وحدت؛ کلمه کلیدی

حجت‌الاسلام محمدجواد باقری  امام‌جمعه اسالم ماه ربیع‌الاول معروف به ربیع المولود، ماه ولادت سرور کائنات و محبوب‌ترین خلق خدا یعنی پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی(ص) و فرزند بزرگوار امام‌جعفرصادق(ع) یادآور کلمه‌ای کلیدی یعنی «وحدت» است.
وحدتی که با نام حضرت امام‌خمینی(ره) و انقلاب اسلامی گره خورده است. ابتکار بسیار جالب و راهبرد کلیدی و راهگشای حضرت امام(ره) که امروزه ضرورت و اهمیت آن بیشتر مشخص است.
اختلاف‌افکنی دشمنان در بین امت اسلامی و نشان دادن چهره خشن از اسلام آفتی است که امروز با عنوان اسلام‌هراسی آن را می‌شناسیم.
تنها گردنه‌ای که دشمن بتواند از آن عبور کرده و تنها پاشنه آشیل امت اسلام که روی آن بلغزد، اختلاف و درگیری فرق و مذاهب اسلامی با یکدیگر و غافل‌شدن از دشمن اصلی اسلام یعنی صهیونیسم و امپریالیسم بین‌الملل است.


نگاهی گذرا به رسالت و سیره حضرت پیامبراکرم(ص) و خطاب‌های الهی در قرآن‌کریم به ایشان به‌خوبی سیاست اجتماعی دین اسلام در برخورد با دشمنان و رفتار با مسلمین و امت اسلامی را برای ما روشن
می‌کند.
«‌اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار رُحَماءُ بَینَهُم » شدّت و سختی در برابر دشمنان و رحم و مهربانی بین مسلمین، سیاست بین‌المللی و داخلی اسلام است. پیامبری که برای همه مردم و بشریت فرستاده‌شده و رحمت و مهربانی برای هر دو عالم دنیا و آخرت است و خداوند او را به بهترین اخلاق مزین کرده و روش او در تبلیغ مژده‌دادن به سعادت و نعمت و ترساندن از عاقبت شوم و عقوبت است، نه اجبار و اعمال زور، آمده است تا تمام نیکی‌های اخلاق را برای امت خود کامل کند.
حتی بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) که امت بر سر جانشینی ایشان دو گروه و دسته شدند و عده‌ای بر اساس نص قرآن جانشینی ایشان را منحصر در امیرالمومنین علی(ع) می‌دانستند که به نام شیعه معروف شدند و عده‌ای به رأی و نظر مردم مراجعه‌کردند و جانشین پیامبر(ص) را با انتخاب مردم برگزیدند و به اهل سنت معروف شدند، سیره و روش اهل بیت(ع) هم بر حفظ وحدت مسلمین و ارتباط و تعامل فریقین در جامعه اسلامی بود و همواره توصیه به حضور در اجتماعات برادران اهل سنت مانند نماز جماعت، تشییع جنازه، عیادت مریض داشتند.
احیای مکتب علمی و فقهی اسلام توسط امام جعفرصادق(ع) و درس‌گرفتن مستقیم بزرگان اهل سنت مثل ابوحنیفه امام حنفی‌ها و مالک بن انس امام مالکی‌ها از محضر ایشان و عرض ارادت محمد بن ادریس امام شافعی‌ها در اشعار مختلف به امیرالمومنین علی(ع) و نگاشتن کتاب در فضائل امیرالمومنین علی(ع) توسط احمد بن حنبل امام حنبلی‌ها نشان از ارتباط پیوسته بزرگان شیعه و سنی دارد.‌ تندروی‌های صورت گرفته در چند سال اخیر توسط فرقه‌های افراطی هم نتوانسته است این وحدت و اتحادی را که به اندازه عمر اسلام یعنی 14 قرن است، بر هم بزند و امت اسلام هم به‌خوبی می‌دانند تا زمانی که به قرآن و اهل بیت(ع) به عنوان دو یادگار ارزشمند پیامبر(ص) دست بیاویزند، همواره در وحدت و سعادت خواهند بود.