد ﻧﺪاریم.»
متاسفانه برای نسل آینده امانتدار خوبی نبودیم
به گزارش «خراسان رضوی»، عیسی کلانتری همچنین در مراسم افتتاح دو مجتمع سامان دهی مشاغل شهری مشهد در بولوار کشاورز که با حضور شهردار مشهد، برخی از اعضای شورای شهر و معاون استاندار برگزار شد، بر ضرورت حفظ محیط زیست شهرها برای نسل های آینده تاکید کرد. وی با قدردانی از اقدامات شهرداری و اعضای شورای شهر برای حفظ محیط زیست در مشهد اظهار کرد: نهایت سپاس گزاری را از مدیریت شهری مشهد دارم که این چنین تلاش می کند و برای حفظ محیط زیست این کلان شهر می کوشد. کلانتری تصریح کرد: با وجود حضور میلیونی زائران امام رضا (ع) در مشهد، حفظ محیط زیست و نظافت و تمیزی مشهد زبانزد است و مردم باید بدانند محیط زیست متعلق به همگان است که باید برای دیگر نسل‌ها نیز حفظ شود؛ متاسفانه برای نسل آینده امانتدار خوبی نبودیم، ما حقوق نسل های بعدی را پایمال کردیم.
ذره‌ای در حفظ محیط زیست مشهد کوتاه نمی‌آییم


محمدرضا کلایی شهردار مشهد نیز در این مراسم با بیان این که شهرداری مشهد به هیچ پروژه محیط زیستی نگاه اقتصادی ندارد، اظهار کرد: ذره‌ای در موضوع حفظ محیط زیست شهر کوتاه نمی‌آییم، به هیچ پروژه محیط زیستی نگاه اقتصادی نداریم و عدد و رقم در آن مطرح نیست، اگر میلیاردها تومان بدهند تا فضایی را از شهر مشهد برای آینده بگیریم، قطعاً مقاومت می‌کنیم یا بر عکس اگر لازم باشد میلیاردها تومان بدهیم تا زیست پذیری شهر مشهد، فضای سبز، طبیعت و هوای شهر را حفظ کنیم، قطعاً همراهی می کنیم چرا که مسئله محیط زیست موضوعی نیست که با مسائل و توجیهات اقتصادی، آن را بررسی کرد. کلایی تصریح کرد: با این که معتقدیم باید هوای مردم را داشت و با آن ها همراهی کرد، تنها جایی که ما اصلا همراهی نمی کنیم و بسیار خشن هستیم و بسیار جدی موضوع را پیگیری می کنیم، مسئله محیط زیست به عنوان مسئله مشترک همه ماست و در موضوع محیط زیست عقب نشینی نمی کنیم. وی گفت: ما در مسیر شفافیت خود را در معرض نقد تمامی عناصر، گروه‌های مردمی، نهادها و عناصر تصمیم‌گیر و ناظر قرار می‌دهیم، نمونه آن کمربند جنوبی است و ما داوطلب بودیم که مشکلات زیست محیطی آن رفع شود که برخی از آن نیز رفع شده و تلاش می کنیم بقیه مشکلات هم برطرف شود. معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز در این مراسم گفت: تا امروز 10 مجموعه صنفی شامل خدمات خودرویی سبک، سنگین و حتی سنگ فروشان با ظرفیت 1400 واحد سامان دهی شده‌ است.  یعقوبی در ادامه به جزئیات احداث دو مجتمع سامان دهی مشاغل شهری اشاره کرد و افزود: مجتمع فجر با 450 واحد برای ارائه خدمات خودرویی و مجتمع خدمات خودرویی سامان اوج با 140 واحد صنفی افتتاح شد که در مجموع بیش از 600 شغل با احداث این دو مجتمع جابه جا شدند. همچنین حمیدرضا موحدی زاده، نایب رئیس شورای شهر مشهد نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت:  شورای شهر تمام همت خود را مصروف کرده تا در راستای خدمت رسانی به مردم گام بردارد.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین روز پنج شنبه در جلسه شورای اداری استان حضور یافت. به گزارش فارس، وی در این جلسه با بیان این که به هیچ وجه به صنایع مخرب محیط زیست مجوز نمی‌دهیم، گفت: خسارات ناشی از آلودگی آب، خاک و هوا در شهر را با میلیاردها تومان هم نمی‌توان جایگزین کرد و به همین دلیل ذره‌ای از حقوق شهروندان در زمینه حفظ سلامت و پاکی محیط زیست کوتاه نمی‌آییم. وی یادآور شد: خراسان رضوی دو سال پیش ۱۳۲ درصد آب‌های تجدیدپذیرش را مصرف می‌کرد و این یعنی خودکشی، در حالی که متوسط کشور ۱۰۰ درصد و متوسط جهانی ۴۰ درصد است، امروز بیلان منفی ما در برداشت آب‌های زیرزمینی به ۲۰ میلیارد مترمکعب رسیده است.رزم حسینی استاندار نیز در این جلسه گفت: امروز در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم و کشورهای قوی دنیا که استقلال ما را برنمی‌تابند، قصد دارند با فشارها و تحریم‌های اقتصادی ما را تسلیم کنند که امیدوارم با همبستگی و وفاق ملی بر این جنگ هم فائق آییم.همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز گفت: در سال جاری با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست کشور و موافقت مقام معظم رهبری، اعتبار ۱۵٠ میلیارد ریالی برای مقابله با ریزگردها از محل صندوق توسعه ملی به استان اختصاص یافت.
به گزارش فارس، طبق برنامه از پیش اعلام شده، قرار بود چهار پروژه شامل احداث شهرک تخصصی پسماند صنعتی در بجستان، اولین تصفیه‌خانه استاندارد خمیرمایه در چناران، تصفیه‌خانه صنعتی کارخانه روغن خوراکی در نیشابور و ارتقای سامانه پایش زیست محیطی منابع آلاینده در مرکز تحقیقات زیست محیطی خراسان رضوی به‌صورت آنلاین توسط معاون رئیس جمهور افتتاح شود که به‌دلیل نامعلومی انجام نشد.
خودروسازان عنصر شماره یک تخریب محیط زیست
همچنین به گزارش ایسنا، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مراسم افتتاح سامانه کنترل آلودگی هوا در مجتمع فولاد کاویان واقع در شهرک صنعتی کاویان فریمان گفت: صنایع خودروسازی، به دلیل لوس‌بار آوردنشان عنصر شماره یک در تخریب محیط‌ زیست کشور هستند. وی افزود: صنعتی برای کشور ارزش دارد که هم مزیت اقتصادی و هم مزیت زیست‌محیطی‌ داشته‌باشد.
تعیین تکلیف باغ وحش مشهد تا 3 ماه آینده
کلانتری همچنین به ایسنا درباره وضعیت باغ وحش مشهد گفت: به مدیرکل محیط زیست استان اعلام کردیم تکلیف باغ وحش مشهد را مشخص کند، اگر باغ وحش هست و مجوز دارد، اصلاح شود و اگر باغ وحش هست و مجوز ندارد آن را تعطیل کنند. وی افزود: در یک سال گذشته قدم‌های مثبتی در این خصوص برداشته و قرار شد باغ وحش مشهد حداکثر تا سه ماه آینده تعیین تکلیف شود. کلانتری در خصوص نشست دشت مشهد نیز اظهار کرد: در دشت مشهد هر روز حدود 0.5 تا 0.6 میلی متر نشست داریم یعنی دشت مشهد سالی 20 سانتی متر نشست می‌کند که وزارت نیرو باید در مجوزهایی که داده تجدید نظر کند.
شایان ذکر است، طی مراسمی اداره حفاظت محیط زیست مشهد نیز به منظور رونق تولید و تسهیل فرایندهای زیست محیطی، صبح روز پنج شنبه با حضور عیسی کلانتری، تورج همتی مدیرکل محیط‌زیست استان و جمعی از مسئولان، به صورت رسمی افتتاح شد.