«کارواش» در روز دوم

ساقی سلیمانی‪-‬ روز دوم جشنواره به مراتب و مثل همیشه پرشورتر از آغازین روز جشنواره بود و در روز یکشنبه 19 آبان سلسله نشست‌های تخصصی هم با محوریت فیلمبرداری به دبیری محمود کلاری در چهار بخش برگزار شد .
در بخش‌های مختلف همزمان فیلم‌های تجربی و بخش بین الملل، مستند و داستانی هم با استقبال خوبی مواجه شدند، جشنواره فیلم کوتاه امسال که به دلیل بلیت فروشی نقد می‌شد، به همین دلیل هم ظاهرا از نظم خوبی برخوردار شده و تمام سالن‌ها با نظم خاصی میزبان مخاطبان فیلم بودند و دیگر از صف‌های طولانی و راهروهای شلوغ خبری نبود در حالی که سالن‌ها تقریبا هر شب با ظرفیت کامل بسته می‌شوند .
مستندی در 19 آبان در سالن چهار در بخش مسابقه مستند اکران شد با نام «کارواش» اثر محسن سخا که مروری بر آن خواهیم داشت. این فیلم مستند که تا حد زیادی به فیلم داستانی تمایل دارد داستان زن و شوهری اهل
مریوان را روایت می‌کند که در ابتدای فیلم احساس می‌کنیم دامپزشک و یا حامی‌حیوانات آسیب دیده هستند اما متوجه می‌شویم که شغل اصلی اینها کارواش است و در اتاقکی بالای همین کارواش هم زندگی می‌کنند اما مجدانه به کمک به حیوانات آسیب دیده و بعد رها سازی اینها بعد مداوا در محیط زیست طبیعی شان مشغولند . چالشی هم که در میانه فیلم با آن روبرو می‌شوند سنجابی به نام ماتیلدا هست که ظاهرا چهار سال است با نگین و شادمان همخانه است و شادمان همسر نگین دیگر از این وابستگی نگین به او خسته شده و دلش می‌خواهد نگین زودتر ماتیدا را هم در دل طبیعت رها کند . دوربین در این فیلم کاملا نقش چشم مخاطب را بازی می‌کند و مثل بعضی از مستند‌ها اینجا ما از دوربین شخصیت مستقلی جز یک چشم ناظر نمی‌بینیم و با همین تفسیر شادمان و نگین را هم در وضعیتی می‌بینیم که گاهی احساس می‌کنیم دوربینی وجود ندارد . در این مستند ما به هیچ قضاوت و شعاری فقط به عنوان مخاطب با تایمی‌از زندگی نگین و شادمان همراه می‌شویم . فیلم به زبان کردی و با زیرنویس ارائه شده و موضوع فیلم و حتی چالش فیلم می‌تواند موضوع روز و قابل تاملی برای مخاطبان باشد.