دولت از عمق جان اعتراض و صدای مردم را می‌شنود

گروه اقتصادی / «به‌عنوان معاون اول رئیس جمهوری خدمت ملت بزرگوار ایران عرض می‌کنم که همه تصمیمات دولت با نیت تأمین منافع مردم اتخاذ شده است و دولت از عمق جان اعتراض و صدای مردم را می‌شنود و برای آن احترام قائل است و تلاش خواهد کرد به آنچه مورد انتظار مردم است جامه عمل بپوشاند.» این گفته مهم اسحاق جهانگیری در ستاد تنظیم بازار بود.
از روز جمعه 24 آبان ماه همزمان با آغاز طرح اصلاح قیمت بنزین هر روز جلسه ستاد تنظیم بازار برگزار شد و در این جلسات نتیجه پایش روزانه بازار، درخواست‌ها برای افزایش قیمت، وضعیت تولیدکنندگان و واحدهای صنفی عنوان شد تا در صورت مشکل بررسی‌های لازم صورت گیرد.
قرار است تا اطمینان از آرامش بازار، جلسه ستاد تنظیم بازار برگزار شود و اگر چالش یا مشکلی وجود داشت با فوریت و با دستور مسئولان حاضر در جلسه، حل شود.
برای آنکه تب افزایش قیمت در بازار فروکش کند و برخی‌ها به‌دنبال سوء‌استفاده از فضای موجود نباشند، ستاد تنظیم بازار در سلسله نشست‌های خود تصمیم راهبردی را اتخاذ کرده است. در اولین گام ستاد یاد شده، هرگونه افزایش قیمت تا پایان سال و حتی مجموعه‌هایی که از قبل درخواست اصلاح قیمت داده بودند را رد کرد.


تأمین منافع نیت ما است
در نشست روز گذشته ستاد تنظیم بازار اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری حضور یافت و درباره وضعیت بازار و رویکردی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در آینده باید طی کند، صحبت کرد.
او در ابتدای صحبت‌هایش بر این امر تأکید کرد که مردم باید اطمینان پیدا کنند که از حقوق آنها با جدیت حمایت می‌شود.
اشتباهات را حتماً اصلاح خواهیم کرد
آنگونه که پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول گزارش داده است، جهانگیری با اشاره به اینکه ممکن است در تصمیمات اشتباهی رخ داده باشد، توجه به مطالبات مردم را وظیفه دولت دانست و افزود: اگر احساس کنیم جایی در تصمیم‌گیری اشتباه کرده‌ایم حتماً اصلاح خواهیم کرد و همه ما وظیفه داریم که تلاش کنیم تا بخشی از آلام و دردهای مردم تسکین یابد و حتماً در این راستا همه دوستان و فرزندان ملت در تمام دستگاه‌های مختلف در تلاش هستند تا به ملت بزرگ ایران خدمت کنند.
هزینه جدید به مردم تحمیل نشود
معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: قطعاً باید راهکارهای پیشنهادی برای مدیریت بهتر اوضاع در کارگروه‌های تخصصی ستاد تنظیم بازار مورد بررسی دقیق و تصمیم‌گیری مسئولانه قرار گیرد با این هدف که هیچ بار و هزینه جدیدی به مردم تحمیل نشود.
تصمیم‌گیری در دولت
جهانگیری ادامه داد: در حمایت و نظارت بر بازار هر تصمیمی که نیاز به تأیید دولت داشته باشد نیز به فوریت در جلسه هیأت وزیران مطرح و در مورد آن تصمیم‌گیری لازم انجام خواهد شد.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه امریکایی‌ها پس از بازگرداندن تحریم‌ها تأکید زیادی داشتند که ایرانی‌ها چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را نخواهند دید اما نتوانستند به هدفشان جامه عمل بپوشانند، تصریح کرد: آنها پس از آنکه نتوانستند از طریق جنگ اقتصادی اقتصاد کشور را به زانو درآورند راهکارشان را تغییر داده و تلاش کردند با دخالت‌های بی‌جا و با همراهی برخی کشورهای منطقه بر ایران فشار وارد کنند.
ایران کشوری نیست که بشود با آن شوخی کرد
وی تصریح کرد: برخی از کشورهای منطقه بدانند اگر سرنخ‌هایی پیدا شود که آنها دخالت‌هایی برای ایجاد آشوب در داخل ایران کرده‌اند، روزگار خوش درمنطقه نخواهند دید، ایران کشوری نیست که بشود با آن چنین شوخی‌ها و رفتارهایی کرد. باید با ایران با نهایت ادب رفتار شود و اگر معلوم شود دیگران در مسائل داخلی ایران دخالت کرده‌اند که به ملت ایران ضرر و زیانی وارد شود حتماً پاسخ کوبنده‌ای دریافت خواهند کرد.
ترمیم قدرت خرید مردم
معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه از جدی‌ترین مسائل کشور بحث قدرت خرید مردم است، به شوک وارد شده به اقتصاد ایران در سال‌های 90 و 91 اشاره کرد و گفت: دولت در سال 92 تلاش کرد تا با روش‌های اقتصادی قدرت خرید مردم را که طی سال‌های پیش از آن آسیب دیده بود ترمیم کند. از اوایل سال 97 نیز با شوک دوم اقتصادی مواجه شدیم و تورم سیر صعودی گرفت و باید تلاش کنیم تا با راهکارهای اقتصادی از قدرت خرید مردم حمایت کنیم.
قدرت خرید مردم آسیب دیده است
جهانگیری با بیان اینکه دولت و نظام این واقعیت را که قدرت خرید مردم آسیب دیده می‌پذیرد، اظهار داشت: باید تمام تلاش خود را در حمایت از طبقات ضعیف و اقشاری که درآمد ثابتی دارند، به‌کار گیریم و از افزایش تورم که دلیل اصلی تضعیف قدرت خرید مردم است، جلوگیری کنیم.
کاهش هزینه‌های جاری
وی با تأکید بر اینکه یکی از دلایل عمده افزایش تورم افزایش نقدینگی در کشور است، اظهار داشت: دولت تلاش می‌کند بویژه در ماه‌های پایانی سال بار جدیدی از طریق بودجه بر نقدینگی کشور تحمیل نشود. در این زمینه با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده است. تلاش خواهیم کرد با کاهش هزینه‌های جاری دستگاه‌های دولتی که وظیفه‌ای قانونی و عقلانی است در این مسیر گام برداریم.
ادامه کاهش نرخ تورم
معاون اول رئیس جمهوری به وضعیت شاخص‌های اقتصادی و موضوعاتی نظیر کنترل نرخ ارز، وضعیت خوب ذخایر ارزی بانک مرکزی و توانایی سامانه نیما برای تأمین ارز مورد تقاضای بازار اشاره و‌ تصریح کرد: با وجود برخی پیش‌بینی‌ها درباره افزایش تورم در پی تصمیمات اخیر، انتظار دولت تداوم روند کاهشی تورم است و امیدواریم همان‌طور که از اردیبهشت سال‌جاری شاهد نرخ کاهنده تورم در کالا و خدمات بوده‌ایم، این روند در ماه‌های پایانی سال هم ادامه پیدا کند.
برای سال 99 هم کالا داریم
جهانگیری به نقش اقتصاد خرد و بازار در موضوع عرضه و تقاضا اشاره کرد و افزود: خوشبختانه از سال گذشته که دولت سیاست مقاومت فعال را در برابر فشارهای امریکا در پیش گرفت تاکنون‌ کالا به وفور در کشور وجود دارد. امروز نه تنها در حد نیازهای سال‌جاری بلکه برای ماه‌های ابتدایی سال 1399 نیز کالا در انبارها وجود دارد. وی ادامه داد: روند تأمین کالاهای اساسی که بخشی از آن باید از خارج وارد می‌شد در حال انجام است و بر اساس گزارش دستگاه‌ها، تولید داخلی افزایش داشته است.
کاهش قیمت خدمات
جهانگیری با تأکید بر اینکه هیچ واحد تولیدی نباید به‌خاطر دریافت ارز به منظور واردات مواد اولیه با مشکل مواجه باشد، گفت: امروز تولید داخلی نه تنها برای رفع نیازهای کشور بلکه به قصد صادرات و ارزآوری که از مهم‌ترین نیازهای کشور می‌باشد، افزایش داشته است. وی در ادامه تأکید کرد: باید تلاش شود روند کاهش قیمت کالاها به بخش خدمات نیز تسری یابد و ستاد تنظیم بازار نظارت کافی بر بخش خدمات نیز داشته باشد.
نباید شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: با توجه به اینکه روند تأمین کالا از مبادی داخلی و خارجی به شکل کاملاً طبیعی در حال انجام است طبیعتاً نباید شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.
حقوق‌ها با تأخیر نخواهد بود
وی با اشاره به اینکه تصمیم جدی و قطعی در دولت وجود دارد که پرداخت حقوق هیچ یک از افرادی که حقوقشان مستقیم یا غیرمستقیم از بودجه دولت تأمین می‌شود به تأخیر نیفتد، تصریح کرد: با استفاده از تمام ابزارهای نظارتی مانع سوءاستفاده از وضعیت فعلی خواهیم شد و در این مسیر از اصناف و اتحادیه‌های صنفی می‌خواهیم تا دولت را یاری کنند چنانکه پیش از این نیز بخوبی دولت را در مسیر مدیریت اقتصادی کشور همراهی کرده‌اند.
ممنوعیت گرانی از زبان معاون اول
جهانگیری با تأکید بر اینکه هیچ نهاد و دستگاهی تا پایان سال 98 اجازه صدور افزایش قیمت را ندارد، اظهار داشت: آنچه در اختیار دولت است از جمله قیمت حامل‌های انرژی نظیر آب، برق، گاز و گازوئیل تا پایان سال 98 به هیچ وجه افزایش قیمت نخواهد داشت و اگر مجوزی هم در این زمینه صادر شده که تا به حال اعمال نشده است اجرای آن متوقف خواهد شد. از تمام دستگاه‌های دیگر که امکان صدور مجوز افزایش قیمت دارند، نیز مواکداً می‌خواهیم که چنین مجوزهایی را صادر نکنند.
گرانی؛ سال آینده
معاون اول رئیس جمهوری گفت: اگر اصلاح و افزایش قیمت در بخشی ضرورت دارد با تعامل صدور مجوز آن به سال آینده موکول خواهد شد.
برخورد با مدیران خاطی
وی با بیان اینکه دولت از راه‌اندازی سامانه جامع تجارت برای نظارت بر بازار به طور کامل حمایت می‌کند، افزود: همه دستگاه‌هایی که باید به سامانه جامع تجارت متصل شوند باید تا بهمن ماه که آخرین فرصت است این کار را انجام دهند تا روند تولید، توزیع و مصرف به طور کامل تحت نظارت قرار گیرد و وضعیت ذخایر کالایی و روند توزیع در هر لحظه به طور دقیق قابل رصد باشد و دستگاه‌های نظارتی نیز بتوانند با تخلفات برخورد کنند و چنانچه دستگاهی در این زمینه تعلل کند با مدیران آن برخورد خواهد شد.
سه گانه‌های وزیر
رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این جلسه گفت: در روزهای پس از اجرای سیاست جدید اصلاح قیمت بنزین سه دغدغه مدنظر ما بود اول وفور و در دسترس بودن کالاها، دوم پیشگیری از بروز مشکل در روند تولید کالا و سوم جلوگیری از تأثیر روانی افزایش قیمت بنزین روی قیمت بقیه کالاها که تا حدود قابل توجهی در این زمینه موفق بوده‌ایم.
روند واردات مشکلی ندارد
 وزیر صمت خاطرنشان کرد: طبق آمار در روند کلی تولیدات کشور مشکلی به وجود نیامده و در بحث وفور کالا هم چه در بخش ذخایر و چه موارد موجود در شبکه توزیع و انبارها مشکلی نداریم. رحمانی بیان کرد: حتی بدون اجرای برنامه افزایش قیمت بنزین نیز ما برنامه‌های کنترل و رصد بازارمان را داشتیم. ۱۶ قلم کالا از ۱۰۰ قلم کالای رصد شده، بالای ۵ درصد افزایش قیمت داشته‌اند، این تخلف است و باید برخورد شود.
وزیر صمت خاطرنشان کرد: رهبری دستور فرموده‌اند که همه دستگاه‌ها در این موضوع جدی وارد عمل شوند، لذا علاوه بر برنامه جاری جهت طرح بنزین، بازار شب عید نیز از هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی است.
راه‌اندازی سامانه
محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه با بیان اینکه روش‌های سنتی نظارت بر بازار پاسخگوی گستردگی بازار تولید و توزیع و مصرف کالا نیست، اظهار داشت: باید هر چه سریعتر سامانه‌های یکپارچه نظارتی به طور کامل راه‌اندازی شود که هم امکان نظارت دقیق بر بازار مقدور باشد و هم بتوان در برابر هر اقدام نسنجیده‌ای بموقع واکنش نشان داد.
از اصلاح ابایی نداشته باشید
سید علیرضا آوایی، وزیر دادگستری نیز با بیان اینکه هرجا لازم باشد، نباید از اصلاح و تکمیل یک تصمیم در راستای منافع مردم ابایی داشته باشیم، تصریح کرد: اگر تصمیم و سیاستی نیاز به جرح و تعدیل دارد باید پیش از آنکه این امکان از بین برود نسبت به اصلاح آن اقدام کنیم.
۸۰ درصد کالاها ثبات قیمت دارند
عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت نیز در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور گفت: پس از افزایش قیمت بنزین با اعمال مدیریت‌های لازم، ۸۰ درصد کالاها دارای ثبات کلی در کشور بوده است.

7 نکته

  اگر احساس کنیم جایی در تصمیم‌گیری اشتباه کرده‌ایم حتماً اصلاح خواهیم کرد
  همه تصمیمات دولت با نیت تأمین منافع مردم اتخاذ شده است و دولت از عمق جان اعتراض و صدای مردم را می‌شنود
  با وجود برخی پیش‌بینی‌ها درباره افزایش تورم در پی تصمیمات اخیر، انتظار دولت تداوم روند کاهشی تورم است
  اگر معلوم شود دیگران در مسائل داخلی ایران دخالت کرده‌اند حتماً پاسخ کوبنده‌ای دریافت خواهند کرد
  اگر اصلاح و افزایش قیمت در بخشی ضرورت دارد با تعامل صدور مجوز آن به سال آینده موکول خواهد شد
  روند تأمین کالا از مبادی داخلی و خارجی به شکل کاملاً طبیعی در حال انجام است
  پرداخت حقوق هیچ یک از افرادی که حقوقشان مستقیم یا غیرمستقیم از بودجه دولت تأمین می‌شود به تأخیر نیفتد
  باید تمام تلاش خود را در حمایت از طبقات ضعیف و اقشاری که درآمد ثابتی دارند، به‌کار گیریم

برش
نگرانی بابت کالاهای اساسی وجود ندارد

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهوری با بیان اینکه تسهیل تجارت جواب تحریم است، گفت: تمهیدات لازم برای تأمین کالاهای اساسی انجام شده و در این حوزه جای نگرانی وجود ندارد. وی اظهار داشت: بر اساس گزارش های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تلاش‌هایی که در جهت هوشمندسازی فرآیند تجارت کشور صورت گرفته، مؤثر بوده است.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری افزود: در شرایط جنگ اقتصادی نیازمند این هستیم که فرآیند تجارت را هوشمند کنیم تا از این طریق، خواب کالا کاهش یابد؛ ضمن اینکه باید مسیر رسیدن کالا را به‌صورت هوشمند مدیریت کنیم که این مسأله، مستلزم این است که همه دستگاه‌های ذیربط در تجارت، به‌صورت لحظه‌ای اطلاعات را تبادل کنند؛ همان‌طور که گمرک در این بخش پیشرو بوده است.
وی با بیان اینکه تاکنون گام‌های بلندی در این مسیر برداشته شده است، ادامه داد: اقدامی که باید به‌صورت جدی دنبال شود، پیوند فعالیت‌های گمرک با مراحل پیشین و پسین مجموعه تجارت کشور است. نهاوندیان گفت: در شرایطی که سیاست کشور در راستای برقراری ارتباط جدی با همسایگان است، حرکت‌هایی که طی سالیان گذشته انجام شده، منجر به این شده است که بیشتر واردات کشور از طریق ارز حاصل از صادرات تأمین شود.
نهاوندیان تأکید کرد: در شرایطی که تحریم اعمال می‌شود، باید با تسهیل تجارت، جواب تحریم را بدهیم که بر این اساس، تسهیل تجارت هدف ما است، چرا که این موضوع به توسعه کشور و تولید کمک می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به انبار شدن کالاها گفت: با دستور رئیس جمهوری، مسأله انبار شدن کالاها در برخی گمرکات خاص مورد توجه قرار گرفته و در این راستا جلسات زیادی برگزار شده است. معاون اقتصادی رئیس جمهوری ادامه داد: تمهیدات لازم برای تأمین کالاهای اساسی صورت گرفته و در این حوزه جای نگرانی وجود ندارد./مهر