افشاگری در دفاعیات علی دیواندری

يازدهمين جلسه رسيدگي به اتهامات علي ديواندري و ساير متهمان در شعبه اول ويژه دادگاه رسيدگي به جرائم اقتصادي دادگاه انقلاب اسلامي تهران و به رياست حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي موحد برگزار شد. نماينده بانک ملت در مورد ادعاي علي ديواندري در خصوص بخشش 220 ميليارد تومان در تسويه بدهي آقاي دستغيب مرتبط با سوآپ گازوئيل توضيح دادند که بدهي آقاي دستغيب تسويه شده و بخششي به ايشان صورت نگرفته است. ديواندري وقتي در جايگاه قرار گرفت، با اشاره به توضيحات نماينده بانک گفت که مي‌خواهم به‌طور مستند کمک 220 ميليارد توماني که به آقاي دستغيب صورت گرفته را به محضر دادگاه توضيح دهم. البته نمي‌خواهم مديران فعلي بانک را متهم نمايم، لکن به‌طور مستند اصل ماجرا را عرض مي‌کنم. وي اضافه کرد در تاريخ 25/3/93 در صورتجلسه شرکت پوششي داريس با حضور مديرعامل وقت بانک اينطور قيد شده است «مذاکرات لازم جهت تسويه وجوه مربوط به فروش گازوئيل ترکمنستان به مبلغ 25 ميليون دلار تا تاريخ 15/7/2014 صورت پذيرد، در غير اين صورت شرکت کمکو مکلف به پرداخت اصل و فرع مبلغ مذکور براي کل دوره همکاري مي‌‌باشد.»
سخايي کارگزار و شريک دستغيب
وي همچنين اضافه کرد: در تاريخ 12/11/95 آقاي سيداحسان سخايي، کارگزار و شريک آقاي دستغيب طي نامه‌اي به مديرعامل وقت بانک ملت اعلام کرده است اين تسهيلات در سال 1391 اخذ شده است و در جاي ديگري در پرتوي افت شديد قيمت فرآورده‌هاي نفتي، اختلاف بر سر چگونگي تسويه گازوئيل تحويلي به شرکت ملي پخش، به اختلافي عميق تبديل شد. آقاي سيداحسان سخايي در پايانِ نامه از مديرعامل بانک ملت مي‌خواهد، بانک اصل وجه را از شرکت کمکو مطالبه نمايد، به قيمت گازوئيل چند سال پيش. اما بانک اين پيشنهاد را نمي‌پذيرد. شرکت طرح و انديشه بانک علي‌النهايه تحت عنوان خيانت در امانت، تحصيل مال نامشروع، اختلاس و کلاهبرداري از آقاي سيدعبدا... دستغيب و آقاي عباس زارعي شکايت کيفري مي‌نمايد و اين پرونده نيز اضافه مي‌شود به اين سه پرونده اما نسبت به آقاي دستغيب مهرباني زيادي انجام مي‌شود و 6 ميليون دلار از اصل بدهي از ايشان گرفته نمي‌شود و بعلاوه 7سال سود اين مشارکت نيز محاسبه نمي‌شود که مجموعا 220 ميليارد تومان به نفع آقاي دستغيب تمام مي‌شود. علي ديواندري پس از ارائه صحبت‌هاي خود در اين خصوص، مستندات خود را به قاضي موحد تقديم کرد.
قاضي موحد: مدير تماشاچي نيست


ديواندري گفت: قانون تجارت حيطه و وظايف نظارتي يک مديرعامل را مشخص نموده است و اينجانب به شرکت داريس، حسابرس‌هاي داخلي و حسابرس مستقل بيروني اتکا کردم. آنها در هيچ مقطعي گزارشي از تخلفات در مجامع ارائه نداده‌اند. بنابراين اينجانب ابزاري جز نظارت از طريق مجمع و حسابرسي‌ها نداشته‌ام و شخصا نمي‌توانستم بروم و تک‌‌تک اسناد را سندرسي کنم. قاضي موحد پرسيد: آيا تسهيلاتي که به آقاي فلاحتيان داده شده است در جهت دورزدن تحريم‌ها بوده است؟ ديواندري پاسخ داد: بله، ما تمام کارهايي که در شرکت داريس و شرکت پوششي انجام داده‌ايم براي دورزدن تحريم‌ها بوده است. هم آزادسازي وجوه ارزي از کره‌جنوبي و هم تأمين مالي انجام شده است. قاضي موحد: پولي که به آقاي فلاحتيان داده شده است مربوط به بانک بود؟ آيا ايشان درخواست کتبي به شما داد؟ ديواندري: وجوه در اختيار شرکت‌هاي تراستي مربوط به بانک بوده و از نفت پولي پيش ما نبوده است. نفت حدودي 11ميليارد و 200ميليون دلار به ما بدهکار بود و ماهي پنجاه ميليون يورو بايد سود مي‌داد. بنابراين چندين برابر وجوه نفت که در حساب‌هاي بانک گردش داشت، آنها بدهکار بودند. قاضي موحد: شما تکليف داشتيد در مورد سوابق افراد از وزارت اطلاعات استعلام بگيريد. ديواندري: ما اصلا تکليفي به استعلام آقاي باختري در سال 1392 نداشتيم و ابلاغيه الزام به استعلام در سال 1393 صادر شده است. اصولا کارآفرينان اقتصادي که با بانک کار مي‌کنند را استعلام امنيتي نمي‌کنيم. ليکن در بانک پارسيان الزام به استعلام وجود داشته است و براي آن هم اقدام شده است که قبلا عرض کردم در بانک پارسيان چون حراست نداشتيم و در جلسه حضوري با وزارت توسط آقاي ابوالحسني مطرح شده است. قاضي موحد: چه وثايقي از آقاي فلاحتيان گرفتيد؟ چرا روي وثايق اقدام نشد؟ ديواندري: بنده در جلسات قبلي دادگاه اسناد را ارائه کردم. الان هم مجدد عرض مي‌کنم. وکالت فروش سهام نيروگاه شهيد منتظري اصفهان و دو فقره چک از ايشان اخذ شده است و طي يک نامه مدير شرکت پوششي، گرفتن وثايق را از آقاي فلاحتيان رسما و کتبا به آقاي آرام اعلام نموده است. اگر کار اشکال داشته طبيعتا بايد آقاي آرام تذکر لازم را به شرکت مي‌داد. ايشان چيزي نگفته و در سال بعد اين وثيقه را کنار گذاشته و سهام بانک صادرات را به وثيقه گرفته‌اند که کار درستي نبوده است. آقاي نماينده محترم دادستان در جلسات قبلي فرمودند که کاش عافيت‌طلبي مي‌کرديد و کاري انجام نمي‌داديد. مي‌خواهم عرض کنم اگر بنده کاري انجام نمي‌دادم، الان به خودکفايي بنزين نرسيده بوديم. من به وظيفه و تعهد خودم نسبت به مملکت عمل کردم و چندين ميليارد دلار در بخش پالايشگاهي کشور تأمين مالي انجام دادم. مانند پالايشگاه ستاره خليج فارس که پنجاه درصد بنزين کشور را توليد مي‌کند؛ در دوره مديريت اينجانب يک ميليارد و دويست ميليون يورو فايننس انجام شده است. همچنين در طرح توسعه پالايشگاه امام خميني اراک که روزانه ده ميليون ليتر توليد بنزين کشور را افزايش داد، حدود يک ميليارد يورو فايننس انجام شده است.