40 کارگر محبوس شدند

آفتاب یزد – گروه حوادث: ظهر روز گذشته معدن زغال سنگ زمستانه یورت آزادشهر در استان گلستان منفجر شد. بر اثر این حادثه تعدادی از کارگران مجروح و تعدادی هم در معدن محبوس شد‌ه‌اند. بنا به گفته یک مسئول آگاه، علت این انفجار خارج نشدن گاز از داخل معدن بوده است. تا لحظه تنظیم این گزارش از 55 کارگر این معدن بیش از 15نفر مصدوم شده‌اند ولی هنوز آماری از تعداد کشته‌های این حادثه در دست نیست. گفته می‌شو‌د شدت انفجار دراین معدن به قدری بالا بوده که به احتماًل زیاد تعدادی از کارگران حبس شده در همان لحظه اولیه انفجار جان باخته‌اند.
**
احتماًل حبس 40 کارگر
در این راستا شاهین فتحی، معاون عملیات امداد و نجات گفت: در این حادثه 15 نفر مصدوم شده‌اند که شش نفر از آنها توسط ماموران اورژانس و هلال احمر به مراکز درمانی منتقل شدند. معاون عملیات امداد و نجات با اشاره به فعالیت 55 کارگر در این معدن، گفت: طبق اعلام کارگران حاضر در معدن، در حال حاضر احتماًلا 40 نفر در معدن محبوس شده‌اند.


**
آمار کشته‌های انفجار معدن قطعی نیست
از سوی دیگر در لحظات اولیه این حادثه تعداد کشته شدگان دو نفر اعلام شده است که سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر آن را رد کرد و گفت: آمار منتشر شده مبنی بر کشته شدن تعدادی کارگر در حادثه انفجار معدن قطعی نبوده، زیرا دسترسی به کارگران بسیار دشوار است. حسین درخشان گفت: در پی حادثه انفجار معدن زغال سنگ در استان گلستان تعداد قابل توجهی کارگر در معدن محبوس شده‌اند. وی افزود: هنوز از تعداد کشته‌های این حادثه اطلاع دقیقی در دست نیست. سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با ارائه آماری از تعداد کارگران محبوس در معدن اظهار کرد: براساس گمانه زنی‌ها حدود 40 تا ۵۰ کارگر در معدن گرفتار بوده وبه دلیل حجم قابل توجه گاز موجود در معدن، خروج آنها به دشواری صورت می‌گیرد. درخشان با اشاره به مصدومیت
۲۴ تن در حادثه انفجار معدن خاطر نشان کرد: ۲۴ کارگری که برای نجات سایر افراد محبوس به درون معدن رفته بودند دچار گاز گرفتگی شده و این مصدومان افرادی نیستند که زمان انفجار در معدن بوده باشند. وی از انتقال مصدومان حادثه به بیمارستان خبر داد و اذعان کرد: ۲۴ کارگری که دچار گازگرفتگی شده‌اند از سوی نیروهای امدادی به بیمارستان منتقل شده تا روند درمانی خود را طی کنند.
**
اسامی مصدومان
اسامی دوازده کارگر که در حادثه انفجار معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر گلستان زخمی شدند اعلام شد. بر اساس اعلام جمعیت هلال احمر، اسامی کارگران به شرح ذیل است: 1. علی گنجی وطن 2. محمد میر عرب 3. عزیز اله نکویی 4. تقی طاهر دوست 5. خادم میر دار 6. حسین محمودی 7. مهدی اونق 8. حسین میردار وطن 9. حسن علیخانی 10. محمد نصرتی 11. علی مسعودی 12. جهانگیر سارانی
**
چه عاملی موجب انفجار معدن شد؟
همچنین محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران گفت: در معادن قدیمی، به خاطر شرایط رگه‌های زغال سنگ و محبوس شدن گاز باید اصول ایمنی به دقت کنترل و بررسی شود تا کارگران معادن اسیر چنین حوادث ناگواری نشوند. بنابراین باید با تجهیز دستگاه‌های استخراج گاز از معادن، از این نوع حوادث جلوگیری کرد. این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه باید معادن قدیمی نسبت به خطرات موجود، نوسازی داشته باشند، اظهار کرد:
هنگامی که کنترل میزان گاز موجود در معدن توسط مسئول فنی انجام نمی‌شود یا تجهیزات فرسوده اجازه محاسبات دقیق را نمی‌دهد، جلوگیری از این نوع حوادث، کار بسیار دشواری است، کما اینکه این گاز از 48 ساعت گذشته انباشته شده و در اثر یک اتصال کوتاه انفجار رخ می‌دهد.