بازدید دادستان کل کشور از زندان فشافویه

گروه سیاسی/ دادستان کل کشور روز گذشته راهی زندان فشافویه در جنوب تهران شد تا در جریان وضعیت متهمان بازداشت شده حوادث چند روز گذشته قرار بگیرد.
در پی دستور آیت‌الله رئیسی، رئیس دستگاه قضا مبنی بر تشکیل کمیته ویژه در قوه قضائیه برای رسیدگی همه‌جانبه به موضوع طرح اصلاح مدیریت مصرف سوخت و مسائل رخ داده پس از اجرا شدن آن، مسئولان قضایی مأموریت خود را آغاز کردند. عصر روز جمعه غلامحسین اسماعیلی رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه و سخنگوی دستگاه قضا به همراه القاصی مهر دادستان تهران به عنوان نمایندگان رئیس قوه قضائیه 4 ساعت از بازداشتگاه اوین  بازدید کرده بودند و دیروز هم دادستان کل کشور به فشافویه یا همان زندان تهران بزرگ رفت.    
به گزارش فارس، در این بازدید که تعدادی از معاونین و مقامات قضایی، دادستان کل کشور را همراهی می‌کردند، حجت‎الاسلام منتظری از وضعیت متهمان اغتشاشات اخیر جویا شد و در گفت‌وگو با برخی از این متهمان، در جریان نحوه بازداشت و تحقیق از آنها قرار گرفت.
دادستان کل در حاشیه این بازدید و پس از دیدار چهره به چهره با افراد دستگیر شده گفت: متأسفانه بعد از حوادث اخیر که به واسطه اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین اتفاق افتاد، تعدادی از افراد دستگیر شدند و در بازداشت به سر می‌برند. کنترل این کار و نظارت بر کارهایی که این افراد انجام داده‌اند، مورد توجه دستگاه قضایی است، هم به لحاظ اینکه افرادی که در این حوادث ممکن است مقصر نباشند و بی‌گناه باشند و در جمعیت دستگیر شده باشند و هم از این جهت که افرادی ممکن است دارای تقصیر در مراتب مختلف باشند.


منتظری ادامه داد: تأکید ما به مسئولان حاضر در زندان این بود که هرچه سریع‌تر در مورد این افراد تعیین تکلیف، صف‌بندی و زودتر غربالگری شوند. البته مسئولان مرتبط هم وعده داده‌اند که ظرف 48 ساعت آینده غربالگری به پایان خواهد رسید. افراد دستگیرشده‌ای که بی‌گناه تشخیص داده شوند، در اولین فرصت آزاد خواهند شد اما آنهایی که مرتکب جرم شده‌اند و دارای جرایم مختلفی ممکن است باشند، حتماً به سرعت درجه‌بندی می‌شوند. آنهایی که جرایم کمتری دارند و مرتکب جرایم خیلی مهمی نشده‌اند، هرچه زودتر تعیین تکلیف خواهند شد اما آنهایی که جرایم سنگینی انجام داده‌اند در چارچوب قوانین موجود با آنها برخورد خواهد شد. دادستان کل کشور افزود: در این بازدید به تمام دستگیرشدگان توصیه کردیم که در بازجویی‌ها و تحقیقات از خودشان صداقت به خرج بدهند، زیرا وقتی صداقت داشته باشند، می‌توان به آنها کمک کرد. این افراد همگی با خانواده‌شان ارتباط گرفته و تماس تلفنی داشتند و نکته جالب این است که همه این دستگیرشدگان از وضعیت زندان و نگهداری‌شان اعلام رضایت کرده‌اند. امیدواریم هرچه زودتر آنهایی که فریب خوردند مراقب باشند مجدد دچار فریب خوردگی نشوند.
دادستان کل کشور با تأکید بر اینکه عوامل اصلی حتماً شناسایی شده و هیچ خط قرمزی برای برخورد با آنها نخواهیم داشت، گفت: قطعاً دستگاه‎های امنیتی و اطلاعاتی با توجه به مستندات مسائل را تعقیب کرده و برای ما هم شناسایی عوامل اصلی اولویت دارد که البته تا امروز هم دستگیر شده‎اند.
منتظری ادامه داد: این افراد که عوامل اصلی هستند بدانند که امکان گریز و فرار برایشان وجود نخواهد داشت و حتماً تعقیب خواهند شد. ملت غیور و همیشه در صحنه اجازه نمی‎دهد دشمن بخواهد از این موقعیت استفاده کند و به نتیجه دلخواهش برسد. من به جوانان توصیه می‎کنم تا به دستگاه قضایی اطلاعاتی و امنیتی کمک کنند و تصاویر خود از اغتشاشگران را به دستگاه‎های امنیتی ارائه کنند. دادستان کل کشور گفت: به دستگاه‌های امنیتی و ضابطان توصیه کردیم تا با تلاش شبانه روزی موضوع غربالگری را تسریع کنند. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تعداد بازداشتی‎ها مشخص است یا خیر گفت: از آنجایی که هنوز تعداد افراد بازداشت شده کامل مشخص نیست، نمی‎توان آمار دقیقی ارائه کرد.
بازداشت سرشاخه‌های اغتشاشات
سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه هم درباره حوادث اخیر گفت: بنا به گزارشات رسیده در کمتر از 100 شهر کشور حوادث کوچک و بزرگ اتفاق افتاد که به‌سرعت در 24 و 72 ساعت بعد به فضل الهی با تسلط و با بصیرت مردم و شهامت مسئولان امنیتی و نیروهای انتظامی و بسیجیان جمع شد. وی بابیان اینکه در شهرهای البرز، شیراز، تهران و خوزستان سرشاخه‌های کلیدی دستگیر شدند، تصریح کرد: در این جریان علاوه بر این گروه‌ها متأسفانه شاهد برخی غارتگری‌ها بودیم که از فرصت پیش‌آمده استفاده کردند که قطعاً بموقع سراغ آنها خواهیم رفت.
نیروی انتظامی هم از دستگیری ۱۸۰ نفر از لیدرهای اصلی ناآرامی‌ها و اغتشاشات اخیر در کشور خبر داد. مرکز اطلاع رسانی ناجا اعلام کرد که با مدیریت هوشمندانه نیروی انتظامی، تعامل دستگاه‌های امنیتی و نیز مشارکت بسیار مطلوب مردم بصیر و ولایی کشورمان، تاکنون ۱۸۰ نفر از لیدرهای اصلی اغتشاشات کشور شناسایی و دستگیر شده‌اند.