بهره‌مندی ۱۷ برابری ثروتمندان از یارانه‌ها

‌ميزان يارانه‌هاي پنهان در سال گذشته که در قالب يارانه‌ حامل‌هاي انرژي به مردم پرداخت مي‌شود ، 1000هزار ميليارد تومان برآورد شده است. بر اين مبنا، هر خانواري که از مصرف بالاتري برخوردار باشد، طبعا از يارانه بيشتري هم بهره‌مند شده است. از همين رو پرداخت يارانه‌هاي پنهان، در تضاد با عدالت اجتماعي و اقتصادي ارزيابي شده و قانون هدفمندي يارانه‌ها نيز در جهت اصلاح همين ساختار گام برداشته است. از سوي ديگر، افزايش تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران که فروش نفت و دستيابي به درآمدهاي حاصل از آن را با مشکل مواجه ساخته، سبب شده دولت عزم جدي‌تري در کاهش وابستگي بودجه به نفت داشته و بودجه سال آينده را بر همين اساس ببندد. در همين ارتباط، نوبخت اعلام کرد: منابع بودجه 99 متفاوت از بودجه سنوات گذشته تنظيم شده و براي هزينه‌هاي جاري از منابع نفتي استفاده نخواهيم کرد. او افزود: هر درآمدي از نفت به دست آيد براي طرح‌هاي عمراني و تملک سرمايه‌هاي دارايي استفاده خواهد شد.
محورهاي جايگزين نفت در بودجه
رئيس سازمان برنامه‌وبودجه با اشاره به سه محور جايگزين نفت در بودجه 99، گفت: محور اول منابعي است که از يارانه‌هاي پنهان و آشکار کسب خواهد شد و ما براي سال آينده بخشي از آن را براي جايگزيني نفت در نظر خواهيم گرفت. نوبخت افزود: محور دوم، منابع مالياتي است؛ ماليات را به دو بخش بنگاه و خانوار تقسيم کرديم و براي فعال‌ترشدن بنگاه‌ها از نظر توليدي، تخفيف‌هاي مالياتي قائل شديم که اين موضوع به معناي کاهش ضرايب مالياتي براي آنهاست؛ در عوض، پايه‌هاي جديدي همچون عايدي سرمايه را تعريف کرديم که مي‌خواهيم در قالب قانون بودجه به مجلس ببريم. او اضافه کرد: محور سوم جايگزين نفت نيز مولدسازي دارايي‌هاي دولت است که بر اساس گزارش‌ها، ميزان آن، هفت ميليون ميليارد تومان است.
بودجه غلتان 1400


معاون رئيس‌جمهوري با اشاره به برنامه‌محوري دستگاه‌ها در بودجه سال آينده، تصريح کرد: دستگاه‌ها را به دو گروه دستگاه‌هاي سياست‌گذاري و دستگاه‌هاي مجري تقسيم کرده‌ايم و در اين شيوه برنامه‌ريزي مجلس معطوف به بودجه و برنامه‌هاي دستگاه‌هاي سياست‌گذار مي‌شود. او توضيح داد: هم منابع و هم مصارف به صورت هماهنگ بين سازمان برنامه‌وبودجه، دستگاه سياست‌گذار و دستگاه مجري خواهد بود و تصميمات بهينه به طور هماهنگ اتخاذ مي‌شود. او با اشاره به دوسالانه‌شدن بودجه تاکيد کرد: بودجه سال 1400 را هم تقديم مجلس مي‌کنيم که يک بودجه غلتان است و با توجه به رخدادها مي‌تواند اصلاح شود.
جلسه غيرعلني مجلس براي بررسي يارانه‌ها
از سوي ديگر، يک عضو کميسيون اقتصادي مجلس اظهار کرد: يارانه هاي پيدا و پنهان، فساد و عدم بهره‌وري در نتيجه اقتصاد يارانه‌اي، آثار و پيامدهاي هدفمندي يارانه‌ها و ميزان انحراف دولت از قانون هدفمندي يارانه‌ها از مباحث مهم جلسه غيرعلني بررسي يارانه‌هاي پيدا و پنهان بود. محمد حسن‌نژاد در گفت‌وگو با مهر، تصريح کرد: در قانون هدفمندي قرار بود، دو ميليون و 700هزار بشکه نفت بنزين رايگان به مردم داده نشود و به قيمت فوب خليج‌فارس به فروش برسد و 50درصد پول حاصله، خرج دولت، سلامت و توليد شود و 50درصد به صورت يارانه نقدي به همه مردم اختصاص يابد. او افزود: کسي حاضر نيست هزينه هدفمندي يارانه‌ها را بپردازد. نمايندگان فکر مي‌کنند اگر با افزايش قيمت بنزين موافقت کنند، راي نمي‌آورند؛ دولت هم فکر مي‌کند اگر قيمت بنزين را افزايش دهد در انتخابات بازنده است. اين عافيت‌طلبي پوپوليستي، دودي شده که به چشم مردم مي‌رود.