اصولگرايان؛اختلاف سرليست

آرمان ملي- حميد شجاعي: اصولگرايان درصددند به هر نحو که شده در انتخابات مجلس موفق شوند. از اين جهت است که مي‌خواهند با تمام قوا وارد آوردگاه اسفند 98 شوند. نمونه اين امر نيز اعلام حضور قطعي محمدباقر قاليباف از تهران براي حضور در انتخابات است. هرچند که اصولگرايان در اين ميان از فرط سرخوشي خواب مجلسي سراسر اصولگرا را مي‌بينند. با اين حال شکي نيست که اصولگرايان با همه قوا وارد مي‌شوند و از ميان قاليباف، جليلي، حداد عادل و شايد احمدي‌نژاد جدال بر سرليستي آغاز خواهد شد. احمد توکلي فعال سياسي اصولگرا معتقداست: «عقلاني است که {قاليباف} سرليست شود زيرا چهره‌اي شناخته ‌شده است و مردم تهران اگر برخورد سياسي نکنند به او رأي مي‌دهند».
خواب خوش اصولگرايانه
انتخابات مجلس يکي از مهم‌ترين نقاط تلاقي جريانات سياسي با يکديگر است و دقيقا اينجا عيار هر يک از جناح‌هاي اصلاح‌طلب و اصولگرا محک مي‌خورد که کدام يک بيش از ديگري مقبول نظر جامعه‌اند. در اين راستا در شرايطي که اصلاح‌طلبان از پروژه تحريم انتخابات عبور کرده‌اند و درصددند با پرچم اصلاح‌طلبي و هويت مستقل وارد انتخابات شوند؛ اصولگرايان خواب‌هاي ديگري براي انتخابات ديده‌اند. اگر بگوييم اصولگرايان تنها جرياني هستند که از شرايط فعلي جامعه سرخوش و خوشحالند سخني به گزافه نرفته است. چرا که اساسا آنها از دي ماه 96 به دنبال همين معنا بودند که با تخريب دولت و اصلاح‌طلبان و بزرگ‌نمايي مشکلات؛ جامعه را نسبت به اصلاح‌طلبان و دولت نااميد و بي‌اعتماد کرده و در اين ميان خود را به عنوان منجي گذر از شرايط بحران معرفي کنند تا مردم به آنها راي دهند. از اين جهت فعالان سياسي اين جريان با توسل به اينگونه کارها سوداي مجلس اصولگرايانه را در سر مي‌پرورانند. خوابي خوش که اصولگرايان مانند وحدت جرياني صرفا مي‌توانند در عالم رويا ببينند. غلامعلي جعفرزاده نايب رئيس فراکسيون مستقلين نيز بر همين امر معتقد است و مي‌گويد: «اصولگرايان خواب ديده‌اند که مجلس يازدهم يکدست اصولگرا مي‌شود و آنها مي‌برند، اما اين خواب تعبير نمي‌شود. اصولگرايان خوشحالند که خوب توانسته‌اند در افکار عمومي مشکلات را بزرگ جلوه دهند. البته مشکلات بزرگ بود اما آنها سعي کردند مشکلات را بزرگ‌تر از واقعيت نشان دهند.» با اين حال به دليل تشتت در اردوگاه اصولگرايان و حضور افراد و سلايق مختلف بستن ليست و مهم‌تر از آن سرليست اصولگرايان امري مشکل مي‌نمايد. هر چند همه اينها در شرايطي تحقق خواهد يافت که شاهد مشارکت حداکثري مردم در انتخابات نباشيم و کانديداهاي اصلاح‌طلب از بررسي صلاحيت‌ها عبور نکنند. در چنين شرايطي است که مي‌توان گفت در انتخاباتي حداقلي اصولگرايان با آراي 200، 300 هزار مثل مجلس نهم وارد خانه ملت مي‌شوند.
سر ليست اصولگرايان؟


هر اندازه که گروه‌هاي مختلف در جريان اصولگرايي وجود دارند؛ به همان اندازه نيز چهره‌هايي دارند که هر کدام به تنهايي داعيه ليدري جريان اصولگرا داشته باشند چه رسد به سر ليستي در انتخابات مجلس. نگاهي به چهره‌هاي حاضر در جريان اصولگرايي که عزم انتخابات دارند نشان مي‌دهد که رقابتي داغ و سخت در ميان است. غلامعلي حداد عادل که همواره در هر انتخاباتي سر ليست بوده و مشکل بتوان در اين انتخابات در حضور وي از سر ليستي کس ديگري سخن گفت. محمدباقر قاليباف که چند روزي است حضورش در انتخابات قطعي شده و بسياري وي را سر ليست احتمالي اصولگرايان مي‌دانند. چه اينکه گفته مي‌شود وي به اين شرط پذيرفته وارد انتخابات شود. از سوي ديگر سعيد جليلي ديگر چهره‌اي است که با حضور در انتخابات زمزمه‌هاي سرليستي‌اش به گوش مي‌رسد و در ميان جريان پايداري و دلواپسان نيز از پايگاه خوبي برخوردار است. نفر آخر هم که احتمال حضورش در انتخابات بعيد نيست و به شرط تاييد صلاحيت ورود خواهد کرد. محمود احمدي‌نژاد است که مي‌تواند با ورودش معادلات را برهم زند و با استفاده از پايگاه اجتماعي خود سرليستي را از آن خود کند. با اين حال بايد تا زمان انتخابات صبر کرد و ديد کدام يک مي‌توانند گوي سبقت را در سرليستي از ديگران بربايد و در صدر فهرست اصولگرايان قرارگيرد.
قاليباف مي‌تواند رئيس مجلس شود!
يک فعال سياسي اصولگرا در تحليل قطعيت‌يافتن حضور قاليباف در انتخابات مجلس اظهار داشت: کارنامه آقاي قاليباف مملو از نقاط درخشان است و وقتي اين کارنامه را ارزيابي مي‌کنيم، درمي‌يابيم که در مجموع او لياقت نمايندگي تهران را دارد. نامه‌نيوز نوشت؛ احمد توکلي گفت: او در سطح عالي‌ترين رجال سياسي‌مذهبي حال حاضر کشور است و به دليل آنکه نگاهي کلان به اداره کشور دارد به شدت براي نمايندگي مجلس مناسب است و تصور مي‌کنم مردم هم آقاي قاليباف را مناسب ببينند و به او رأي بدهند. وي در خصوص اجماع اصولگرايان بر سر ليستي قاليباف بيان کرد: عقلاني است که سرليست شود زيرا چهره‌اي شناخته‌شده است و مردم تهران اگر برخورد سياسي نکنند به او رأي مي‌دهند زيرا از چنين شخصيت‌هايي خوششان مي‌آيد عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره شانس قاليباف براي رياست مجلس آتي تصريح کرد: اکنون زود است که درباره رياست مجلس آينده اظهارنظر کنيم و بايد ديد که در مجلس چه گرايش‌هايي از اصولگرايان وارد مي‌شوند و چه طيفي مي‌تواند اکثريت اصولگرايان را دارا باشد، اما من او را در قامت رياست مجلس مي‌بينم زيرا کسي که مي‌تواند در قامت نامزد رياست‌جمهوري رقابت کند، حتما و به مراتب اولي مي‌تواند رئيس‌مجلس هم بشود.