9 محصول دارویی جدید رونمایی شد

وزارت بهداشت اعلام کرد: 9 محصول دارویی جدید با حضور وزیر بهداشت در شهر صنعتی کاوه ساوه،رونمایی شد.
این 9 محصول شامل متفورمین هگزال 500 و 1000 میلی گرم، وزیکر 5 و 10 میلی گرم، سیتالوپرام هگزال 20 و 40 میلی گرم، امنیک 0.4 میلی گرم، سرترالین هگزال 50 و 100 میلی گرم است.
کپسول امنیک برای بهبود علائم مرتبط با هاپیرپلازی خوش خیم پروستات، قرص‌های وزیکر 5 و 10 میلی گرم برای برطرف کردن علائم بیماری‌های تکرر ادرار و بی‌اختیاری ادرار، قرص متفورمین هگزال 500 و 1000 میلی گرم برای کنترل قندخون در بیماران دیابت تیپ 2، قرص سیتالوپرام هگزال 20 و 40 میلی گرم برای درمان افسردگی و قرص سرترالین هگزال 50 و 100 میلی گرم برای درمان افسردگی، اختلال و وسواس اجباری کاربرد دارد.
وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از این داروها و همچنین راه‌اندازی خط تولید جامدات دارویی در یک شرکت دارویی در ساوه، گفت: حذف رانت و امضاهای طلایی غیرمجاز در سیاستگذاری و واردات دارو اولویت کاری در این وزارتخانه است که با جدیت دنبال می‌شود.


سعید نمکی افزود: جلوگیری از تخلف در واردات دارو مقوله‌ای جدی است و نظارت در این بخش با قوت انجام می‌شود.
وی اظهار داشت: با آغاز فعالیت در وزارت بهداشت تمرکز بر استفاده از ظرفیت سازمان غذا و دارو قرار گرفت و برای مثال چندی پیش فردی که در سامانه تی تک عنوان واردات پودر نارگیل را ثبت کرده بود و اقدام به واردات آمپول تستسترون می‌کرد، شناسایی و برخورد قانونی با وی انجام گرفت.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد:استفاده از افراد غیرمتخصص در پست‌های کلیدی دامنه رانت ایجاد می‌کند و پس از انقلاب هرگز فردی غیرداروساز رئیس سازمان غذا و دارو نشده بود ولی این اتفاق در مقطعی از زمان افتاد که سبب شد امضاهای طلایی به برخی افراد خاص داده شود.
نمکی ادامه داد: در بازه زمانی مذکور در سازمان غذا و دارو اتفاقات تلخ زیادی از نظام قیمت‌گذاری تا واردات، تولید و عرضه دارو به وقوع پیوسته و مفهوم عدالت محوری دصورت گرفت که آسیب زیادی به همراه داشت.
وی توضیح داد: سامانه تی‌تک که می‌توانست عامل شفاف‌سازی باشد در بازه زمانی اشاره شده، کارکرد مطلوب نداشت و هنوز هم ده‌ها نقص دارد زیرا در این سامانه موارد عجیبی در واردات دارویی مشاهده شده و برای مثال مشخصات نادرست از افراد به ثبت رسیده که زمینه را برای واردات و ترخیص اقلام دارویی به صورت غیرمجاز فراهم می‌کند.
وزیر بهداشت یادآور شد: تا زمانی که رانت و امتیازات ویژه از بین نرود، صنعت داروسازی کشور پاکسازی نمی‌شود و این مهم در کاهش رغبت سرمایه‌گذاری در عرصه داروسازی نیز اثرگذاری مستقیم دارد.
نمکی اظهار داشت: برای رفع مشکلات حوزه غذا و دارو، نخستین گام استقرار سامانه شفاف‌سازی است و وزارت بهداشت می‌کوشد میدان فعالیت دارویی را از حضور رانت‌خواران پاک کند.
وی گفت: برخی فسادها در فرآیند ایجاد سامانه هوشمند و بررسی‌ها محرز شده که با تشکیل پرونده تخلف‌ها به مراجع قضایی ارسال شده است.
نمکی عنوان کرد: داروهای وارداتی اکنون از نوع هایتک و برند هستند و باید برای جلوگیری از خروج ارز و دستیابی به دانش فنی و تولید داخلی تمامی تلاش به‌کار گرفته شود.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که تولیدکننده داروی داخلی در تامین مواد اولیه پشتیبانی شود و لازم است از وابستگی به برندهای خارجی کاسته و به توانمندی داخلی اعتماد شود.
نمکی گفت: ظرفیت‌های دارویی کشور و نیروی انسانی متخصص در بخش داروسازی ایران با هیچ‌ یک از کشورهای همسایه قابل قیاس نیست و نیاز است برای دستیابی به قله بلند در این حوزه با استفاده از توان مردمی دست ران‌تخواران را قطع کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
9 محصول دارویی جدید رونمایی شد مخالفت گسترده با حمله احتمالی ترکیه به شمال سوریه بازگشت آرامش به بغداد و استان‌های جنوبی در آستانه اربعین دکتر روحانی در دیدار وزیر، معاونین و مدیران ارشد وزارت اطلاعات: رویکرد وزارت اطلاعات باید جامعه امن باشد نه جامعه امنیتی بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های برتر افشای توطئه تجزیه یمن به سه اقلیم چین سامانه موشکی دفاعی خود را با کمک روسیه تقویت می‌کند ضربات مهلک ارتش یمن به متجاوزان سعودی در «عسیر» و «نجران» با حضور معاون اول رئیس جمهور ذوب آهن اصفهان تندیس واحد نمونه کشوری استاندارد را دریافت کرد ترکیه، تکرار اشتباه؟ شرط وزارت بهداشت برای حذف ارز 4200 تومانی دارو دیوان عدالت اداری اعلام کرد: ممنوعیت اخذ درصد از اراضی روستایی متقاضی تغییر کاربری توسط بنیاد مسکن رونمایی از تمبر جاذبه‌های گردشگری منطقه 2 در برج میلاد تجهیز 17 گرمخانه‌ تهران در آستانه فصل سرما رایزنی وزیران امور خارجه ایران و ترکیه در خصوص آخرین تحولات شمال شرق سوریه