عمومی کردن امر خصوصی

اکبر زمانی- آنچه که به واسطه رسانه‌های مجازی در حال رخ دادن
است به نوعی عمومی کردن امر خصوصی است. این دقیقا فردگرایی وابسته به جمع است که عنصر عمیق رسانه های مجازی بر مبنای آن
در حال گسترش است؛ عنصری که تا قبل از آن وجود نداشت یعنی به نوعی ارائه دادن است فرد گمان می برد آنچه که سلیقه‌اش ایجاب می‌کند انجام می‌دهد در صورتی که کاملا وابسته به دیگری و دیگران و یا همان اجتماع می باشد و در حال ارائه امر خصوصی خود است.
در گذشته آلبوم عکس وجود داشت فقط خانواده و اقوام نزدیک می توانستند آلبوم را بازکنند و عکس ها


را ببینند. فضای مجازی همچون اینستاگرام دقیقا عمومی کردن خصوصی ترین عکس ها است! اینکه شام چه چیزی میل کردیم؟ کجا مسافرت رفتیم؟ به چی فکر می‌کنیم؟ و هزاران واقعه خصوصی دیگر را بیان می‌کنیم و در قالب عکس و کپشن توضیح می دهیم. پس باید در نظر داشته باشیم که وقتی امر خصوصی را عمومی می کنیم حرفهای زیادی از تعریف و تمجید تا نقد و توهین را خواهیم شنید.
ما به هر مکانی که می رویم سعی داریم که به عمومی کردن
آن بپردازیم در واقع هدف اصلی عمومی کردن
مکان و زمانی است که در آن قرار داریم! ازین جهت امر خصوصی‌ای که تسلی‌بخش روان و جان انسان باید باشد، مبدل به دغدغه می‌شود. تمام دغدغه ما هم این است که چگونه عکس بگیریم و هدف از عکس گرفتن هم عمومی کردن امر خصوصی است.
برای مثال تصور کنید متین ستوده بازیگر سینما و تلویزیون با پوشش عجیب و حرکات غریب در اکران فیلم "مسخره" حاشیه‌ساز شد! که کاری به پوشش و نحوه پوشش هم ندارم! اما بازخورد دیگری داشت که جالب توجه است؛ وی به استوری اینستاگرامی یکی از کاربران که به نحوه پوشش وی نقد داشت، پاسخ حیرت انگیزی داد ستوده در جوابیه استوری از واژگانی چون "فضولی کارهای ما به شما مربوط نیست" ، "خیلی بیجا کردی این استوری را گذاشتی" "فضول" "بینهایت عقده ای " یا "حالا خودتو بکش یه پست دولتی بهت بدن" و ...!
وقتی در جای عمومی با لباسی عجیب خودمان را ظاهر می‌کنیم و یا برای مثال در فضای مجازی عکس خصوصی را عمومی می‌کنیم پس عموم می‌توانند هر نظری دارند را بیان کنند! نباید بگوییم که فضولی کارهای ما به شما مربوط نیست!
یا اینکه وقتی به کاربر می‌گویی خودت را بکش تا پست دولتی بهت بدن! یعنی هر کسی نقدی بر نوع پوشش کند به دنبال پست دولتی است؟ اصلا خانم ستوده شما که بازیگر سریال های تلویزیونی شده اید و کاملا به واسطه همین رسانه توانستید نامی برهم بزنید چرا این حرف را می زنید!؟