رونمایی از میثاق‌نامه طرح گفت‌وگوی ملی

آرمان ملي: گفت‌وگوي ملي طرحي است که قريب به 3سال است مطرح شده و در فراکسيون اميد مجلس و جلسات ميان برخي اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام در حال پيگيري است. در اين ميان حتي اقداماتي از سوي افرادي چون حجت‌الاسلام مازني، ابوترابي، رهامي، محمدرضا باهنر و محمدرضا عارف نيز صورت گرفته است. در همين راستا رئيس فراکسيون اميد مجلس در سفر اخير خود به قم در ديدار با علما و خبرنگاران به جزئيات گفت‌وگوي ملي پرداخت و گفت: «ميثاق‌نامه طرح تقريبا نهايي شده و هدف کلي تدوين ميثاق‌نامه طرح گفت‌وگوي ملي، اين است که ما حس مي‌کنيم دو جريان داخل نظام که از ابتداي انقلاب هم بودند (اصولگرا و اصلاح‌طلب) و مشترکات فراواني دارند، بياييم و روي اين مشترکات حرکت کنيم.»
ديدار با مراجع
رئيس فراکسيون اميد مجلس که چهارشنبه گذشته به قم رفته در بدو ورود به قم به حرم حضرت معصومه(س) رفت و ضمن زيارت مرقد مطهر کريمه اهل بيت(ع)، بر سر قبور علماي مدفون در اين حرم مطهر نيز حاضر شد. اميدنامه نوشت؛ محمدرضا عارف در جريان سفر به قم با اعضاي شوراي مرکزي مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه و اعضاي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات قم ديدار و گفت‌وگو کرد. وي با بيان اينکه اصلاح‌طلبان جريان اصيل و ريشه‌دار انقلاب هستند بر ضرورت حضور اين جريان در انتخابات پيش رو تاکيد کرد و افزود: در درون خانواده اصلاحات درخصوص چگونگي حضور در انتخابات بحث و تبادل نظر مي‌کنيم و بر اساس شرايط پيش رو تصميم خواهيم گرفت. رئيس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان همچنين در ادامه به مؤسسه علوم وحياني اسراء رفت و ضمن اقامه نماز جماعت ظهر و عصر به امامت آيت‌ا... جوادي آملي، ديداري با اين مرجع تقليد داشت. وي با اشاره به مشکلات معيشتي در کشور، اذعان کرد: در بخش‌هايي از حوزه اداره کشور در دوره‌هاي مختلف ناکارآمدي ديده شد و بايد به جاي تصميم‌گيري نيابتي با نشان دادن راه به جوانان در دهه پنجم انقلاب شاهد تحولات مديريتي باشيم. عارف در ادامه برنامه‌هاي روز اول سفر خود به قم، به دانشگاه اديان و مذاهب اسلامي رفت و با آيت‌ا... نوري همداني، ديدار و گفت‌وگو کرد. در اين ديدار رئيس فراکسيون اميد با بيان اين که مردم نقش برجسته‌اي در قانون اساسي دارند، اظهارکرد: در بخش‌هايي از اصول قانون اساسي نتوانسته‌ايم به گونه‌اي که شايسته و بايسته بوده حرکت کنيم، به‌خصوص در عملياتي کردن فصل سوم که به حقوق ملت اشاره دارد. عارف در ادامه سفرش به قم، به منزل آيت‌ا... محمدعلي گرامي رفت و با اين مرجع تقليد نيز ديدار کرد. رئيس بنياد اميد ايرانيان در اين ديدار با بيان اينکه روي کار آمدن فرصت طلبان و رياکاران براي نظام خطرناک است و زمينه‌ساز فساد مي‌شود، عنوان کرد: براي عده‌اي ماندگاري در قدرت يک اصل شده است و به هر قيمتي مي‌خواهند بمانند در حالي که نخبگاني که آمادگي پذيرش مسئوليت را دارند به دليل برچسب زدن‌ها به ميدان نمي‌آيند. محمدرضا عارف همچنين در ديدار با آيت‌ا... بيات زنجاني با بيان اينکه ميثاق‌نامه‌اي ذيل طرح گفت‌وگوي ملي در مجلس تهيه کرديم، گفت: رمز پيروزي و پيشرفت کشور ما در وحدت و انسجام است. براي پيشبرد طرح گفت‌وگوي ملي که ميثاق‌نامه آن در مجلس تهيه شده از شخصيت‌هايي همچون حجت‌الاسلام ابوترابي‌فرد، مصباحي‌مقدم و... دعوت شده است. وي همچنين پس از اين ديدار، با آيات علوي بروجردي و شهرستاني نيز ديدار و گفت‌وگو کرد.
جزئيات ميثاق گفت‌وگوي ملي


محمدرضا عارف در پايان سفر دو روزه خود به شهرقم در تشريح جزئيات طرح گفت‌وگوي ملي، گفت: طرح گفت‌وگوي ملي که آن را در مجلس مطرح کرديم، خوشبختانه با استقبال خوبي روبه‌رو شد؛ البته بنا بود خيلي هم بحث‌هاي گفت‌وگوي ملي رسانه‌اي نشود که بتوانيم به سمت همگرايي به‌خصوص در مسائل مشترک برسيم. وي اظهار داشت: در يکي از جلساتي که داشتيم، بحث انتخابات مجلس در اسفندماه سال جاري مطرح و گفته شد که اگر دو جريان اصيل سياسي کشور، در مساله انتخابات برخورد جدي نکنند، ممکن است يک عده فرصت‌طلب به بهانه حضور در انتخابات و کسب رأي مردم، وارد بحث‌هاي جدي تخريبي چه عليه شخصيت‌ها و چه عليه کليت نظام شوند و لذا خوب است که جريانات اصيل انقلاب، روي ميثاق‌نامه‌اي با همين موضوع طرح گفت‌وگوي ملي، به توافق برسند. رئيس فراکسيون اميد اضافه کرد: در همين راستا بررسي‌هايي شد و ديديم خانه احزاب ميثاق‌نامه‌اي در همين راستا دارد که همين ميثاق‌نامه، توسط کارگروهي که بين نمايندگان مجلس با عنوان کارگروه گفت‌وگوي ملي تشکيل شده است، بازنگري و بررسي شد؛ همچنين در کارگروهي که در خارج از مجلس هم هست، اين موضوع مورد بحث واقع شد و قرار شد با خانه احزاب هم صحبت شود که تقريبا آن ميثاق‌نامه، نهايي شده که ان‌شاءا... وقتي نهايي و قطعي شد و نظرات اعمال شد، آن را جهت اطلاع هم احزاب و هم جريانات سياسي و هم چهره‌هاي تأثيرگذار در انتخابات مثل ائمه جمعه، ارسال خواهيم کرد که ان‌شاء‌ا... مورد توجه قرار گيرد. وي تصريح کرد: اميدواريم در ماه‌هايي که به انتخابات ختم مي‌شود، محورهاي خوبي که در اين ميثاق‌نامه هست، مورد بحث قرار گيرد تا همه در اين چارچوب، يک حضور پرشور و رقابت جدي را در انتخابات شاهد باشيم. عارف يادآور شد: هدف کلي تدوين ميثاق‌نامه طرح گفت‌وگوي ملي، اين است که ما حس مي‌کنيم دو جريان داخل نظام که از ابتداي انقلاب هم بودند (اصولگرا و اصلاح‌طلب) و مشترکات فراواني دارند، بياييم و روي اين مشترکات حرکت کنيم و به طور طبيعي روي مواردي هم که اختلاف نظر هم داريم، بحث کرده و سعي کنيم در چارچوب قانون و رهنمودهاي امام و رهنمودهاي مقام معظم رهبري، يک اجماعي را در کشور و روي مسائل کلان نظام ايجاد کنيم تا در نهايت بتوانيم در انتخابات اسفندماه، در يک رقابت سالم، تلاش بيشتري براي پاسخ به مطالبات مردم و چالش‌هاي ديگر داشته باشيم. وي بيان کرد: تهيه ميثاق‌نامه طرح گفت‌وگوي ملي با نيت خيري انجام شده و يک اجماعي هم بين تهيه کنندگان آن بوده است؛ اميدواريم که با استقبال همه فعالان سياسي هم روبه‌رو شود و يک شروعي براي همکاري و تعامل بيشتر باشد. وي با بيان اينکه اصل هدف ما از تهيه ميثاق‌نامه طرح گفت‌وگوي ملي براي انتخابات مجلس است، گفت: اميدواريم که بتوانيم اين طرح را تا يکي دو هفته آينده کامل کرده و متن آن هم توزيع و منتشر شود و حتي مورد تحليل رسانه‌ها قرار گيرد؛ به نظرم اگر رسانه‌ها، مستقل از نقدهايي که ممکن است به بندهايي از آن داشته باشند، ورود مثبتي در اين زمينه داشته باشند، اميدواريم بتوانيم شروعي در مسير تعامل و تفاهم ملي و اجماع روي مسائل کلان کشور داشته باشيم.