لوايحFATF بلاتكليف نماند

آرمان ملي- سهيل ثابت: بيش از يک سال است که مجمع تشخيص مصلحت لوايح چهارگانه FATF را در دست بررسي دارد، اما تا کنون اقدامي در جهت رد يا تاييد اين لوايح انجام نداده و اين لوايح در نوعي بلاتکليفي بسر مي‌برند. اين در حالي است که چندي پيش گروه ويژه اقدام مالي در آخرين نشست خود در پاريس به ايران 4 ماه فرصت داده تا لوايح پالرمو و CFT را به تصويب برساند، اما هر چه زمان مي‌گذرد بيشتر نشان مي‌دهد که انگار عزمي براي تصويب اين لوايح نيست. حال که همه از مزاياي تصويب و تبعات عدم تصويب FATF آگاهند، در صورت عدم تصويب اين لوايح مسئولان ذي‌ربط بايد مسئوليت بپذيرند و پاسخگوي 80 ميليون ايراني باشند.
لوايح بلاتکليف
تاکنون بسيار در خصوص اهميت و ضرورت تصويب لوايح 4گانه FATF سخن گفته شده و موافقان و مخالفان اين لوايح به اظهار نظر پرداخته‌اند. البته نکته اينجاست که تصويب يا عدم تصويب اين لوايح مي‌تواند دو شرايط مختلف را براي ايران رقم بزند. در صورت تصويب اين لوايح قاعدتا خواهيم توانست با تمامي بانک‌هاي بين‌المللي و شرکت‌هاي بزرگ تجاري مراوده و داد و ستد داشته باشيم، تحريم‌هاي آمريکا را نيز دور بزنيم و بهانه را از دست اروپايي‌ها براي انجام تعهداتشان حداقل در قبال اينستکس بگيريم. در سوي ديگر اگر به هر دليلي اين لوايح پذيرفته و تصويب نشود بايد منتظر عواقب و تبعات سوء بعدي آن باشيم. همانطور که پيش‌تر نيز گفته شده حتي کشورهاي همپيمان و دوست چون روسيه و چين نيز با ايران همکاري اقتصادي نخواهند کرد و اقتصاد فعلي کشور به مراتب شرايط بدتر و سخت‌تري را تجربه خواهد کرد. با اين حال با وجود اينکه دولت و مجلس موافق اين لوايحند و به اذعان بسياري اشکالات شوراي نگهبان نيز بر طرف شده است، اما اين لوايح همچنان در مجمع تشخيص دست به دست مي‌شود و تصميم مشخصي نسبت به آنها اتخاذ نمي‌گردد. هر چند برخي معتقدند که با وجود گذشت يکسال از زمان ارائه اين لوايح به مجمع و عدم تصميم‌گيري نسبت به آن، اين لوايح تاييد شده به حساب مي‌آيد، اما برخي اعضاي مجمع نظر ديگري دارند. آنچه مسلم است هرچه بيشتر به پايان مهلت 4 ماهه کارگروه ويژه اقدام مالي نزديک‌تر مي‌شويم نگراني‌ها بابت تصميمات سخت‌تر FATF نسبت به ايران نيز بيشتر خواهد شد و اعضاي مجمع بايد پاسخگوي اين مساله باشند.
مخالفان FATF مسئوليت بپذيرند


رئيس دفتر رئيس‌جمهور در خصوص موضع دولت در برابر تصويب نشدن FATF اظهارداشت: اعتقاد داريم که هرچند امروز به جهت آمريکا و فشارهاي آنان بانک‌هاي خارجي با ما آنطور که مي‌خواهند امکان همکاري ندارند، اما قطعا چنين فضايي را موقت مي‌دانيم و معتقديم که چنين سدهايي برداشته خواهد شد. ايسنا نوشت؛ محمود واعظي گفت: ما بايد از اين فرصت استفاده کنيم و خودمان، خودمان را تحريم نکنيم. حرف‌هايي که زده مي‌شود و مي‌گويند اگر لايحه پالرمو تصويب شود ما اطلاعاتي را به خارجي‌ها مي‌دهيم از سوي کساني زده مي‌شود که اصلا روابط خارجي و بانکي را نمي‌دانند. وي افزود: همين سطح از اطلاعات در حال حاضر هم در خريد و فروش‌ها رد و بدل مي‌شود و اين حد نمي‌تواند مانع کار ما باشد پس به نظر مي‌رسد کساني که مخالف اين لايحه هستند بايد به روشني با مردم صحبت کنند و مسئوليت آن را بپذيرند. رئيس دفتر رئيس‌جمهوري با انتقاد از عملکرد صداوسيما در اين زمينه اظهار کرد: صداوسيما هم متاسفانه در روندي يکطرفه صحبت‌هاي دولتي‌ها را پخش نمي‌کند و نيز از کساني که موافق اين لايحه هستند دعوت نمي‌کند و بيشتر سخن افرادي که مخالف هستند را به عنوان مستند يا بخش ويژه پخش مي‌کند و هرچه دلش مي‌خواهد از اين طرف و آن طرف برمي‌دارد و حتي سخنان رئيس‌جمهوري را تقطيع شده پخش مي‌کند که به نظرم کار درستي نيست.
پالرمو و CFT تصويب نشده تلقي مي‌شوند
يک عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره شرايط لوايح پالرمو و CFT بيان کرد: در عمل کار اين لوايح تمام شده و تصويب نشده تلقي مي‌شود. شوراي نگهبان اين دو لايحه را مورد ايراد قرار داده و از نظر شورا اين دو لايحه قانوني نشده است. عصر ايران نوشت؛ حجت‌الاسلام مصباحي مقدم گفت: در عمل با اتمام زمان بررسي آن در مجمع، نظر شوراي نگهبان تاييد و اين لوايح مصوب نشده‌اند. علاوه بر اين در نامه‌اي که رياست مجلس براي مجمع تشخيص مصلحت ارسال کرده‌اند مساله برطرف نشدن اشکال شوراي نگهبان توسط مجلس قيد شده است که نشان مي‌دهد ايرادات شورا به لوايح باقي بوده و تاييدي در اين باره صورت نگرفته و مصوبه رد شده است. وي در خصوص طولاني شدن زمان بررسي و نيت مجمع از آن اظهار کرد: برداشت اکثريت مجمع اين بود که در صورت تصويب و الحاق اين کنوانسيون‌ها مسير نظارت FATF بر تمام معاملات ما در شرايط تحريمي باز مي‌شود که اين يعني خودمان راه آن‌ها را براي نظارت بر دور زدن تحريم‌ها باز مي‌کرديم که طبعا اين براي کشور به مصلحت نبود. از اين جهت مجمع صبروانتظار را پيش گرفت تا وضعيت تحريم‌هاي آمريکا تعيين تکليف شود. نماينده سابق مجلس افزود: موضوع پالرمو و CFT مساله‌اي بين ايران و خارج از ايران بود و هست و نبايد از آن برداشت جريان‌هاي سياسي داخلي شود.
عدم تصويب لوايح اشتباه است
نايب رئيس فراکسيون مستقلين درباره ضرورت تصويب لوايح FATF با بيان اينکه نمي‌توانيم‌سازي جدا از ساز ساختار دنيا بزنيم، اظهار داشت: آخر اين چه معني دارد که ما هميشه مي‌خواهيم تافته جدا بافته باشيم، اگر «پالرمو» را به تصويب نرسانيم ما با «کنگو» که حتي اسمش را هم خوب نمي‌توانم تلفط کنم باقي مي‌مانيم. ايلنا نوشت؛ غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي گفت: اگر نتوانيم وارد FATF شويم ديگر هيچ پولي نمي‌توانيم رد و بدل کنيم و همانطور که بارها عنوان کردم شرايط دور زدن تحريم با اين رفتارها تقريبا غيرممکن مي‌شود. نماينده رشت ادامه داد: عدم پذيرش پالرمو و لوايح چهارگانه اشتباه محض و بر اساس احساسات تصميم گرفتن است، درصورتي که بايد بر اساس عقلانيت کشور را اداره کرد. عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: در جريان بررسي عنوان کرديم که آراي اعضاي تشخيص مصلحت نظام مشخص و در تاريخ کشور ثبت شود چه کساني به اين لوايح چهارگانه رأي ندادند. معتقدم آينده مشخص مي‌کند اين کار بر خلاف امنيت و مصلحت کشور بوده است و تمامي کساني که در اين لجبازي شرکت مي‌کنند، دلشان براي مردم و کشور نمي‌سوزد و خيلي ساده‌لوحانه است که اينگونه به قضيه نگاه کنيم.