طغیان سیل در کوچه‌ها، تنگی نفس در اهواز

يکي از محلاتي که خطر ورود آب به خانه‌ها وجود دارد منطقه کمپلو است، که فرماندار در اين رابطه هشدار داده و گفته است: تا دو روز آينده بايد آبگرفتگي منطقه کمپلو رفع شود در غيراين صورت شهرداري و مديرعامل آبفا اهواز بايد پاسخگوي مردم و قانون باشند. جمال عالمي‌نيسي خاطر نشان کرد: اقدامات ديگري نيز در حال انجام است که با اين اقدامات و اتصالات شبکه در منطقه گلستان، کل کمپلوي جنوبي و شمالي از آبگرفتگي نجات مي‌يابد. در حال حاضر از کار در منطقه کمپلو تنها نصب پمپ باقي مانده تا از اين وضعيت خارج شود.
بسياري از مسئولان بر اين باورند که اهواز هم از نظر بالازدگي فاضلاب و هم از نظر طغيان رودخانه‌ها با توجه به عدم لايروبي رودخانه کارون مورد تهديد قرار دارد و همان‌طور که سيد ناصر موسوي‌نژاد، عضو شوراي شهر اهواز نيز به اين امر تاکيد دارد: اين فاجعه خارج از توان شهرداري و آبفا اهواز است. هر چند براي حل آبگرفتگي و بالازدگي فاضلاب در اهواز، تحرک‌هايي مشاهده مي‌شود اما وضعيت اهواز به حدي بغرنج است که بعيد است انتظارات مردم کاملا و مطابق تلاش‌ها برآورده شود. تلاش‌هاي زيادي از جمله تعويض لوله‌هاي فرسوده در حال انجام است اما اين زحمات در حد مشکلات اهواز نيست و بايد به اهواز در حد ملي کمک شود. استاندار خوزستان بايد در خصوص وضعيت فاضلاب اهواز اعلام بحران کند.
نفس اهواز با بارندگي مي‌گيرد
از سوي ديگر باران‌هاي پاييزي که هر سال در مناطق جنوبي کشور رخ مي‌دهد حدود شش سال است که به ايجاد مشکلات تنفسي مردم اهواز منجر شده است. به‌عنوان مثال در سال 92، تعداد 23‌هزار نفر و در سال 93 نيز 16‌هزار نفر در اهواز با وقوع نخستين بارش پاييزي دچار مشکل تنفسي شده و روانه بيمارستان‌ها شدند؛ در آن زمان، ابتدا «باران اسيدي» به‌عنوان عامل ايجاد مشکلات تنفسي مطرح شد اما به سرعت اين امر تکذيب گرديد. در 6 سال گذشته بيش از 60 هزار خوزستاني پس از نخستين بارش‌هاي پاييزه به مراکز درماني خوزستان مراجعه کردند. طبق آمار اعلامي از روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي اهواز ظرف 48 ساعت گذشته و تا لحظه تنظيم گزارش، در مجموع 6 هزار و 895 نفر دچار تنگي نفس شده اند. طي روز گذشته 2 هزار و 414 نفر با عارضه تنفسي به مراکز درماني زيرمجموعه اين دانشگاه مراجعه‌ کردند که از اين تعداد 2 هزار و 212 نفر به صورت سرپايي درمان و 202 نفر بستري‌ شدند. با اين اوصاف معاون امور آمادگي و مقابله سازمان مديريت بحران کشور مي‌گويد: جاي نگراني وجود ندارد و وضعيت هم‌اکنون جز در چند نقطه به حالت نرمال و طبيعي برگشته است. اما تصاوير ارسالي از وضعيت آبگرفتگي در نقاط مختلف شهر اهواز حکايت از يک شهر بحران زده دارد. مـردم همچـنان براي خـــروج آب از خانه هايشان در تلاشند و عبور و مرور در اغلب خيابان‌هاي آب گرفته با سختي و مشکلاتي توأم است. بارش‌ها از سمت غرب به شرق همچنان ادامه دارد و با ورود سامانه بارشي جديد، اقدامات پيشگيرانه و حالت آماده باش اعلام شده است. لطيفي با بيان اينکه نيروهاي مديريت بحران از اواخر هفته گذشته در آماده باش کامل قرار دارند، مي‌گويد: هشدارها و تذکرهاي لازم به همه استان‌هاي در معرض خطر داده شده، با وجود اين در برخي استان‌ها همچون خوزستان به علت حجم بالاي بارش‌ها، آبگرفتگي شديدي در معابر به وجود آمده است و علت اصلي هم به مسطح‌بودن اين شهر بر مي‌گردد. شهرداري‌ها هم‌اکنون در حال تخليه آب از کانال‌ها هستند. وي با بيان اينکه وضعيت اکثر شهرها جز اهواز حالت نرمال دارد، مي‌گويد: در اهواز تا اين حد بارندگي پيش‌بيني نشده بود. هم‌اکنون حجم بالاي روان آب در برخي مناطق اهواز وجود دارد. روز دوشنبه هم جلسه اضطرار در اين شهر تشکيل و دستورات لازم ارائه شد. تا اين لحظه هيچ‌ گزارش فوتي نداشته‌ايم و خسارات بعد از تخليه آب از شهر برآورد مي‌شود، اگرچه به تاسيسات زيربنايي خسارتي وارد نشده است. در لرستان نيز به مسئولان هشدارهاي لازم را داده‌ايم. اما باران، پل‌هاي موقت را تخريب کرد. از روز يکشنبه توده جديد باراني وارد کشور مي‌شود، اما وضعيت بحراني نخواهد بود.


درختان کهور آمريکايي، عوامل مشکلات تنفسي
با اين اوصاف نماينده اهواز در مجلس، تصاعد گاز فلر، درختان کهور آمريکايي و حوضچه نمک تالاب هورالعظيم را عوامل بروز مشکلات تنفسي مردم اهواز مي‌داند. علي ساري مبني بر مراجعه مکرر تعداد زيادي از جمعيت مردم اهواز به اورژانس بيمارستان‌هاي اين شهر به‌دليل بروز مشکلات تنفسي، به «آرمان ملي» افزود: وجود مواد آلاينده موجود در هواي اهواز باعث شد که با اولين بارندگي‌هاي پاييزي، مشکلات تنفسي براي مردم اين شهر ايجاد شود.وي همچنين ادامه داد: متاسفانه به‌دليل تعداد محدود بيمارستان‌هاي اهواز و کمبود امکاناتي همچون کپسول گاز اکسيژن و نبود پزشک به تعداد کافي، ظرفيت و امکانات کنوني مراکز درماني اين شهر پاسخگوي نياز مردم نبوده و باعث سردرگمي مراجعان و ايجاد اختلال در روند پاسخگويي از سوي کادر درماني به آنها شده است. تعداد محدود بيمارستان‌هاي اهواز و مشکلات زيست محيطي که در شرايط کنوني سلامت مردم را تهديد مي‌کند، مي‌طلبد که مسئولان حوزه سلامت روند ساخت بيمارستان‌هاي مصوب شده به‌ويژه بيمارستان‌هزار تخت‌خوابي اين شهر را تسريع بخشند.