بازار سرمایه چسبندگی ندارد

کامران ندری‪-‬ بازارهای مالی کشور از مسکن گرفته تا بازار سکه و طلا و ارز و خودرو و... از نظر زمانی زودتر از بازار بورس افزایش قیمتی را طی سال گذشته تجربه کردند و بورس با تاخیر به دنبال بازارهای مالی حرکت کرد. زمانی که بازار دچار بحران یا التهاب می‌شود اول بازار سکه وارز افزایش قیمتی را مشاهده کرده و بعد از آن بازار مسکن و خودرو افزایش قیمتی را تجربه می‌کنند.
با توجه به رشد نقدینگی کشور در سالهای گذشته طبیعی است که این بازارها افزایش قیمتی را داشته باشند چرا که این صعود قیمتی، اثرات رشد نقدینگی در جامعه بوده است. دولت در سالهای گذشته نتوانست اثرات تورمی‌حاصل از رشد نقدینگی را مهار و نرخ ارز را مدیریت کند.
بعد از تحولات و تلاطمات بازارهای ذکر شده نوبت به بازار سرمایه رسید. حدود چند ماه پیش کارشناسان و حتی حرفه ای‌های بازار بورس می‌دانستند که این بازار در مقایسه با سایر بازارها که افزایش قیمت متعادل کننده را تجربه نکرده ، رشد قیمتی خواهد داشت.
طی یک ماه اخیر این بازار سعی کرد از سایر بازارها عقب نماند، چرا که در مقایسه با شاخص قیمت بازار مسکن قیمتهای بورس عقب تر بود. اما بازار سرمایه سعی کرد این بازارها را تغییر و دنبال کند. بنابراین طبیعی است در برخی هفته‌ها بازار بورس از رشد تعادلی عبور کند و سپس نزول را تجربه نماید. این پروسه تنها مختص بازار سرمایه نیست.


ما در بازار ارز نیز دیدیم در مقطعی اورشوت کرد و بازارش از حالت تعادلی خارج شد، اما دوباره روند نزولی را طی کرده و به وضعیت تعادلی رسید. قیمت ارز در دوره ای به 19 هزار تومان رسیده ،اما بعد پایین آمده وبه 14 هزار تومان و سپس وارد کانال 12 هزار تومان شد و به یک تعادلی رسید.
چنین وضعیتی در بازار سرمایه نیز قابل رخ دادن است.اما این اور شوت در بازارهای مالی به این معنا نیست که به نرخ‌های بسیار پایینی برسیم. سال گذشته نرخ ارز به 11 هزار تومان رسید اما به نرخ قبل آن یعنی نرخ‌های سالهای گذشته نرسید. بازار سهام هم چنین وضعیتی دارد. سقوط آنچنانی که فکر کنید نرخها به شدت کاهش پیدا کند، در این بازار رخ نمی‌دهد.
تصور بنده این است همان اتفاقی که در بازار ارز افتاد و اورشوت در آن رخ داد و به تعادل رسید بازار مسکن وخودرو هم همین مسیر را طی کرده و با ادامه روند نزولی به سمت نقطه تعادلی رسید. این بازارها چسبندگی دارند، اما بازار سرمایه چسبندگی کمتری دارد. بازار سرمایه هفته‌های قبل پروسه اور شوتینگ را داشت و کاهش قیمتهای آن طبیعی است، دقیقا مانند بازار ارز که به نقطه تعادلی رسید این بازار هم به این نقطه می‌رسد.
در این ماجرا عده ای هم متضرر می‌شوند
به خصوص تازه واردها در بازار بورس چرا که بازار سرمایه به مراتب تخصصی تر و فنی‌تر از سایر بازارهاست. همیشه به تازه واردها توصیه می‌شود وسوسه نشوند و برای ورود به این بازار اندکی تامل کنند. بازار سرمایه مانند بازار مسکن و خودرو که به خاطر چسبندگی ریزش‌هایشان کندتر است نیست. کاهش قیمت بازارهای مالی مثل بازار سرمایه وارز سرعتش بیشتر اما ریزشش خیلی شدید نیست. اما کسانی که در سه هفته اخیر سهام را در این بازار با نرخ بالا خریداری کردند، به خصوص تازه واردین ممکن است ضرر کنند اما ضررشان مثل داستان دلار است که خریداران، دلارشان از 14 هزار تومان به 11 هزار تومان رسید.