جام‌جهانی کشتی فرنگی درتهران لغو شد

آرمان ملي: در حالي‌که قرار بود مسابقات جام‌جهاني کشتي فرنگي به ميزباني تهران برگزار شود و نماينده فدراسيون جهاني کشتي تمامي موارد امنيتي و ساير امور مربوط به برگزاري مسابقات را تاييد کرده، اما به يکبار خبر لغو اين مسابقات منتشر شد!
لغو مسابقات
کميته اجرايي اتحاديه جهاني کشتي روز يکشنبه جلسه‌اي را در استانبول ترکيه برگزار کرد که در پي آن برگزاري رقابت‌هاي جام‌جهاني کشتي‌فرنگي 2019 در تهران را به‌دليل آنچه بروز اتفاقات اخير در ايران خوانده به حالت تعليق درآورد. اتحاديه جهاني کشتي مدعي شده که کشورهاي ژاپن و مجارستان نيز اعلام کرده‌اند که از حضور در جام‌جهاني تهران خودداري خواهند کرد. بنا بر اعلام اتحاديه جهاني کشتي اين تصميم براساس توصيه برخي کشورها و براي جلوگيري از بروز هرگونه اتفاق احتمالي براي ورزشکاران گرفته شده است.
واکنش فدراسيون


حسن رنگرز سخنگوي فدراسيون کشتي در نشست خبري خود که در سالن جلسات کميته ملي المپيک برگزار شد، با بيان اينکه فدراسيون کشتي خود را مکلف به پاسخگويي به رسانه‌ها در هر شرايطي مي‌داند، درباره لغو ميزباني ايران از جام‌جهاني کشتي‌فرنگي و اينکه آيا برنامه‌هاي تيم‌ملي تغيير مي‌کند يا خير، گفت: به‌دنبال جلسه روز يکشنبه کميته اجرايي اتحاديه جهاني کشتي در استانبول، اتحاديه جهاني ايميلي به فدراسيون کشتي ارسال و اين مسابقات را تعليق کرد. فدراسيون کشتي بلافاصله مذاکرات با نهادهاي داخلي و اتحاديه جهاني را آغاز کرد. وي درباره اهميت حضور در مسابقات رنکينگ براي کادرهاي فني تيم‌ملي و اينکه ليگ در راستاي منافع تيم‌هاي ملي نبود، گفت: اولين رقابت رنکينگ‌دار در ايتاليا و سپس جام پيت‌لاسينسکي لهستان است. هر دو تيم برنامه‌هاي خود را ارائه کرده‌اند. علت اينکه کشتي آزاد تا الان اردو نداشته به‌خاطر حضور کشتي‌گيران در ليگ بوده است. در کنار فوايدي که ليگ براي برطرف‌کردن موارد معيشت کشتي‌گيران داشته به‌لحاظ فني نيز در سطح قابل قبولي برگزار شد. مباحث مورد نظر تيم طوس در کميته انضباطي فدراسيون قطعا مورد بررسي قرار خواهد گرفت. رنگرز در پاسخ به اين سوال که آيا فدراسيون کشتي نماينده‌اي براي دفاع از ميزباني ايران به جلسه روز يکشنبه کميته اجرايي اتحاديه جهاني کشتي به استانبول اعزام کرده يا خير، گفت: هيچ برنامه‌اي درباره لغو مسابقات مطرح نشده بود و تنها تيم مجارستان 10 روز پيش کناره‌گيري و تيم چين جايگزين شد. دو روز قبل تيم ژاپن عذرخواهي خود را به‌صورت مکتوب اعلام کرد. تيم کوبا نيز به ايران اعزام شده و تورليخانوف نماينده اتحاديه جهاني هم برنامه پروازي خود را به‌همراه 2 مدرس اتحاديه جهاني اعلام کردند. بنابراين هيچ بحثي براي لغو مسابقات مطرح نبوده است.فدراسيون کشتي خود را موظف به پيگيري مجدانه براي گرفتن ميزباني اين رقابت‌ها انجام خواهد داد.
موضع وزارت ورزش
مدير کل امور مشترک فدراسيون‌هاي ورزشي گفت: لغوشدن مسابقات جام‌جهاني کشتي‌فرنگي بيشتر شبيه يک توطئه عليه ورزش کشور است. به گزارش پايگاه خبري وزارت ورزش، سيد محمد شروين اسبقيان اظهارکرد: در سال‌هاي گذشته و امسال رويدادهاي بين‌المللي ورزشي مهمي را در اوج امنيت و اقتدار و بدون کوچکترين مشکلي برگزار کرديم. مدير کل امور مشترک فدراسيون‌هاي ورزشي ادامه داد: نماينده فدراسيون جهاني کشتي دو روز است که مهمان فدراسيون کشتي ايران است و تمامي موارد امنيتي و ساير امور مربوط به برگزاري مسابقات را تاييد کرده است. همه پيش‌بيني‌ها انجام شده و حتي دوربين‌هاي صدا و سيما در محل مستقر شده است. در چنين شرايطي از تصميم خنده‌دار فدراسيون جهاني شوکه شديم. وي افزود: البته به‌نظر مي‌رسد اين تصميم بيشتر شبيه يک توطئه عليه کشور و نظام است و جنبه ورزشي ندارد. اسبقيان در پايان گفت: امسال مسابقات دوچرخه‌سواري تور آذربايجان را در نقطه صفرمرزي در اوج امنيت و اقتدار برگزار کرديم. مسابقات کبدي جوانان جهان در کيش برگزار شد و هم اکنون جام‌جهاني شمشيربازي را در تهران داريم. برگزاري اين همه رويداد بين‌المللي بدون کوچکترين مشکلي کاملا نشان مي‌دهد که به تعويق انداختن مسابقات جام‌جهاني کشتي در ايران هيچ توجيه منطقي ندارد.