روحانی: دعوا سر برجام نیست درباره موضوع بزرگ تری است

رئیس جمهور با بیان این که این سوال که ریشه همه دعواهای سیاسی در کشور چیست؟ اظهار کرد: ممکن است یک عده موضوعی را خوب و عده‌ای آن را بد معرفی کنند یا عده‌ای برجام را موفق و عده‌ای ناموفق توصیف کنند، اما دعوا سر برجام نیست بلکه درباره موضوع بزرگ تری است. به گزارش ایرنا و پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز گذشته در آیین آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، همچنین با طرح این سوال که پیشرفت و آینده کشور در سایه تقابل با دنیاست یا تعامل؟ گفت: این مسئله راهبردی اساسی است. ۴۱ سال است به جواب این سوال نرسیده ایم. یک عده می گویند تعامل سازنده یک عده می گویند تقابل. یک عده می گویند دشمن ما خبیث است و این جا دوئل است و باید آن را بشکنیم. عده ای هم می گویند اکثر مشکلات را با تعامل می شود حل کرد.وی اضافه کرد: یک عده معتقدند که مشکلات موجود جز با قدرت‌نمایی و شکستن دشمن میسر نیست و یک عده نیز معتقدند می‌توان بسیاری از مشکلات را با گفت وگو حل و فصل کرد. بنابراین مسئله اصلی این است که راهبرد ما باید تعامل سازنده یا تقابل مستمر باشد و حل و فصل این موضوع با تنش و جر و بحث به نتیجه مطلوب نمی‌رسد و راه آن این است که همه همدیگر را برای رسیدن به راهبرد مناسب قانع کنیم.
گاهی  تعامل سازنده ما همان موشک است
وی اظهار کرد: ممکن است بنابر استثنا در جایی جنگ هم لازم باشد که البته استثناست، در جایی دشمن به ما حمله می‌کند و نمی توانیم بایستیم و بگوییم ما می خواهیم تعامل سازنده انجام دهیم، وقتی پهپاد آن ها وارد فضای کشور می شود و به او اخطار می دهیم و توجه نمی کند، ناچاریم موشک خود را شلیک کنیم. راه حل  ما و تعامل سازنده ما در این جا همان موشک ماست. رئیس جمهور اضافه کرد: وقتی با شش قدرت بزرگ جهانی بحث و مذاکره می‌کردیم یک عده می‌گفتند این مذاکرات خاصیت و فایده‌ای ندارد و باید ایستادگی کنیم و یک عده هم بر مذاکره تأکید داشتند و دولت مذاکره کرد و با سختی توانستیم به توافقی برسیم و این توافق برای عده‌ای به مثابه کوهی بود که بر سرشان ریخت.
اگردرمسائل استراتژیک به نتیجه نرسیدیم، باید به همه‌پرسی از مردم رجوع کنیم


رئیس‌جمهور با بیان این که ده‌ها مورد وجود دارد که دانشگاه‌ها باید به آن به عنوان مسائل استراتژیک وارد شوند، ابراز کرد: حتی اگر در این مسائل استراتژیک، سال‌ها بحث کردیم اما به نتیجه نرسیدیم، باید به همه‌پرسی از مردم رجوع کنیم. ما راه دیگری نداریم. نمی‌شود فقط با یکدیگر دعوا کنیم. ما ۴۰ سال است که با یکدیگر بحث می‌کنیم. راه را باید انتخاب کنیم.
پس از برجام رشد اقتصادی ایران به رتبه نخست جهان رسید
روحانی  با اشاره به برجام گفت: پس از برجام در سال ۹۴ ، رشد اقتصادی ایران در سال ۹۵ به رتبه نخست جهان رسید که هیچ زمانی اتفاق نیفتاده بود. در ابتدای دولت یازدهم تورم را کاهش دادیم برخی از اقتصاددانان می گفتند این اقدام اشتباه است دولت باید ابتدا کشور را از رکود خارج می‌کرد و از رکود باید شروع می‌کرد و آن را می‌شکست. وی اظهارکرد: رژیم صهیونیستی، عربستان و تندروهای آمریکا با فشارهای خود دولت جدید آمریکا را وادار کردند که از برجام خارج شود و کسانی که در کارآمدی برجام تردید دارند، می‌توانند زمانی را که برجام منعقد شد با امروز که صدمه دیده است، مقایسه کنند.
بهترین راه برای شکستن افراط‌گرایی و اصلاح جامعه صندوق رأی است
رئیس جمهور همچنین با تأکید بر این که باید خودمان را برای انتخابات آماده کنیم، اظهار کرد: سرنوشت آینده کشور را انتخابات تعیین و تأیید می‌کند و با همه نقص‌ها و اشکالاتی که گفته می‌شود، باز هم بهترین راه برای شکستن افراط‌گرایی، اصلاح جامعه ، شایسته‌سالاری و حاکم شدن افکار به حق مردم ، صندوق رأی است و هیچ راه دیگری نداریم. روحانی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم امسال موضوع انتخابات است و اگر انتخابات باشکوه، پررونق و با حضور اکثریت مردم را در سراسر کشور شاهد باشیم، این حضور قدرت سیاسی کشورمان را در دنیا بالا می برد و دشمنان می‌هراسند و متوجه می‌شوند که فشار و تحریم‌های آنان اثرگذار نیست و مردم همچنان به آینده کشور خود امیدوار هستند.
 
حواشی حضور روحانی در دانشگاه تهران
درهمین حال برخی خبرگزاری ها از اعتراض برخی دانشجویان به روحانی و نیز ترک سالن جلسه خبردادند. در این باره خبرگزاری «آنا» وابسته به دانشگاه آزاد نوشت که روحانی درحالی به تالار علامه امینی رفت که «یکی از نکات مهم در این مراسم، صندلی‌های خالی سالن بود که دانشجویی در آن حضور نداشت. برخی تشکل‌های دانشجویی هم در چند روز گذشته به برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی در نزدیکی ایام اربعین اعتراض کرده بودند. آن ها اعتقاد دارند که سخنرانی رئیس‌جمهور به این دلیل در نزدیکی روزهای اربعین برنامه ریزی شده تا دانشجویان در آن حضور نداشته باشند. زیرا اکثر دانشجویان برای پیاده‌روی اربعین به عتبات عالیات رفته‌اند.» آنا همچنین نوشت: ‌همزمان با حضور روحانی در دانشگاه تهران هم جمعی از دانشجویان به یک طرفه و گزینشی بودن این جلسه اعتراض  و جلسه را ترک کردند. نسیم آنلاین هم نوشت: جمعی از دانشجویان و اعضای تشکل‌های دانشگاهی دانشگاه تهران صبح دیروز همزمان با سخنرانی رئیس‌جمهور در این دانشگاه تجمع و با در دست داشتن دست نوشته‌هایی به عملکرد روحانی در دوران ریاست جمهوری اش انتقاد کردند. فارس هم گزارش داد: برخی از دانشجویان تجمع کننده اعتراض خود به انتقادپذیر نبودن دولت و همچنین اختصاص ندادن تریبون به تشکل‌های دانشجویی در مراسم را با زدن چسب بر دهان خود نشان دادند.