تاثیر سنگین بحران مالی بر اقتصاد کشورهای توسعه‏یافته

نجف محمودی- همگان شاهد هستند که اقتصاد برخی کشورهای جهانی به مرحله فروپاشی و از‏هم‏گسستگی اقتصادی نزدیک شده و این ناهماهنگی‏ها برای اتخاذ تدابیر به نوعی نشان از عدم سیاست‏گذاری‏های صحیح و عدم توانایی دولتمردان آنها برای مقابله با بحران ایجاد شده در اقصی نقاط دنیا است‏.
اروپا اکنون چند سالی است که با بحران شدید اقتصادی و به‏ویژه بحران مالی و بدهی دست‏و‏پنجه نرم می‏کند. تداوم این بحران در بسیاری از کشورهای اروپایـی به افزایش اعتراضات اجتماعی و سیاسـی در کشـورهای عضو منجر شـده تا جایی که خیابان‏‏های کشورهای مزبور امروز شاهد حضور معترضین و اقداماتی اسـت که دولت‏های اروپایی مدت‏‏ها بود با آن کمابیش بیگانه بودند. گسـتره اعتراضات، بخش‏های زیادی از نقاط مختلف قاره سبز را از پرتغال و ایتالیا و حتی اسـپانیا در جنوب اروپا گرفته تا ایرلند و یونان- که براسـاس آمارهـای موسسـات اروپایی، دولتی در معرض ورشکسـتگی اسـت و تنها با اسـتفاده از وام‏های کلان کشـورهایی همچون آلمان و موسسات مالی اروپایی و جهانـی، همچـون صندوق بین‏‏المللی پول توانسـته روی پا بایسـتد- ‏ناتوانی دولت‏های اروپایی در حل بحران اقتصادی و شکسـت نسـخه‏ها و سیاست‏های اقتصـادی نولیبـرال در پایـان دادن به بحران در این کشـورها، عاملی شـده تا بحران مالی و اقتصادی اخیر در این کوچک‏ترین قاره جهان، سمت‏و‏سویی سیاسـی پیدا کند. به باور برخی از تحلیل‏گران،‏ این بحران، خود عاملی در مسـیر تعمیـق بحران دموکراسـی در اروپا اسـت. بحران دموکراسـی در قاره‏ اروپا از نـگاه برخی نظریه‏پردازان، ریشه‏ای چند دهه‏ای دارد، اما بحران مالی و اقتصادی سال‏های اخیر و بی‏توجهی دولت‏ها به خواسته مردم‏‏شان و اعمال‏ بدون در نظر گرفتن خواست مردم به مرحله سیاسـت‏های ریاضتی که عمدتا به اجرا می‏رسـد، موجب شـده تا بحران دموکراسی‏ شدت بیشـتری یابد. با بروز بحران‏های سیاسی و اجتماعی و اعتراضات خیابانی در کشـورهای اروپایی، بسیاری به یاد این گفته‏ لیپست افتادند که معتقد بود هرچه سطح رفاه اقتصادی در کشورها بالاتر باشد، بخت آن‏ها برای دستیابی به دموکراسی و البته حفظ آن بالاتر خواهد بود.
با ادامه بحران مالی و اقتصادی آمریکا که بر بسیاری از کشورهای منطقه‏ای و اروپایی سایه انداخته و به نوعی اقتصاد این کشورها را گریبانگیر مبارزه با این بحران کرده است، شاهد بروز نوعی یک حرکت در کشورهای بلوک غرب هستیم که هر کدام از این کشورهای به ظاهر پیشرفته و توسعه‏یافته برای مقابله با سونامی مالی و اقتصادی آمریکا به دنبال یافتن راهکار اساسی و اعمال سیاستی دوراندیشانه هستند. حرکتی که نه در راستای توسعه بخشیدن به اقتصاد داخلی خود، بلکه در راستای ممانعت از اضمحلال و فروپاشی اقتصاد داخلی و مقابله با ایجاد هرگونه هرج‏و‏مرج در انواع سرمایه‏‏گذاری‏های میان‏مدت و بلندمدت شاید رخ دهد. در این میان ضروری است کشورهای بزرگ منطقه و اعضای سازمان کنفرانس اسلامی نسبت به تشکیل یک کمیته مقابله با این گونه تهاجمات و بحران‏های غیرپیش‏بینی شده اقدام کرده و برای گریز از دامنه این بحران اقتصادی با نگاه آینده‏نگرانه و اتخاذ تدابیر اقتصادی لازم آماده باشند. بحران ایجاد شده نه‏تنها اقتصاد آمریکا، بلکه اقتصاد بسیاری از کشورها را در آستانه فروپاشی قرار داده است و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و بسیاری از کشورهای منطقه می‏بایست با الهام از تاثیر سنگین بحران بر اقتصاد کشورهای توسعه‏یافته، نسبت به مهیا کردن شرایط مقابله با این سونامی مالی در یک برهه زمانی مشخص و با برنامه‏های زمان‏بندی شده اقدام کرده تا شاید ضمن رویارویی با این بحران، اقتصاد داخلی خودشان را در امنیت مالی و اقتصادی حفظ کنند. اقتصاد ایران اسلامی، اقتصادی تک‏محصولی و به‏نوعی تکیه بر درآمدهای نفتی است که در صورت بروز هرگونه بحران در اقتصاد نفتی شاید در اقتصاد داخلی خود با نوعی التهابات تورمی روبه‏رو شود. اقتصاددانان اندیشمند ما باید با تشکیل یک کمیته اقتصادی در داخل کشور با آنچه به نام اتفاقات جدید در جهان رخ می‏دهد اقدام کرده و با ارائه راهکارهای لازم در راستای تحقق بخشیدن به اهداف و برنامه‏های اقتصادی و مبارزه با بحران احتمالی آمادگی مقتدرانه داشته باشند. پیش‏بینی سیاستمداران بر این است که بحران ایجاد شده در بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا، تا حدی گسترده شد که می‏رود تبدیل به یک بحران اقتصادی در بازارهای جهانی شود. به همین جهت، برای مقابله با آن و گریز از اثرات سوء در اقتصاد داخلی و هرگونه تورم غیرمنتظره، سیاست‏های جدید با تفکرات نوین اندیشیده شود که این موضوع هم در جای خود ذهن بسیاری از مسئولان اجرایی را مشغول کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان: مذاکره با آمریکا هیچ نتیجه‌ای ندارد علیرضا صدقی جدال با حریف موهوم «ابتکار» از خطرات بی‌رمقی بین جریان‌ها و فضای سیاسی کشور گزارش می‌دهد گفتمان‌سازی آخرین فرصت جریان‌های سیاسی «ابتکار» چرایی برخی تغییرات در کتاب‌های ادبیات مدارس را بررسی می‌کند ردپای سیاست در کتاب‌های فارسی؟! «ابتکار» دلایل افزایش دوباره قیمت پراید را بررسی کرد پراید روی ریل گرانی «ابتکار» از معضلی که شهر تهران را در زمان بارندگی فلج می‌کند، گزارش می‌دهد تهران زیر آب مشوق‌های غیرضروری به عاملی برای فرار مالیاتی پردرآمدها تبدیل شده‌اند پایان تبعیض مالیاتی نخست‌وزیر بریتانیا از طرفدارانش خواست مانع پیروزی جرمی کوربین در انتخابات پارلمانی شوند ظریف در صحن علنی مجلس: ۶ قطعنامه قبلی شورای امنیت کاردستی برخی دوستان بود رئیس مجلس: مقامات آمریکا فکری به حال دهان آقای ترامپ کنند امدادرسانی به ۴۵۷ گلستانی متاثر از سیل و آبگرفتگی منافع ملی بنیاد وحدت ملی تاثیر سنگین بحران مالی بر اقتصاد کشورهای توسعه‏یافته