رایزنی روحانی و پوتین درباره «صلح هرمز»

آرمان ملي: حسن روحاني که دوشنبه به دعوت رسمي نخست وزير ارمنستان و براي شرکت در اجلاس سران اتحاديه اقتصادي اوراسيا به اين کشور سفر کرده است طي 2 روز گذشته با روساي جمهور ارمنستان، قزاقستان و نخست وزير سنگاپور در خصوص توسعه و تحکيم روابط دوجانبه در حوزه‌هاي مختلف ديدار و گفت‌وگو کرد. رئيس‌جمهور همچنين روز گذشته در اجلاس سران اتحاديه اقتصادي اوراسيا به سخنراني در خصوص برجام، لزوم همکاري‌هاي اقتصادي و چند‌جانبه و طرح صلح هرمز پرداخت. اين در حالي است که مهم‌ترين بخش سفر روحاني ديدار ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه بود که طرفين با يکديگر ديدار و در مورد لزوم تعهد به برجام از سوي طرفين و طرح صلح هرمز بحث و تبادل نظر شد.
ظرفيت‌هاي گسترده براي تحکيم روابط
رئيس‌جمهور کشورمان شامگاه دوشنبه با رئيس‌جمهور ارمنستان ديدار و گفت‌وگو کرد. ايسنا نوشت؛ حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در اين ديدار با بيان اينکه «تهران و ايروان همواره از روابط دوستانه و صميمي برخوردار بوده و سطح مناسبات دو کشور در مسير رشد و توسعه قرار دارد»، اظهار کرد: توسعه و تحکيم بيشتر روابط با همه کشورهاي همسايه از جمله ارمنستان از اصول سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است. وي اشتراکات فرهنگي و تاريخي دو ملت را فرصت مناسبي براي برقراري روابط همه‌جانبه پايدار بين دو کشور دانست و گفت: جمهوري اسلامي ايران و ارمنستان از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي گسترده‌اي در حوزه‌هاي مختلف از جمله انرژي ترانزيت و حمل و نقل، گردشگري و صنعتي برخوردار هستند که مي‌توان از اين ظرفيت‌ها در راستاي منافع دو ملت بهره‌برداري کرد.
خزر؛ درياي صلح و دوستي


رئيس‌جمهور کشورمان در ديدار قاسم جومارت توقايف رئيس‌جمهور قزاقستان اظهار داشت: آغاز همکاري ايران با اتحاديه اوراسيا زمينه بسيار مناسبي براي گسترش روابط اقتصادي اعضاي اتحاديه با يکديگر و به ويژه قزاقستان و ايران است. دکتر روحاني اهميت توافقنامه اکتائو در خصوص رژيم حقوقي درياي خزر را مورد تاکيد قرار داد و بيان کرد: اين توافقنامه بايد به نفع کشورهاي ساحلي با دقت اجرايي و عملياتي شود. وي عنوان کرد: جمهوري اسلامي ايران براي همکاري کامل به منظور حفظ مسائل زيست محيطي درياي خزر و بهره‌مندي کشورهاي ساحلي از جاذبه‌ها و ظرفيت‌هاي گردشگري و اقتصادي اين دريا آمادگي کامل دارد. رئيس‌جمهور تصريح کرد: درياي خزر بايد درياي صلح و دوستي براي کشورهاي ساحلي، بدون حضور هرگونه نيروي خارجي باشد.
ايران منتظر اجرايي شدن برجام
رئيس‌جمهور کشورمان در ادامه برنامه‌هاي خود طي سفر به ارمنستان به سخنراني در اجلاس سران اتحاديه اقتصادي اوراسيا پرداخت. دکتر روحاني اظهار داشت: آمريکا در سال‌هاي اخير با اعمال رويکرد يکجانبه و بي‌توجهي به تعهدات، و توافقات بين‌المللي و زير پا گذاشتن موافقت‌نامه‌هاي دوجانبه، بسياري از کشورهاي ديگر از جمله؛ چين و روسيه، همچنين تعدادي از متحدين خود را هدف قرار داده است. وي افزود: به اعتقاد ما، جامعه بين‌المللي بايد با اتخاذ تصميمي قاطع و اقداماتي موثر با رويکرد خصمانه و يکجانبه‌گرايانه آمريکا مقابله نمايد. رئيس‌جمهور بيان کرد: اقدامات قهري آمريکا و استفاده از دلار به عنوان يک سلاح، به تروريسم اقتصادي منجر خواهد ‌شد و زندگي مردم عادي را هدف قرار خواهد داد. رئيس‌جمهور افزود: جمهوري اسلامي‌ از امضاءکنندگان توافق برجام انتظار دارد در راستاي اجرايي شدن آن اقدام نمايند و در شرايط حساس کنوني علاوه بر نقش اعضاي باقي‌مانده در برجام، حمايت ساير کشورها از اين دستاورد چندجانبه جهت حفظ و ارتقاي همکاري‌ها، امنيت و ثبات منطقه‌اي و بين‌المللي ضروري است. در چنين فضاي توام با بيم و نااميدي در نظام بين‌الملل، لاجرم نيازمند همکاري‌هاي اقتصادي چندجانبه و منطقه‌اي به موازات چندجانبه‌گرايي در نظام بين‌الملل هستيم. بنابراين همکاري جمعي و منطقه‌اي در قالب اتحاديه‌هاي اقتصادي، تجاري و سياسي ‌مانند اتحاديه ‌اقتصادي‌ اورآسيا، سازمان ‌همکاري‌هاي اقتصادي (اکو)، سازمان همکاري شانگهاي و مجمع گفت‌وگوي آسيايي(ACD) به عنوان مهم‌ترين ابزارها در همگرايي اقتصادي- سياسي منطقه‌اي مورد حمايت جمهوري اسلامي ايران است. روحاني اظهار کرد: سياست جمهوري اسلامي ايران حفظ صلح و ثبات در منطقه و از جمله خليج‌فارس و تأمين آزادي و امنيت کشتيراني در تنگه هرمز است.
ادامه صفحه3