حجتی رفت؛ بدون استيضاح

آرمان ملي- سهيل ثابت: پذيرش استعفاي محمود حجتي وزير کشاورزي از سمت خود باعث شد تا وي پنجمين وزير مستعفي دولت لقب بگيرد. هر چند بسياري تلاش کردند که پيش از اين حجتي را از دولت به زير بکشند، اما عملکرد و پاسخگويي آقاي وزير به حدي بود که توانست 6 سال سکان وزارت جهاد کشاورزي را به‌دست گيرد. با اين حال برخي اختلافات و اتفاقات به علاوه تلاش مجلس براي استيضاح وي موجب شد تا حجتي نيز مانند همکاران سابقش در دولت استعفا را بر ماندن ترجيح دهد تا روحاني يکي ديگر از وزراي کار بلد خود را از دست بدهد. هر چند دولت هنوز درخصوص اين استعفا موضع‌گيري نکرده، اما چند ساعت کافي بود تا رئيس‌جمهور عباس کشاورز را به سرپرستي وزارت کشاورزي منصوب کند تا هم وزارتخانه بي‌مسئول نماند و هم طرح استيضاح پايان پذيرد.
پنجمين استعفا
دولت حسن روحاني در مقاطع گوناگون با تغييرات متفاوتي همراه بوده و هر از چندي با استيضاح يا استعفا، يک وزير از قطار دولت پياده شده است. جالب اينکه در اکثر اين جابه‌جايي‌ها دولت موضع‌گيري خاصي نداشته، چرا که در موارد استعفا پس از يک مخالفت کليشه‌اي استعفا پذيرفته و براي وزارتخانه مورد نظر سرپرست منصوب شده است و براي استيضاح‌ها نيز با تشکر از وزير، سرپرست موقت تعيين شده؛ لذا هيچ‌گاه توضيحي درباره دلايل استعفا‌ها داده نشده است. در اين راستا اگر دو دولت روحاني را طي 6 سال گذشته مورد بررسي قرار دهيم خواهيم ديد که 4 وزير يعني رضا فرجي‌دانا وزير علوم، علي‌اصغر فاني وزير آموزش و پرورش، علي ربيعي وزير کار و مسعود کرباسيان وزير اقتصاد با استيضاح نمايندگان و 4 وزير به نام‌هاي عباس آخوندي وزير راه، سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي وزير بهداشت و محمد شريعتمداري وزير صمت از سمت خود استعفا داده و عطاي حضور در دولت روحاني را به لقايش بخشيدند. هرچند که شريعتمداري به وزارت کار نقل مکان کرد. در اين بين پس از يک دوره استعفا و استيضاح که هواي ميان بهارستان و پاستور را ابري کرده بود به‌نظر مي‌رسيد که زين پس بايد شاهد نوعي همگرايي و هماهنگي ميان دولت و مجلس باشيم، اما پس از حدود شش ماه و با توجه به اتفاقات اخير و تحولات حول محور اصلاح قيمت بنزين و نارضايتي نمايندگان نسبت به عدم اطلاع از اين موضوع، نمايندگان باز هم هواي استيضاح و کشاندن وزرا به سمت استعفا به سرشان زده است. حال معلوم نيست که اين رويه نمايندگان از سر خدمت است يا ديده شدن در 3 ماه مانده به انتخابات. با اين حال پس از يک ماه کشمکش بر سر وزارت جهاد کشاورزي، شايعه اختلاف ميان وزير و رئيس‌جمهور، شايعه استعفاي حجتي و تکذيب آن و در نهايت طرح استيضاح وي، يکشنبه عباسي سخنگوي هيأت رئيسه مجلس از استعفاي وزير کشاورزي خبر داد که پس از ساعاتي رسانه‌ها از مخالفت رئيس‌جمهور با آن خبر دادند و از برگزاري جلسه استيضاح گفتند، اما اين پايان ماجرا نبود چون حجتي از استعفاي خود منصرف نشده و قاعدتا در جلسه استيضاح نيز حاضر نمي‌شد. اين مساله نيز جاي سوال است که چرا هر زمان وزراي روحاني به استيضاح کشيده مي‌شوند، استعفا را بر پاسخگويي ترجيح مي‌دهند! البته شايد بتوان حجتي را قرباني اختلافات و نارضايتي‌ها دانست. وزير دولت و همراه شش ساله روحاني نيز بالاخره در 3 آذر 98 از قطار دولت پياده شد.
پذيرفته شدن استعفا


روز گذشته اسدا... عباسي سخنگوي هيأت رئيسه مجلس با اشاره به پذيرفته شدن استعفاي محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي از سوي رئيس‌جمهور گفت: باتوجه به قبول استعفاي وزير جهاد کشاورزي از سوي رئيس‌جمهور، جلسه استيضاح آقاي حجتي که قرار بود در جلسه علني سه‌شنبه برگزار شود، منتفي است. همچنين يک عضو ديگر هيأت رئيسه مجلس نيز اظهار داشت: از روز يکشنبه زمزمه‌هايي مبني براستعفاي آقاي محمودحجتي مطرح بود واعلام شد که آقاي رئيس‌جمهور استعفاي وزير جهاد کشاورزي را پذيرفته ‌است. محمدعلي وکيلي تصريح کرد: مجلس سه‌شنبه استيضاح وزير جهاد کشاورزي را در دستور کار داشت که با پذيرش استعفاي آقاي حجتي از سوي دکتر روحاني، استيضاح وزير در مجلس نيز منتفي است.
سرپرست کشاورزي
رئيس‌جمهور با صدور حکمي مهندس عباس کشاورز را به عنوان سرپرست وزارت جهادکشاورزي منصوب کرد. در متن پيام حسن روحاني خطاب به کشاورز آمده است: براساس اصل 135 قانون‌اساسي و نظر به مراتب تعهد و سوابق علمي و مديريتي جناب‌عالي، به موجب اين حکم شما را به سرپرستي «وزارت جهادکشاورزي» منصوب مي‌نمايم. اميد است با عنايات الهي، بهره‌گيري‌از کليات امکانات و همکاري مجموعه کارکنان آن وزارتخانه، در خدمت به ملت شريف ايران و نظام مقدس جمهوري ‌اسلامي، بارعايت اصول قانون‌مداري، اعتدال‌گرايي و منشوراخلاقي دولت تدبير و اميد موفق باشيد.