پخش مستقیم استیضاح ترامپ در آمریکا

مجتبی پارسا| با پایان نخستین جلسه عمومی استماع کنگره درباره موضوع استیضاح که روز چهارشنبه به وقت آمریکا صورت‌گرفت، قانونگذاران بر سر برنامه‌های آینده خود و رسیدگی به ادامه پخش فرآیند استیضاح در تلویزیون صحبت کردند. سوالات نمایندگان از شاهدان، بیانیه‌هایی که این افراد در جایگاه خواندند و پاسخ آنها به خبرنگاران حاکی از این بود که اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه از این فرآیند راضی بودند و حالا معتقدند که کلید موفقیت برای ادامه این حرکت را در دست دارند.
مجله نیوزویک در گزارشی نوشته است دموکرات‌ها همچنان به ترسیم چهره رئیس‌جمهوری به عنوان کسی که با فشار روی فردی خارجی برای مقاصد سیاسی جهت تحقیقات علیه رقیب انتخاباتی‌اش، از قدرتش سوءاستفاده کرده، ادامه خواهند داد. از سوی دیگر جمهوری‌خواهان ادعا دارند که ممکن نیست رئیس‌جمهوری متوسل به باج‌خواهی شده باشد و برای کمک‌گرفتن از رئیس‌جمهوری اوکراین به منظور آغاز تحقیقات علیه جو بایدن و پسرش، جلوی کمک‌های نظامی به اوکراین را گرفته باشد. استدلال آنها این است که این کمک‌ها در نهایت دوباره برقرار شد و آنها احتمالا به شاهدانی متوسل خواهند شد که اکثرشان معتقدند خبری از این ادعاهای مطرح‌شده ندارند.
«ویلیام تایلر»، سفیر آمریکا در اوکراین و «جورج کنت»، معاون دستیار وزیر امور خارجه در امور اروپا و اوراسیا، با اظهارات خود، درگیری‌هایی را برای دونالد ترامپ ایجاد کردند و به نحوی گفتند که او باج‌خواهی کرده است و شهادت دادند که ترامپ و دیگران، با یکدیگر همکاری کرده‌اند تا اوکراینی‌ها را به تحقیقات علیه بایدن و پسرش برای تاثیرگذاشتن در انتخابات 2020 وادار کنند و در این میان، با تعلیق کمک نظامی 400 میلیون دلاری و ممانعت از دیدار در کاخ‌سفید سعی در پیشبرد این هدف داشتند. جلسه عمومی بعدی استماع قرار است روز جمعه و با حضور «ماری یووانوویچ»، سفیر برکنارشده آمریکا در اوکراین برگزارشود. پس از شهادت خانم یووانوویچ قرار است هفته دیگر هشت نفر دیگر هم شهادت بدهند که برخی از آنها اطلاعات دسته‌اولی دارند.
«براد ونستروپ»، نماینده جمهوری‌خواه اوهایو در مورد استراتژی حزب جمهوری‌خواه به نیوزویک گفته است: «اگر بخواهم صادقانه سخن بگویم، به نظرم شما شاهد همان چیزهایی خواهید بود که تاکنون بوده‌اید و استراتژی جمهوری‌خواهان در همان مسیر حرکت خواهد کرد.» به گفته ونستروپ، درخواست از شاهدانی مثل تایلر و کنت که هیچ‌کدام از آنها در 25 جولای تماس تلفنی ترامپ را نشنیده‌اند و با ترامپ یا مایک مولوانی، رئیس کارکنان کاخ‌سفید در مورد کمک‌های نظامی به اوکراین صحبت نکرده‌اند، بسیار عجیب است. او می‌گوید: «شایعات قابل قبول نیست؛ گزارش رسانه‌ها قابل قبول نیست و شما اگر واقعا به دنبال حقایق هستید، باید بدانید تا جایی که ما می‌دانیم، اوکراینی‌ها این کمک‌های نظامی را به موقع دریافت کرده‌اند.»


دموکرات‌ها تلاش می‌کنند شاهدانی را به کنگره بیاورند که اطلاعات دسته‌اولی دارند و با ترامپ، پیش و پس از تماس تلفنی او صحبت کرده‌اند؛ افرادی مثل مولوانی و جان بولتون. اما کاخ‌سفید برخی از مقامات فعلی و سابق را از رفتن به کنگره و شهادت‌دادن یا ارایه اسناد برای تحقیقات استیضاح منع کرده‌اند.
«جیم جردن»، نماینده جمهوری‌خواه به خبرنگاران گفته است:   «این صرفا درخواست کنگره است. رئیس‌جمهوری، مشاوران نزدیکی دارد که تاریخ کشور به ما نشان داده، آنها مجبور نیستند شهادت بدهند. خواهیم دید که دادگاه در مورد جان بولتون چه خواهد گفت.»
در هنگام جلسه شهادت روز چهارشنبه، چند نفر از جمهوری‌خواهان از جمله «جیم جردن» در دقت سخن و ادعاهای شاهدان مناقشه کردند. جردن به تایلر گفت که تو در گفتن اینکه ترامپ ارسال کمک‌های نظامی را منوط به سوگند برای آغاز تحقیقات علیه بایدن کرده، «حتما اشتباه می‌کنی». جردن همچنین گفته باورنکردنی است که تایلر یکی از شاهدان «درجه‌یک» دموکرات‌ها به شمار می‌آید. تایلر نیز در واکنش گفت: «من خودم را برای هیچ چیزی، شاهد درجه‌یک در نظر نمی‌گیرم. من به اینجا نیامده‌ام که طرف یکی یا دیگری را بگیرم یا مدافع اتفاقی (منظور استیضاح است) باشم... فهم من از اتفاقات هم صرفا به افرادی بازمی‌گردد که با آنها صحبت کرده‌ام.»
در عین حال، دموکرات‌ها ادعا و مناقشات جمهوری‌خواهان را شعار می‌دانند. دموکرات‌ها می‌گویند انتقاد و زیرسوال بردن اعتبار گفته‌های شاهدان از سوی جمهوری‌خواهان حاکی از این است که آنها دیگر نمی‌توانند به راحتی از ترامپ در مقابل اتهامات و اشتباهاتش دفاع کنند. «پیتر ولش»، نماینده جمهوری‌خواه در ادامه صحبت‌های جردن در دفاع از ترامپ سخن گفت. او با اشاره به فقدان شاهدان دسته‌اولی که سخنان ترامپ پای تلفن را شنیده یا از ماجرا باخبر باشند و نبودن آن «افشاگر»ی که همه این داستان‌ها را به راه انداخت، گفت: «من بسیار خوشحال خواهم شد آن افشاگری که همه این داستان را آغاز کرد، به اینجا بیاید و شهادت بدهد. ترامپ هم حتما خوشحال خواهد شد که صندلی‌ای در اینجا به او اختصاص داده شود.» ولش پس از سخنانش به خبرنگاران گفت: «من گمان نمی‌کنم آنها حمله تمام‌عیاری به ترامپ کرده باشند، چراکه اگر چیزی در دست داشتند که بتواند شواهد موجود را به چالش بکشد، حتما آن را رو می‌کردند. آنها (دموکرات‌ها) در حال انجام کاری هستند که به هواداران‌شان بگویند به این موضوع طور دیگری نگاه کنید، اما طرف ساده قضیه را نمی‌بینند: تماس تلفنی یک رئیس‌جمهوری.»
«جکی اسپی‌یر» نماینده دموکرات کالیفرنیا نیز ترامپ را به رشوه‌خواری متهم کرد. او گفت: «اگر شما با ظرفیت قانونی خود از کسی بخواهید کاری را برایتان انجام دهد و در عوض شما هم با ظرفیت قانونی‌ای که دارید، کاری را برای او انجام دهید، این یعنی رشوه‌دادن.» خانم اسپی‌یر همچنین با اشاره به اینکه آنها پیشتر به اطلاعات دسته‌اولی از تماس تلفنی ترامپ دست‌یافته‌اند، گفت: «شواهد متعددی برای اثبات اقدام ترامپ داریم و من گمان می‌کنم شهادت امروز این دو نفر، برخلاف سخنان رئیس‌جمهوری در پای تلفن، بسیار عالی و کامل بود.»