منافع ملی بنیاد وحدت ملی

کورش الماسی- با وجود اینکه همه سیاست‌ورزان و بزرگان کشور بر اهمیت و ضرورت وحدت میان مسئولان، سیاست‏ورزان رسمی ‌و غیر‏رسمی ‌تاکید و اصرار دارند، اما در عمل مشاهده می‌شود برخی سیاست‌ورزان اظهارات و عملکردی از خود بروز می‌دهند که فرسنگ‌ها با نظر بزرگان فاصله دارد. متاسفانه، این دسته از سیاست‏‏ورزان به پیامدهای اظهارات و عملکرد خود بر امنیت و منافع ملی آگاهی ندارند یا اهمیت نمی‏دهند. بنا بر شواهد عینی، این سیاست‌بازان به سوء‏استفاده‌ای که بدخواهان کشور از عدم وحدت و تفاهم مدیریت کلان کشور می‌کنند، توجهی ندارند.
شاید ساده ترین تعریف دیپلماسی وحدت ملی، «کلش واسه ما نیست» است. یعنی در امر یا موضوعی که طرف‌ها، منافع و خواسته‌های گوناگونی وجود دارد؛ هیچ فرد، گروه یا جناحی نمی‌تواند همه خواسته‌های یا منافع خود را محقق کند، بلکه برای رسیدن به یک تفاهم و اجماع نظر، همه طرف‌ها باید از بخشی از منافع و خواسته‌های خود صرف‏نظر کنند. افراد، گروها و جناح هایی که قادر به درک و پیروی از این قاعده نباشند، بنا به جبر منطق هرگز نخواهند توانست برای خود، گروه یا جناح خود امنیت، رفاه و آرامش ایجاد کنند. به عبارتی، دیپلماسی یک پدیده، ابزار و توانایی ذهنی برای حل‏و‏فصل انواع چالش‏ها در حوزه‌های گوناگون اجتماعی، سیاسی و روابط بین‌المللی، مدیریتی و... است.
می‌توان پرسید، چرا با وجود تاکید و اصرا آگاهان، اندیشمندان، وطن‏دوستان و بزرگان بر ضرورت وحدت و تفاهم میان مسئولان و سیاست‏ورزان، این همه اختلاف نظر، عدم تفاهم، بی‏تفاوتی نسبت به نظرات مخالف، منافع ملی و... در عرصه مدیریت سیاسی کشور دیده می‌شود؟
عدم توافق، اجماع و وحدت میان گروها و جناح‌ها پیرامون یک راهبرد یا نقشه راه مبتنی بر فهم اهمیت و ضرورت منافع ملی برای مدیریت کلان سیاسی و حل‏وفصل چالش‏های متعدد، گوناگون و جدی می‌تواند دو دلیل داشته باشد: عدم تشخیص صحیح شرایط اقتصادی، صنعتی، علمی، امنیتی، سیاسی داخلی و ، منطقه و جهان؛ ارجحیت منافع جناحی و فردی برخی سیاست‏بازان سوداگر بر منافع ملی.


اگر جناح‌های گوناگون سیاسی با منافع، خواسته‌ها، راهکارها و راهبردهای متفاوت و بعضاً متضاد دور یک میز نشسته و برای یافتن مناسب‌ترین راهکار به هم‌اندیشی، تبادل نظر و همکاری بپردازند در آن صورت همه جناح‌ها می‌پذیرند که هیچ جناح و گروهی نمی‌توانند به تمام منافع و خواسته‌های خود برسد و ضرورتاً باید از برخی خواسته برای تحقق بخش دیگری از منافع خود، چشم‏پوشی کنند. به عبارتی، منافع هر جناح به شکلی پایدار و کم‏هزینه در چارچوب منافع ملی قابل حصول است و لاغیر. بنابراین، هیچ توجیه قابل قبول برای پرهیز جناح های گوناگون برای دیدار، گفت‏وگو، تفاهم، اجماع نظر میان جناح ها و سیاست‏ورزان وطن فهم انتصابی و انتخابی به منظور ایجاد سازوکاری(شورای عالی منافع ملی) عملی برای تحقق منافع جناحی و فردی در چهار‏چوب منافع ملی، وجود ندارد.
تنها و تنها مسیر برون‏رفت از سردرگمی مدیریت کلان سیاسی که منشا بی‏سابقه، خطرناک و پرهزینه‏ترین چالش‏های اجتماعی و ملی است، فهم و تسلیم شدن در برابر منافع ملی به عنوان «مبداء و مقصد» تمامی افعال اجتماعی است. بنا بر تمام اصول منطقی، اخلاقی، سیاسی و... اکسیر پایداری و کارآمدی هر حکومتی منافع ملی(جمعی) است. فهم و مشروعیت مدیریت کلان منهای‏ منافع ملی غیر‏ممکن است.
ثبات و آرامش اجتماعی که بنیاد وحدت ملی است، پیش‏شرط‏های اولیه برای توسعه اجتماعی در عرصه‏های گوناگون است. وحدت ملی که اساس پایداری، کارآمدی و اقتدار هر حکومتی است، برآیند فهم و اجماع همه یا بیشتر نخبگان یک جامعه پیرامون منافع ملی است. پر بیراه نیست اگر گفته شود فرمول کارآمدی هر حکومتی «منافع ملی، وحدت ملی، اقتدار و امنیت ملی» است. با توجه به نزدیکی انتخابات، بسیار ضروری است تا شورای محترم نگهبان با عملکرد آینده‏نگرانه و به منظور ثبات و کارآمدی نظام نشان دهد که منافع نظام را در چها‏رچوب منافع ملی تلقی می‏کند‏ و از این‏رو، فرمول منافع ملی، وحدت ملی، اقتدار و امنیت ملی را مبنای اجرای وظایف قانونی خود قرار دهد. چراکه با در نظر گرفتن انواع چالش‏های اجتماعی، ملی و روابط خارجه، در صورتی که منافع نظام بدون منافع ملی درک شود، بی‏شک هم کارآمدی و پایداری نظام آسیب جدی خواهد دید، هم هزینه‏های گزاف بر منافع و امنیت ملی تحمیل خواهد شد و هم، از طریق ناهماهنگی و اختلاف‏های ضد‏ملی میان وطن‏دوستان و انواع کارگزاران در مدیریت کلان، بستر مناسبی برای دخالت بدخواهان داخلی و خارجی به منظور نفوذ و ناکارآمدی مدیریت کلان سیاسی ایجاد می‏‏شود.
بنا بر شواهد بی‏شمار، به‏ویژه وضعیت معیشتی شهروندان و روابط خارجه پرچالش، مدیریت کلان سیاسی(نظام) بیش از هر زمان نیازمند کارآمد شدن است. سلامت، پایداری، توسعه، اقتدار و سربلندی و عزت ایران، برآیند وحدت ملی و حاکی از فهم مشترک نخبگان پیرامون منافع ملی است. جناح‏بازی‏های سیاسی مغایر و تخریب‏‏کننده اقتدار ملی است. فلسفه و دلیل وجودی همه جناح‏ها؛ جغرافیا، تاریخ، فرهنگ و به‏ویژه حس وطن‏دوستی مشترک یکایک شهروندان ایران زمین طرف‏نظر از هر قید یا صفتی است. تنها مسیر ممکن، کم‏‏هزینه و پایدار تحقق منافع جناحی، اجماع نظر و همکاری همه جناح‏ها در راستای تحقق منافع ملی(جمعی) است.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان: مذاکره با آمریکا هیچ نتیجه‌ای ندارد علیرضا صدقی جدال با حریف موهوم «ابتکار» از خطرات بی‌رمقی بین جریان‌ها و فضای سیاسی کشور گزارش می‌دهد گفتمان‌سازی آخرین فرصت جریان‌های سیاسی «ابتکار» چرایی برخی تغییرات در کتاب‌های ادبیات مدارس را بررسی می‌کند ردپای سیاست در کتاب‌های فارسی؟! «ابتکار» دلایل افزایش دوباره قیمت پراید را بررسی کرد پراید روی ریل گرانی «ابتکار» از معضلی که شهر تهران را در زمان بارندگی فلج می‌کند، گزارش می‌دهد تهران زیر آب مشوق‌های غیرضروری به عاملی برای فرار مالیاتی پردرآمدها تبدیل شده‌اند پایان تبعیض مالیاتی نخست‌وزیر بریتانیا از طرفدارانش خواست مانع پیروزی جرمی کوربین در انتخابات پارلمانی شوند ظریف در صحن علنی مجلس: ۶ قطعنامه قبلی شورای امنیت کاردستی برخی دوستان بود رئیس مجلس: مقامات آمریکا فکری به حال دهان آقای ترامپ کنند امدادرسانی به ۴۵۷ گلستانی متاثر از سیل و آبگرفتگی منافع ملی بنیاد وحدت ملی تاثیر سنگین بحران مالی بر اقتصاد کشورهای توسعه‏یافته