آقای قالیباف!اینقدر کپی نکن

آفتاب‌یزد - گروه‌شبکه: از او به عنوان کاندیدای کپی کار یاد می‌کنند، چراکه او بیشتر تقلیدکننده بوده تا مبتکر. از کپی‌کردن از جنبش وال‌استریت و اظهارات نامزدهای قبلی انتخابات گرفته تا استفاده از مترجم برای ناشنوایان و نماد یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری. همه اینها نمونه‌ای از کپی کاری‌های او برای انتخابات است. گویی قسم خورده که با کارها و اظهاراتش به ستاره اول فضای مجازی تبدیل شود، چراکه اینبار هم تقلیدکاری‌هایش دستمایه طنز کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است.
محمدباقر قالیباف از آن دست نامزدهایی است که از روزی که برای ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری اقدام کرد و تا زمانی که اظهارات و برنامه‌های خود را در اولین مناظره تلویزیونی برای انتخابات ارائه کرد، فضای مجازی را تحت سیطره خود درآورده است. اکنون نیز کپی‌کاری‌های این نامزد اصولگرا به سوژه داغ این روزهای شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. در واقع این روزها محمدباقر قالیباف یکی از سرگرمی‌های کاربران این فضای مجازی است.
**
کپی از جنبش وال‌استریت


محمدباقر قالیباف در گفتگوهای تلویزیونی خود مدام از این می‌گوید که او نماینده 96درصد جامعه ایرانی است که 4درصد زالو‌صفت مرفه ولنجک‌نشین حق آنها را خورده‌اند و در عوض مالیات‌ها‌ و رنج‌ها‌ را به این 96 درصد وارد می‌کنند. به همین خاطر او نام جنبش خود را جنبش 96درصدی‌ها‌ نامیده است. این در حالی است که او از جنبش وال‌استریت در آمریکا که به جنبش 99 درصدی معروف شد کپی‌برداری کرده است.
**
اظهارات کپی شده از دیگر اقداماتی که این نامزد اصولگرا از آن تقلید کرده است استفاده از دیالوگ‌های نامزدهای قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری است. او در اولین مناظره جمله‌ای را به کار برد که درست 8سال پیش یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب در مناظره خود از آن استفاده کرده
****
بود. قالیباف در اولین مناظره خود گفته بود: «با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم که به دوربین زُل می‌زند و به مردم دروغ می‌گوید!» او حتی رفتارهای اتهام‌زنی احمدی‌نژاد را نیز در آن مناظره کپی کرد.
**
استفاده از مترجم برای ناشنوایان
اما این پایان ماجرا نبود، چراکه چندی پیش در سخنرانی قالیباف وجود یک زن مورد توجه دوربین‌ها قرارگرفت. بانوی جوانی که وظیفه برگردان سخنرانی این نامزد انتخاباتی برای ناشنوایان را ایفا می‌کرد. در واقع قالیباف از مترجم ویژه‌ای برای ناشنوایان استفاده کرده بود که قبلا حسن روحانی دیگر کاندیدای ریاست‌جمهوری از آن استفاده کرده بود.
***
ساعت کپی شده
جالب اینجاست که استفاده از مترجم ویژه برای ناشنوایان تنها چیزی نیست که قالیباف از روی دست حسن روحانی تقلید کرده است، چراکه او نماد ساعت این نامزد اصلاح‌طلب ریاست‌جمهوری را هم کپی کرده است. محمدباقر قالیباف در گفتگوی ویژه خبری خود نماد ساعت را برای تبلیغات خود انتخاب و آن را معرفی کرد، این در حالی بود که پیش از این ستاد حامیان روحانی از نماد
ساعت برای کمپین «روحانی- منتظریم» رونمایی کرده بودند. این کمپین نشان از لحظه‌شماری برای آغاز دولت دوم روحانی است.
***
ما کپی نمی‌خواهیم
از سوی دیگر کپی‌کاری‌های قالیباف باعث شده که کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را به استهزا بگیرند تا جایی که هشتگی در این خصوص در این فضا راه اندازی کرده‌اند که نشان‌دهنده واکنش‌های جالب مردم نسبت به تقلیدکاری‌های این نامزد اصولگراست. کاربری اظهار کرده است: «تو مناظره بعدی باید جهانگیری جمله‌هایش را با «اگه کپی نمی‌کنید باید بگم که...» خطاب به قالیباف شروع کنه». فرد دیگری عنوان داشته است: «یه مجسمه از قالیباف نیاز داریم براى آیندگان به عنوان استاد کپى ایران زمین». شخص دیگر اینطور نوشته است: «دو دقیقه اومدیم ازتون برق تولید کنیم همش داشتید کپی می‌کردید». با این اوصاف به نظر می‌رسد که قالیباف هیچ ایده‌ای برای انتخابات ندارد که دست به کپی‌کاری زده است. بهتر است این نامزد اصولگرا فکری به حال مشاوران و تیم تبلیغاتی خود کند که چنین مورد شوخی کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار نگیرد.