با ادامه برجام به هدف بزرگی می‌رسیم

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جمع مردم رفسنجان خطاب به مردم اظهار داشت: در جامعه افکار و سلایق مختلف وجود دارد و اینطور نیست که همه مثل هم بیندیشیم و اینکه کدام راه زودتر ما را به مقصد می‌رساند همیشه مورد بحث و اختلاف است؛ حتی در جمعیت ۱۰۰ نفری هم ممکن است اختلاف وجود داشته باشد. وی وجود اختلاف نظر در یک کشور ۸۰ میلیونی را طبیعی دانست و گفت: حالا در این اختلاف نظر افرادی تندرو هستند و گروهی در سمت دیگر تندرو هستند و معمولا تندروها ما را با مشکلاتی
مواجه می‌کنند.
روحانی اظهار داشت: البته ممکن است برخی از این تندروها نیز حسن نیت داشته باشند و درست فکر کنند اما راه میانه‌ای که قرآن به ما دستور می‌دهد و می‌فرماید «شما را امت میانه رو قرار دادیم و امت الگو برای جهانیان»، راه اعتدال است. رئیس جمهوری گفت: اعتدال، میانه روی و انصاف و به اعتدال و عدالت نگریستن و آینده‌نگر و واقع‌گرا بودن در عین حالی که آرمان برای ما باید مهم باشد، مسئله بسیار مهمی است.
رئیس شورای عالی امنیت ملی در ادامه سخنان خود به موضوع برجام اشاره کرد و اظهار داشت: ما برای مصالح جامعه و کشور خودمان با ۶ کشور توافقی را امضا کردیم و یکی از کشورها از توافق خارج شد و عهد و پیمان خود را زیر پا گذاشت. روحانی ادامه داد: ما چند کار می‌توانستیم انجام دهیم؛ عده‌ای می‌گفتند شما هم بلافاصله از توافق خارج شوید و عده‌ای می‌گفتند در هر شرایطی باید در این توافق پیدا کنید؛ عده‌ای هم می‌گفتند راه بینابین را پیدا کنید و لذا ما با همین تجربه، دیدیم راه بینابین به نفع ما هست.


وی اظهار داشت: مردم عزیز ایران و رفسنجان بدانید با ادامه برجام سال آینده ما به هدف بزرگ سیاسی، امنیتی و دفاعی دست پیدا می‌کنیم. روحانی ادامه داد: قبل از برجام سالها خرید سلاح از طرف ایران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع بود و خرید سلاح کشور دیگر از ایران نیز هم ممنوع لذا طبق این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ سال آینده اگر برجام را نگه داریم، تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و به راحتی می‌توانیم سلاح خرید و فروش کنیم این یکی از آن آثار مهم توافق است.
وی تصریح کرد: میتوان از الان از برجام بیرون رفت اما آن ثمری که پیش روی ما هست، نخواهد بود و قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران نیز بر می‌گردد؛ لذا ما باید فکر کنیم ببینیم منافع کشور در کجاست. وی بیان کرد: حالا که منافع ما در ماندن است، آیا دیگران دست روی دست بگذارند و به این توافق عمل نکنند و ما یک جانبه ۱۰۰درصد عمل کنیم؟ این هم مورد قبول ما نیست. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: پس ما یک راه بینابین انتخاب کردیم که برجام را حفظ کنیم و در عین حال ما هم آنچه را در این توافق گذاشته بودیم پله پله کاهش دهیم؛ این مسیر درستی است و امروز توان هسته‌ای ما از هر زمان دیگری بهتر است زیرا در این مدت تلاش کرده و توسعه پیدا کردیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز شرایط ما در توان هسته‌ای نسبت به هر زمانی بهتر است، گفت: ما در این سال‌ها تحقیقات خود را ادامه دادیم و تعداد سانتریفیوژهای کشور از ۵ نوع به ۱۵ نوع رسیده است؛ ما توافق را حفظ می‌کنیم و حقوق مردم را پاس داشته و تسلیم فشار دشمن نمی‌شویم این مسیر یک مسیر تعامل است.روحانی خاطرنشان کرد: ما دست روی دست نگذاشتیم و چشم امیدمان به بیرون از مرزها نیست امید ما اول به خداوند و بعد دست پر برکت و پر توان ملت ایران است.
به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه امروز طرح‌های عظیمی در این استان افتتاح می‌شود و این مهم بدین معنی است که آمریکا بداند با تحریم و فشار نمی‌تواند این ملت غیور را به زانو دربیاورد، گفت: ما با همه توان در برابر دشمنان این نظام ایستادگی می‌کنیم و ما حاضر نیستیم در برابر دستورات آنها سر فرود بیاوریم و به ما اعتراض می‌کنند چرا آب سنگین اراک را تحرک بخشیدیم؛ به آن‌ها می‌گویم که هر روزی شما به همه تعهدات عمل کردید ما هم به همه تعهدات عمل می‌کنیم؛ نمی‌شود ما به تعهدات عمل کنیم و شما تماشاچی باشید. رئیس جمهوری ادامه داد: آقا در کاخ سفید می‌گوید در برجام سر ما کلاه رفت؛ مگر دولت، وزیر و حقوقدان نداشتید؛ این چه سری است هر لحظه کلاه سر آن می‌رود ما ۲ سال با شما گفت‌وگو کردیم و در نهایت به یک توافق رسیدیم حالا بعد از ۲ سال می‌آید می‌گوید سر ما کلاه رفته در این توطئه جز۲ کشور هیچ کشوری حتی کشورهای همسایه و اروپایی شان از آن‌ها حمایت نکردند.
> پای هر میز مذاکره‌ای
که به نفعمان باشد می‌نشینیم
رئیس جمهوری همچنین با بیان اینکه ایستادگی، مقاومت، صبر و تحمل و سختکوشی منافاتی با تعامل با دنیا ندارد، گفت: برخی‌ها فکر می‌کنند اگر با دنیا حرف بزنیم دست‌های ما از توان می‌افتد؛ مگر می‌شود یک کشوری در مسیر پیشرفت قرار بگیرد و منزوی باشد؟ اگر تعامل نکنیم یعنی منزوی شویم.رئیس جمهوری تاکید کرد: باید سر هر میز مذاکره‌ای که برای منافع ملی ما ضرورت دارد، با افتخار به گفت‌وگو نشست.
رئیس جمهوری گفت: اینکه می‌گویم عزت ملی را حفظ کنیم و در برابر قدرت‌های دنیا بایستیم تنها با عمل کردن امکان‌پذیر است و اساس کار تلاش عملی و توانمندی ما را به ظهور رساندن است.
روحانی با بیان اینکه ما می‌توانیم نیازمندی‌های کشور را در بسیاری از زمینه‌های مختلف تامین و صادر کنیم، گفت: باید اشتغال در خور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را ایجاد کنیم زیرا امنیت در سایه اشتغال نسل جوان ایجاد می‌شود.
وی با بیان اینکه قدرت دیپلماسی و قدرت علم و حرف زدن برای ما افتخار است، گفت: قرآن به پیامبر مکرم اسلام ما فرمود: از طریق علم، درایت، منطق، حکمت، پند، موعظه و مجادله بهترین شکل به اسلام دعوت کن و اگر اسلام را بخواهیم معرفی کنیم راهش این است.
روحانی با اشاره به اینکه ما قدرت حکمت داریم و عالمان بزرگی در زمینه‌های مختلف در این کشور وجود دارد، گفت: تحریم آمد و بخش‌هایی را باید خارجی‌ها برای ما راه‌اندازی می‌کردند که اکنون خودمان راه‌اندازی می‌کنیم و در سایه مقاومت از توانمندی‌های دنیا هم استفاده کردیم.
> پرونده‌ درست کردن هنر نیست!
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه دوشنبه ۲۰ آبان ماه در آیین افتتاح طرح‌های معدنی و فولادی و طرح‌های صنعت، آب و برق استان کرمان با بیان اینکه باید اخلاق را به عنوانی درسی بدانیم که باید از پیامبر اسلام یاد بگیریم گفت: اگر همه چیز در کشور باشد اما اخلاق نباشد، به جایی نمی‌رسیم. متاسفانه امروز در کشور همدیگر را خُرد می‌کنیم، قدرت خود را علیه یکدیگر استفاده می‌کنیم. حزب و جناح و رقابت سر جای خودش خوب است، اما متاسفانه احزاب ما فکر می‌کنند باید هر روز با یکدیگر دعوا کنند. بیایم این بی‌اخلاقی‌ها را کنار بگذاریم اگر ما در دنیای سیاست به تعبیر بعضی‌ها قواعد بازی را یاد نگرفته باشیم و استفاده نکنیم، هم آبروی ما و قدرت پیشرفت کشور و هم رفاه و عظمت کشور را از بین خواهیم برد. رئیس جمهور با بیان اینکه می‌گردیم تا یک نقطه ضعف از یکدیگر پیدا کرده و آن را بزرگ و بزک کنیم این در حالی است که همه خوبی‌هایش را فراموش می‌کنیم افزود: بله همه آدم‌ها نقطه ضعف دارند.هر کسی یک نقص و عیبی دارد. شما در زندگی کسی شنود بگذارید خب حتما خطایی پیدا می‌کنید. اگر بنا بود همه چیز را افشا کنیم و پول مردم را برداریم و دستگاه بگذاریم در دفتر مردم، قطعا خطایی پیدا خواهیم کرد. امروز دیگر مردم آزاد تبادل می‌کنند و با هم در ارتباط هستند. مردم را آزار ندهیم، اذیت نکنیم بر مبنای اخلاق اسلام با هم رفتار کنیم عیب‌ها را بپوشانیم همان طور که خداوند ستارالعیوب است. یک وقتی پرونده هست که هیچ؛ اما یک وقتی می‌خواهیم پرونده بسازیم و رسیدگی کنیم و صاحب تکنولوژی و قدرت هم باشم، که دیگر پرونده درست کردن هنر نیست، به پرونده درست رسیدگی کردن کار خوب، صحیح است.