ظریف در صحن علنی مجلس: ۶ قطعنامه قبلی شورای امنیت کاردستی برخی دوستان بود

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که روز گذشته برای پاسخ به سوالات محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر و مجتبی ذوالنوری نماینده قم در جلسه علنی نوبت عصر مجلس حضور یافته بود، در پاسخ به سوال ابطحی درخصوص اظهارات وزیر امور خارجه در باب پولشویی به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان در ایران و انفعال در برابر وقت کشی سه کشور فرانسه، آلمان و انگلستان‌ گفت: آنچه اهمیت دارد این است که بنده مسئول دفاع از جمهوری اسلامی ایران در خارج هستم و همه نحوه دفاع بنده از کشور در خارج را مشاهده کردند. هم در تلویزیون پخش می‌شود و هم کلیپ‌های آن منتشر می‌شود و مشخص است که چه کسانی به خاطر منافع داخلی سوالاتی را مطرح می‌کنند؛ فکر می‌کنم که مسائل امنیت ملی ما مهم‌تر از آن است که با بحث‌های جناحی مورد توجه قرار گیرد.
بیشترین تلاش را برای مقابله با حرکت‌های غربی‌ها درمورد پولشویی، جمهوری اسلامی و وزارت امور خارجه انجام داده است و ما این تلاش‌ها را ادامه خواهیم داد. الان هم که آخرین اقدام کمیته اقدام مشترک(اف ای تی اف) در مورد پولشویی علیه ایران صورت گرفت، تندترین دفاع‌ها از موضع جمهوری اسلامی را بنده کردم. صحبتی که قبلا درمورد پولشویی کردم، صحبت بنده نبود بلکه اظهاراتی بود که مقامات مختلف کشور مطرح کرده بودند. وظیفه من حمایت و دفاع از جمهوری اسلامی است و حتما یک مقداری و شاید عقل داشته باشم که صحبتی نکنم که در خارج مجبور شوم خودم از آن دفاع کنم. اتهاماتی که به جمهوری اسلامی وارد می‌کنند این است که به این کنوانسیون‌ها نمی‌پیوندد چراکه نمی‌خواهد با تروریسم و پولشویی مقابله کند ولی آنچه من عرض کردم این بود که گروه‌های فشاری هستند که آنها منافع مالی شخصی دارند. حالا شما می‌توانید در تلویزیون ببینید که در دادگاه سلطان سکه درخصوص روش‌های پولشویی چه گفتند.
ظریف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر بنده در جلسه‌ای در دوحه سخنرانی کردم به خاطر این است که آمریکا نباید در دنیا علم مذاکره را در دست بگیرد؛ کشور قانون‌شکن که هیچ کس در دنیا آمادگی ندارد با آن صحبت کند. ما باید این چهره کریه و نفاق آلود آمریکا را به دنیا معرفی کنیم نه اینکه اجازه دهیم ما را منفعل کرده و ادعا کند که ما آماده مذاکره بی‌قید و شرط ایران هستیم و آن قانون شکن به ما بگوید که ایران اهل مذاکره نیست؛ ایران اهل مذاکره و صحبت و گفت‌و‌گو است اما صحبت باید بر اساس مقررات بین‌المللی باشد. آنچه من گفتم کلمه‌ای کمتر از مقام معظم رهبری نبود که فرمودند آمریکا اگر می‌خواهد مذاکره شود، باید به برجام بازگردد، بنده از خود صحبت نمی‌کنم، اگر شما انتقادی دارید، انتقاد را به بحثی که مطرح شده بفرمایید. بنده مجری سیاست‌های نظام هستم، اگر شما می‌خواهید نوار پخش کنید، بفرمایید پخش کنید، آنچه من در آن جلسه عرض کردم و هنوز می‌گویم این است که منابع جدیدی برای جلوگیری از مقابله جمهوری اسلامی ایران با پولشویی در کشور وجود دارد، ما با خارجی‌ها کار نداریم، بحث ما مقابله نظام جمهوری اسلامی ایران با پولشویی است. همان که حضرت آقا فرمودند اگر در مقابله در فساد اقدام کنید صدای خیلی‌ها درخواهد آمد، این خیلی‌ها چه کسانی هستند. این را برای کشور و مردم معین کنید. آقای ابطحی شما فرصت می‌کنید که صحبت کنید اما من بعد از صحبت‌های شما فرصت پاسخگویی ندارم؛ اگر می‌خواهید به صحبت‌های صداهای بیگانه توجه کنید، دقت کنید که از من نقل کردند یا از آقای حسین شریعتمداری که به بنده حمله کرده بود، ببینید از چه کسی نقل کردند و برای چه کسی جشن گرفتند؟
به گزارش ایرنا، وی در ادامه گفت: آیا آنها برای من جشن گرفتند که گفتم نظام جمهوری اسلامی حامی تروریسم نیست. یک گروه‌های فشاری هستند که از پولشویی منافع دارند و هزاران میلیارد تومان از پولشویی منفعت می‌برند که اگر این نبود نیاز نبود که قوه قضائیه و دولت ۶۰ صفحه آیین‌نامه برای مبارزه با پولشویی تصویب کند. مگر دو هفته گذشته دولت و قوه قضائیه ۶۰ صفحه آیین‌نامه تصویب نکرد.


ظریف اضافه کرد: اگر پولشویی در ایران نیست و گروه‌های فاسدی پولشویی نمی‌کنند، سلطان سکه را به چه جرمی اعدام کردید؟ چرا صحبتی که در دفاع از جمهوی اسلامی صورت گرفته و صحبتی را که در رد اتهامات منافقین و بیگانگان علیه نظام مقدس جمهوی اسلامی ایراد شده است به صحبت علیه نظام تبدیل کردید؟ چرا آقای شریعتمداری آن کار را کرد؟ چرا کیهان آن مقاله‌ها را نوشت؟ آن مقاله‌ها بود که اسباب دست روزنامه‌های غربی شد. بنده که در دنیا معروف هستم به اینکه برای دفاع از منافع این مردم و جمهوری اسلامی سینه چاک می‌کنم، شما عنوانی که وزیر امور خارجه آمریکا به من داده و من به آن افتخار می‌کنم شنیدید؛ من علیه منافع نظام صحبت می‌کنم یا آنان که از صحبت های دلسوزانه من به خاطر منافع جناحی سوءاستفاده می‌کنند؟
ظریف در بخش دیگری از سخنان خود درمورد برخورد با 1+5 گفت: دور گذشته که ما ناگزیر از مذاکره با آمریکا شدیم، به خاطر علاقه ما به مذاکره با آمریکا و به خاطر اعتماد ما نبود که اگر ما به آمریکا اعتماد داشتیم، ۱۵۰ صفحه توافق نمی‌نوشتیم، همان را با کره شمالی امضا کردند.
وزیر امور خارجه افزود: اگر به آمریکا اعتماد داشتیم در بند ۳۶ برجام با این جمله که «اگر ایران معتقد باشد که آمریکا و طرف‌های دیگر برجام تعهدات خود را اجرا نکردند...»، با این شروع نمی‌شد، اعتماد نداشتیم، اما اقداماتی که قبل از ورود ما به مسئولیت شکل گرفته بود، جمهوری اسلامی را با ۶ قطعنامه شورای امنیت مواجه کرده بود، ۶ قطعنامه شورای امنیت تنها در‌صورتی لغو می‌شود که ۵ عضو دائم با آن موافقت کنند. وی ادامه داد: ۶ قطعنامه شورای امنیت که کاردستی برخی دوستان بود و کاغذ پاره‌ها؛ فقط با توافق ۵ عضو دائم شورای امنیت قابل لغو بود و در غیر این صورت لغو نمی‌شد. ما نمی‌خواستیم با آمریکا مذاکره کنیم. من بعد از سال‌ها زندگی در غرب، عاشق و شیفته مذاکره با غربی‌ها نیستم، فشارها را بیش از هرکس من تحمل کردم، سختی مذاکرات و فشارها و توهین‌هایی که شد و الحمدلله از سوی آمریکایی‌ها تحریم شدم، برای این انجام دادیم که بتوانیم ۶ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را لغو کنیم و کردیم.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان: مذاکره با آمریکا هیچ نتیجه‌ای ندارد علیرضا صدقی جدال با حریف موهوم «ابتکار» از خطرات بی‌رمقی بین جریان‌ها و فضای سیاسی کشور گزارش می‌دهد گفتمان‌سازی آخرین فرصت جریان‌های سیاسی «ابتکار» چرایی برخی تغییرات در کتاب‌های ادبیات مدارس را بررسی می‌کند ردپای سیاست در کتاب‌های فارسی؟! «ابتکار» دلایل افزایش دوباره قیمت پراید را بررسی کرد پراید روی ریل گرانی «ابتکار» از معضلی که شهر تهران را در زمان بارندگی فلج می‌کند، گزارش می‌دهد تهران زیر آب مشوق‌های غیرضروری به عاملی برای فرار مالیاتی پردرآمدها تبدیل شده‌اند پایان تبعیض مالیاتی نخست‌وزیر بریتانیا از طرفدارانش خواست مانع پیروزی جرمی کوربین در انتخابات پارلمانی شوند ظریف در صحن علنی مجلس: ۶ قطعنامه قبلی شورای امنیت کاردستی برخی دوستان بود رئیس مجلس: مقامات آمریکا فکری به حال دهان آقای ترامپ کنند امدادرسانی به ۴۵۷ گلستانی متاثر از سیل و آبگرفتگی منافع ملی بنیاد وحدت ملی تاثیر سنگین بحران مالی بر اقتصاد کشورهای توسعه‏یافته