تحصن دانشجوی ستاره‌دار در دانشگاه تهران

آرمان ملي: ستاره‌دار شدن و ممانعت از ثبت نام از دوران اصلاحات شروع شد. آن روزها وقتي ستاره‌اي مقابل نام دانشجو قرار مي‌گرفت به معناي نقص در پرونده بود اما در دولت‌هاي نهم و دهم ستاره‌ها دامنه وسيع‌تري از نقص در پرونده را شامل شدند. در همان سال‌ها فشار در مقاطعي چنان بالا گرفت که رئيس وقت دولت از خود رفع مسئوليت کرد و گفت ستاره‌دار شدن از دولت قبل بوده است. بي‌آنکه به شائبه‌ها و حاشيه‌هاي ايجاد شده پاسخ روشني داده شود. چند دوره‌اي موضوع ستاره‌دار شدن دانشجوها کمرنگ شده بود تا اينکه اخيرا با تحصن يکي از دانشجويان در دانشگاه تهران دوباره به اخبار برگشته است. در ماجراي اخير بخشي از ماجرا به وزارت اطلاعات برمي‌گردد، بخشي به حراست دانشگاه و بخشي ديگر به خود دانشجو. در اين فقره،‌ دانشجو معتقد است نمره لازم را آورده اما مسئول مربوطه مي‌گويد نياورده. دانشجو مي‌گويد ستاره‌اي که مقابل اسمش قرار گرفته مربوط به تب‌وتاب‌هاي دي 96 است، اما وزارت اطلاعات در اين مورد اظهار نظر نکرده است. به دانشجو مي‌گويند بيا حراست و موضوع را حل کنيم، دانشجو مي‌گويد متحصن مي‌شود تا مشکل حل شود. هر چه باشد، از کنار هم گذاشتن حرف طرف‌هاي ماجرا و صد البته سکوت وزارت اطلاعات که در اين مورد اخير سوال برانگيز مي‌نمايد، مي‌شود به مساله‌اي نگاه کرد که چه بسا به آساني قابل حل باشد اما انگار همه طرف‌هاي ماجرا عزمشان را جزم کرده‌اند که مشکل را به نهايت سختي برسانند و آنگاه براي حل آن اقدام کنند.
تحصن در دانشگاه
تنها دانشجوي ستاره‌دار دانشگاه تهران در اعتراض به محروميت خود از تحصيل در مقطع دکتري، مقابل کتابخانه مرکزي دانشگاه تهران، تحصن کرد. ايرنا نوشت: سها مرتضايي، دانشجوي کارشناسي ارشد علوم سياسي دانشگاه تهران در اعتراض به محروميت از ادامه تحصيل در مقطع دکتري، اقدام به تحصن در محوطه پرديس مرکزي اين دانشگاه کرد. وي درباره علت تحصن خود به خبرنگار ايرناپلاس مي‌گويد: من دبير سابق شوراي صنفي مرکزي و دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران هستم. دوران فعاليت صنفي من همزمان با حوادث دي‌ماه 96 بود. بعد از آن، شاهد پرونده‌سازي براي فعالان صنفي و سرکوب‌ها در دانشگاه بوديم. اين حوادث منتج به احکام سنگين قضايي براي برخي از دانشجويان ازجمله خود من شد. اين فعال صنفي با اشاره به اينکه احکام قضايي و برخورد با دانشجويان، به ستاره‌دار شدن او نيز منجر شده است، تصريح مي‌کند: من رتبه 10 کنکور دکتري امسال رشته علوم سياسي هستم، اما در کارنامه من نقص در پرونده ذکر شده بود. به همين دليل به سازمان سنجش مراجعه کردم و در آنجا با دو نامه مواجه شدم. يک؛ نامه از وزارت اطلاعات که در آن خواسته بودند براي مقطع دکتري پذيرش نشوم و ديگري از حراست دانشگاه تهران که در آن درخواست کرده بودند در اين دانشگاه پذيرش نشوم.
پيگيري‌هاي انجام شده


وي مي‌افزايد: من پيگيري‌هاي متعددي از مسئولان مربوطه از جمله آقاي غلامي، وزير علوم و نمايندگان مجلس و حتي مسئولان دانشگاه چون گزينش دانشجويان انجام داده‌ام. آخرين پاسخي که به من داده‌اند، اين است که وزارت اطلاعات هنوز پاسخي درباره من به آنها نداده است. به همين دليل، آخرين درخواست من که به آقاي نوربخش، مسئول بخش گزينش دانشجوي سنجش ارائه دادم، اين بود که با توجه به عدم پاسخگويي وزارت اطلاعات، دبيرخانه گزينش دانشجوي وزارت علوم مستقلاً درباره پذيرش من تصميم‌گيري کند. علاوه بر اين، با خانم سلحشوري ديدار کردم و به آقاي ميرزاده، سخنگوي کميسيون آموزش و آقاي صادقي، عضو ديگر اين کميسيون نامه نوشتم و درخواست رسيدگي به موضوع را کردم. مرتضايي با تأکيد بر اينکه تاکنون پاسخي از مسئولان دانشگاه و وزارت علوم دريافت نکرده است، مي‌گويد: به همين دليل در دانشگاه تحصن کرده‌ام و تا زماني که در مقطع دکتري پذيرش نشوم، به تحصن ادامه خواهم داد. وي در پاسخ به اينکه امروز مسئولان دانشگاه به اين اقدام او واکنشي نشان داده‌اند يا پاسخگوي درخواست او بوده‌اند يا نه، توضيح مي‌دهد: خير! البته مسئولان حراست دانشگاه چندين بار از من خواستند که به حراست دانشگاه مراجعه کنم، اما من نپذيرفتم. طبيعتاً انتظار پيگيري موضوع را از آنها ندارم و خواستار آن هستم که در اين پرونده دخالت نکنند و استقلال دانشگاه و دانشجو را به رسميت بشناسند.
اعتراض مرتضايي وارد نيست
سيدداوود آقايي، معاون آموزشي دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران درباره ماجراي ستاره‌دار شدن سها مرتضايي و پيگيري دانشگاه در اين خصوص، به ايرناپلاس گفت: من درباره اعتراض ايشان نسبت به روند معرفي دانشجويان دکترا و اينکه نمره ايشان مانند ساير دانشجويان روي نمودار نرفته است، مي‌توانم پاسخ دهم. آقايي همچنين اضافه مي‌کند: من در تاريخ 26 شهريور ماه نيز پاسخ دادم؛ ادعاي خانم مرتضايي اين بوده که نمره ديگر داوطلبان را روي نمودار برديد در حالي که درمورد من اين موضوع اعمال نشده و همان نمره اوليه به دانشگاه و سازمان سنجش منتقل شده است. به هيچ عنوان، نمي‌توان اين ادعا را ثابت کرد که نمره ديگر دانشجويان را روي نمودار برده‌ايم. اگر نمره‌ها را روي نمودار مي‌برديم، قطعا ايشان هم مشمول اين روند مي‌شدند. اما نه تنها ما در گروه علوم سياسي بلکه در 6 گروه ديگر هم، نمره‌ها را روي نمودار نبرديم که افزايش نمره پيدا کنند. معاون آموزشي دانشکده علوم سياسي دانشگاه تهران همچنين ادامه داد: ايشان در دو گرايش مسائل ايران و جامعه‌شناسي سياسي شرکت کردند. در گرايش مسائل ايران، نمره 6/23 و در جامعه‌شناسي سياسي هم نمره 23 را آوردند. اين درحالي است که کف نمره لازم براي ورود داوطلبان به چرخه رقابت در سازمان سنجش، 25 بوده است و ايشان نمره کافي را نياورده‌اند. او در پاسخ به اين پرسش که چطور مي‌توان ثابت کرد که نمره هيچ‌کدام از دانشجويان روي نمودار نرفته است، توضيح داد: ما سند داريم؛ نمره امتحان کتبي دانشجويان و همچنين نمره دانشجوياني که در گروه‌هاي مربوطه از آنها مصاحبه به عمل آمده، وجود دارد به علاوه نمره رزومه، مقاله، کتاب و غيره. حتي در بررسي‌هاي بعدي که ما انجام داديم، ايشان مقداري مورد ارفاق هم قرار گرفته بودند. با اين حال نمره 25 را به دست نياورده بودند. آقايي همچنين با اشاره به اينکه اعتراض مرتضايي وارد نيست، تأکيد کرد: اما اين را که آيا ايشان در زمره دانشجويان ستاره‌دار هستند يا نه، دانشگاه و وزارت علوم بايد پاسخگو باشند. سها مرتضايي، فعال صنفي و دانشجويي دانشگاه تهران در پي حوادث دي‌ماه 96 بازداشت و در سال جاري با حکم دادگاه انقلاب به 6 سال حبس تعزيري و دو سال محروميت از عضويت در احزاب و گروه‌ها و دسته‌جات سياسي در دادگاه بدوي محکوم شد.