بهارستان شفاف مي‌شود

آرمان ملي: بالاخره بعد از سال‌ها، سرو کار مسئولان باز هم به قانون «از کجا آورده‌اي» افتاده است و با ابلاغيه قوه قضائيه از وزير و روساي قوا گرفته تا نمايندگان مجلس، اعضاي مجمع تشخيص، شوراي نگهبان و... بايد آنچه در چنته دارند را روي ميز بگذارند و بگويند چقدر مال و اموال دارند. راست و دروغش هم اين‌بار پاي خودشان نيست و قرار است گفته‌هايشان راستي آزمايي شود تا به قول معروف «سيه رو شود هرکه در او غش باشد». در راستاي عملياتي کردن همين قانون است که سامانه ثبت اموال مسئولان اين روزها در انتظار بهارستان‌نشينان است تا اطلاعات اموالشان را در خود ثبت و ضبط کند و آنطور که عليرضا رحيمي عضو هيات رئيسه مجلس مي‌گويد قرار است شعبه‌اي ازسامانه ثبت دارايي مقامات و مسئولان در مجلس مستقر مي‌شود و نمايندگان و مديران مجلس دارايي‌ها و اموال خود را در اين سامانه اظهار وثبت کنند.
شوآف ثبت اموال؟
کاظم دلخوش نماينده صومعه‌سرا درباره شفافيت اموال مسئولان مي‌گويد: «من اعتقاد به شفافيت مالي دارم و به ضرس قاطع مي‌گويم که بايد همه مسئولان شفافيت مالي داشته باشند.» او ادامه مي‌دهد: «مسئولان بعد از انقلاب اسلامي به صورتي عمل کردند که خيلي افرادي که بيرون از سيستم مديريت بودند تبديل به قدرت اقتصادي شدند بنابراين بايد به آنها هم رسيدگي شود ضمن آنکه ما قانون داريم و از اول انقلاب قرار بود به صورت مداوم بررسي اموال مسئولان صورت گيرد. از سوي ديگر افرادي که پول در بانک مي‌گذارند و سود مي‌گيرند در خيلي از کشورها از اين پول ماليات مي‌گيرند اما در ايران اينطور نيست. لذا به نظر مي‌رسد اجراي اين قانون به اين شکل نمي‌تواند پاسخگو باشد.» آنطور که از صحبت‌هاي دلخوش برمي‌آيد گويي او اجراي اين قانون را به نوعي شوآف و امري نمايشي مي‌داند.
بايد مردم چرتکه بيندازند


قاسم ميرزايي نيکو نماينده دماوند و فيروزکوه از جمله افرادي است که با شفافيت اموال مسئولان موافق است اما آن را با اين سازوکار خالي از اشکال نمي‌داند و به قول معروف معتقد است تا زماني که اطلاعات در دسترس مردم قرار نگيرد، وضعيت آش همان و کاسه همان است. او به خبرآنلاين گفت: «وقتي صحبت از شفافيت مي‌شود برخي شفافيت را فقط مشمول راي مي‌دانند درحالي که وقتي منِ نماينده نطق مي‌کنم و نظرم را درباره يک موضوعي مطرح مي‌کنم تقريبا همه با مواضع من آشنا هستند و مي‌دانند راي من چيست بنابراين آن چيزي که اتفاقا بايد شفاف باشد بخش مالي است اين بخش در مجلس روشن‌تر از حوزه‌هاي ديگر است چون در معرض ديد مردم قرار دارد ولي در بخش‌هاي ديگر مانند نيروهاي مسلح يا بخش‌هاي نظارتي و اطلاعاتي اين‌ها شفاف نيست بنابراين همه جا بايد اين اتفاق بيفتد که در اين صورت ثمره کار به سود مردم خواهد بود.» ميرزايي نيکو مي‌گويد؛ «درباره شفافيتي که قوه قضائيه متولي آن شده است بايد گفت چون تمام اطلاعات نزد قوه قضائيه باقي مي‌ماند يعني هنوز هم همه چيز محرمانه خواهد ماند، يعني همان روالي که از قبل وجود داشت.»
از بازداشت تا ثبت اموال
محمد عزيزي نماينده ابهر که چندي پيش خبر بازداشتش به دليل تخلفات مالي نقل هر محفلي شده بود و در نهايت توانست با وثيقه 10 ميلياردي به مجلس بازگردد يکي از افرادي بود که از او درباره ثبت اموالش در سامانه قوه قضائيه سوال کرديم. عزيزي به خبرآنلاين گفت: «قرار بود شعبه‌اي در مجلس مستقر شود تا اين ثبت اموال را انجام دهند.» او مي‌گويد براي ثبت اموالش آماده است اما اگر در مجلس اين‌کار را براي او انجام ندهند مجبور است به کافي‌نت برود و آنجا اين کار را انجام دهد. او درپاسخ به اين سوال که مگر خودتان سيستم کامپيوتر نداريد که مجبوريد به کافي‌نت برويد گفت: بلد نيستم اين امور را انجام دهم.
اموال آقازاده‌ها زير ذره‌بين شفافيت
سيدمحسن علوي نماينده لامرد و فرزند حجت‌الاسلام سيدمحمود علوي (وزير اطلاعات) از نمايندگاني است که برچسب آقازاده بودن را هم حمل مي‌کند. او درپاسخ به اين سوال که آيا اموالش را در اين سامانه ثبت مي‌کند يا نه، با خنده به خبرآنلاين مي‌گويد: «ما چون آقازاده بوديم همان اول دوره، قوه قضائيه ليست اموال از ما گرفته است.» او در پاسخ به اين سوال که اگر سامانه به راه بيفتد اموالتان را ثبت مي‌کنيد يا خير گفت: «يک‌بار ثبت کرده‌ايم و با پايان دوره حاج‌آقا (حجت‌الاسلام محمود علوي) بار ديگر به سراغمان مي‌آيند بنابراين نيازي نيست در اين سامانه ثبت نام کنم. فاطمه حسيني نماينده تهران و فرزند صفدر حسيني رئيس اسبق صندوق توسعه و از وزراي دولت اصلاحات، نيز درارتباط با ثبت اموال مسئولان مي‌گويد: «اين موضوع بخشي از قانون اساسي است که بايد اجرا شود».
از موافقت صددرصدي تا شق‌القمر
از سوي ديگر جلال ميرزايي نماينده ايلام مانور بر موضوع ثبت اموال را يک بزرگ‌نمايي مي‌داند. او مي‌گويد: «ما چيزي را به مردم القا مي‌کنيم که قرار نيست مساله‌اي را حل ‌کند. اين کاري بود که از قبل بايد انجام مي‌شد و حالا در شرف آن هستيم لذا اين ديگر شق‌القمر نيست که اين همه روي آن مانور بدهيم.» محسن بيگلري نماينده سقز و بانه ضمن اعلام موافقتش با شفافيت اموال مسئولان، مي‌گويد: «هر چيزي شفاف باشد مي‌تواند از تخلف جلوگيري کند.»
رمزگذاري و حفاظت از اطلاعات
رئيس مجلس شوراي اسلامي در نشست سران قوا مطرح کرد که سازوکاري براي کد و رمزگذاري بينديشند تا نمايندگان براي اطلاعاتشان مصونيت داشته باشند. سخنگوي هيأت رئيسه مجلس و شوراي اسلامي در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرين وضعيت رسيدگي به اموال و دارايي‌هاي مسئولان، اظهار داشت: رئيس قوه قضائيه اعلام کرده که مسئولان از جمله نمايندگان مجلس بر اساس اصل 143 قانون اساسي اموال و دارايي‌هاي خود، همسر و فرزندانشان را اعلام کنند. اسدا... عباسي اضافه کرد: قوه قضائيه سامانه‌اي را طراحي و تنظيم کرده است تا بر اين اساس مسئولان در اين سامانه اموال و دارايي‌هاي خود را به صورت شفاف اعلام کنند. عباسي افزود: با توجه به نگراني‌هايي که برخي کارشناسان و نمايندگان در خصوص سامانه داشتند مبني بر اينکه، چون الکترونيکي است و در فضاي مجازي احتمال هک يا سرقت اطلاعات و يا اختلال در آن وجود دارد، لذا براي اين بايد سازوکاري فراهم شود و براي هر کدام از مسئولان کُدي را در نظر بگيرند تا بر اساس اين کد نمايندگان اطلاعات خود را تعيين و به روزرساني کنند. به عنوان مثال کد 12 به همراه پسوورد آن متعلق به فلان نماينده يا مسئول است و آن مسئول مي‌داند و بر اساس آن رمزگذاري مي‌کند و تنها شخص مسئول و رئيس قوه قضائيه اين کد و رمز را خواهند داشت.