اشرف بروجردی: طالقانی مبدع الگوی فعالیت سیاسی برای زنان بود

همدلی| رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی می‌گوید که پافشاری بر مواضع سیاسی و نترس بودن از خصوصیات ممتاز مرحوم خانم اعظم طالقانی بوده است.
اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گفت‌وگو با همدلی درباره مرحوم اعظم طالقانی می‌گوید: خانم طالقانی توانستند با مقاومت خود ابداع کننده یک الگو در این زمینه باشند. او توانست راهی جدید باز کند که هم نسل فعلی و هم نسل آینده زنان بتوانند از آن استفاده کنند و بتوانند در عرصه سیاسی و اجتماعی اثرگذار بوده و نقش‌آفرینی کنند.
بروجردی درباره زمینه‌های حضور مرحوم اعظم طالقانی در عرصه سیاسی و فعالیت‌های اجتماعی معتقد است: مبنای گرایشات سیاسی خانم طالقانی، همواره حق‌طلبی ایشان بوده است. یعنی خانم طالقانی بر اساس آن چه تشخیص می‌دادند که حق است گرایش سیاسی خود را تعریف می‌کردند. ایشان شخصیتی بودند که همواره تلاش می‌کردند حقیقت را در جامعه اشاعه دهند. مبنا را حق قرار می‌دادند و در مسیری پیش می‌رفتند که به محکم‌تر شدن جای پای حق بینجامد. همچنین خانم طالقانی در جهت رفع مظالمی که به افراد در جامعه صورت می‌گیرد، تلاش می‌کردند. این از جمله دغدغه‌های ایشان بود که البته از دغدغه‌های سیاسی پدر ایشان هم به شمار می‌رفت و بدیهی است که او هم در این زمینه پیرو عقاید و تفکر پدر فقید خویش باشند.
بروجردی می‌افزاید: مرحوم خانم طالقانی قبل از انقلاب توانستند با همین روحیه و رویکرد، اساس مقاومت خود را شکل دهند. ایشان بعد از انقلاب نیز همواره به دنبال این بودند تا به جامعه زنان یادآور شوند در متن جامعه و عرصه اجتماعی حضور گسترده و فعال‌تری داشته باشند. مرحوم خانم طالقانی معتقد بودند که فعالیت زنان در جامعه باید رنگ و بوی سیاسی داشته باشد تا زنان بتوانند از طریق حضور در عرصه سیاسی، تصدی مناصب را در اختیار داشته و با داشتن جایگاه و مناصب سیاسی، توان احقاق حق را برای خود ایجاد کنند و بتوانند در مقابل کسی که از انجام وظیفه خود تخطی کرده و به حریم دیگری تجاوز کرده، با استفاده از ابزار قدرت، دفاع کنند. در واقع در نظر ایشان این راهی بود هم برای رفع ظلم و هم احقاق حق بانوان ایران؛ چرا که باور داشتند زنان هم می‌توانند همگام با مردان کشور در عرصه سیاست نقش‌آفرینی کنند و این یک حق مسلم برای آنان است و از طرف دیگر زنان می‌توانند با حضور داشتن در عرصه قدرت، دیگر حقوق خود را نیز محقق کنند.


رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، درباره تاثیر خانم طالقانی در عرصه سیاسی جامعه زنان ایرانی، گفت: وجود و حضور خانم طالقانی باعث دلگرمی زنان در این عرصه بود. او همیشه معتقد بود که نباید ناامید شد و همیشه باید تلاش کرد. همین رویکرد ایشان باعث شده بود تا انگیزه لازم در میان زنان ایجاد شود و در جهت تلاش برای حرکت در جهت حضور معنادار در عرصه سیاست حرکت کنند و بتوانند وجهه سیاسی جامعه را فارغ از جنسیت ترسیم کنند. این نگاه به جامعه زنان یادآوری می‌کرد که قرار گرفتن در قدرت و داشتن فعالیت سیاسی می‌تواند برای آنان به‌سان غربالی باشد تا از سایر رفتارهای نامناسب چشم‌پوشی کنند و هم می‌تواند ابزاری باشد برای احقاق حقی که به دنبال آن بوده‌اند.
او همچنین افزود: خانم طالقانی مواضع خود را بسیار پیگیری می‌کردند به گونه‌ای که حتی اگرچه بارها به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ثبت نام کرده و صلاحیت‌شان به عنوان یک زن تائید نشد، اما از انجام دوباره آن ناامید نشدند چرا که معتقد بودند بین زن و مرد برای ورود به این عرصه تفاوتی وجود نداشته و زنان هم می‌توانند در ایران رئیس جمهور شوند.
بروجردی، مهم‌ترین شاخصه مرحوم طالقانی را که می‌تواند مبنا و الگویی برای سایر زنان ایرانی به شمار آید، خصوصیت حق‌گویی او می‌داند، ادامه می‌دهد: سکوت نکردن و نترس بودن خانم طالقانی در برابر افرادی که احتمال می‌رفت خطری برای ایشان به شمار آیند، از خصوصیات بارز خانم طالقانی بود. او همچنین بر روی مواضع خود نیز بسیار پافشاری می‌کرد و با تلاش مستمر سعی بر این داشت تا به هدف خود برسد و در این مسیر نیز ناامید و خسته نمی‌شد.
بروجردی درباره موانع و مشکلات پیش روی جامعه زنان برای حضور در عرصه‌های سیاسی می‌گوید: حضور زنان و نقش‌آفرینی آنان در عرصه‌های سیاسی کشور هم بستگی به باور دیگران نسبت به این موضوع دارد و هم به باور خود زنان نسبت به توانایی‌های خود و میزان تاثیرگذاری‌شان در عرصه سیاسی.