بازهم تکذیب شد

روزگذشته سه وزارت خانه اقتصاد، علوم و خارجه به اظهاراتی که در مناظره شب گذشته پیرامون عملکرد آنها شد پاسخ دادند. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها‌ را می‌خوانید:
***
واکنش وزارت امور خارجه
به ادعاهای غلط و یک‌سویه درباره برجام


۱. کلیه تحریم‌ها‌یی که بر اساس برجام باید برداشته می شدند همگی لغو و متوقف شده اند. برخی موانع و مشکلاتی که در حوزه بانکی هنوز وجود دارند ناشی از تحریم‌ها‌ و مشکلاتی هستند که در خارج از برجام قرار دارند.
۲. کلیه درآمدهای نفتی و منابع مالی کشور که در اثر تحریم‌ها‌ی هسته ای مسدود شده بودند،آزاد شده و در دسترس بانک مرکزی قرار دارند. درآمدهای حاصل از فروش نفت به صورت کامل در اختیار کشور است و به نحو مقتضی از آن استفاده می شود.
۳. برنامه هسته ای کشور از جمله غنی‌سازی طبق برنامه عظیمی از سوی سازمان انرژی اتمی کشورمان ادامه دارد. راکتور آب‌سنگین اراک با امضای قرارداد میان ایران و چین در حال مدرن سازی است. بار دیگر تکرار می‌کند بتون ریزی که مربوط به مخزن قدیمی اراک است، فقط فضاسازی تبلیغاتی آمریکا بوده است که متاسفانه توسط برخی تکرار می‌شود.
۴. وزارت امور خارجه در طول بیش از یک سال گذشته با تمام بدعهدی‌ها‌ و تعلل‌ها‌ی آمریکا در اجرای برجام مقابله و منافع کشور را تامین کرده است. از کاندیداهای عزیز درخواست می شود از نبرد رسانه‌ای جاری با طرف آمریکایی که جریان دارد در جهت حمله به وزارت امور خارجه و سیاست خارجی سوء استفاده نکنند.
***
جوابیه روابط عمومی وزارت علوم
۱. جمهوری اسلامی ایران از نظر رشد شتاب علمی هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت تولید علم در بین ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم در جهان رتبه اول را داراست.
۲. تعداد طرح‌ها‌ی کلان ملی ۴۷ طرح بوده که از این تعداد ۳۵ طرح ساماندهی و مدیریت شده و ۲۲ طرح به تائید نهایی رسیده و ۱۳ طرح نیز در حال نهایی شدن است و تنها ۱۲ طرح به دلیل نداشتن متقاضی در بخش صنعت و عدم تامین اعتبار و در نتیجه عدم توان پاسخگویی به نیازهای ملی در حال حاضر اجرایی نشده است.
۳. شورای عالی عتف در این دولت چهاربار تشکیل جلسه داده و تمام جلسات کمیسیون‌ها‌ی دائمی شورای عتف نیز در طی سه و نیم سال گذشته برگزار شده و از مهم ترین مصوبات این شورا می‌توان به اولویت گذاری طرح‌ها‌ی تحقیقاتی، تصویب شرح تفصیلی وظایف شورای عتف، تصویب مناطق ویژه علم و فناوری، داوری طرح‌ها‌ی کلان ملی و... اشاره کرد.
۴. بدیهی است پاسخ کامل و جامع در این خصوص در روز‌ها‌ی آینده در سایت خبری وزارت علوم قرار می‌گیرد.
****
تکذیب نقل قولی از سوی دکتر طیب‌نیا
روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد نیز در اطلاعیه‌ای نسبت به انتساب یک نقل‌قول از علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی واکنش نشان داد.
در این اطلاعیه آمده است: آنچه وزیر اقتصاد در موضع گیری‌ها‌ی متعدد بر آن تاکید کرده اند برقراری روابط کارگزاری و بانکی با بانک‌ها‌ی سایر کشور‌ها‌ از جمله مجموعه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است لکن در این مواضع بیان شده که روابط بانکی ایران با برخی بانک‌ها‌ی بزرگ هنوز دچار مشکلاتی است که در حال رایزنی برای حل آنها هستیم.
بر این اساس ضمن احترام به همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ادعای عدم ارتباط با بانک‌ها‌ی سایر کشورها به نقل از وزیر اقتصاد را به صراحت تکذیب می‌کنیم.