نخستین روز قرمز تهران

شهروند|  شاخص کیفیت هوا: 160. سطح اهمیت بهداشتی:   ناسالم. دستورالعمل احتیاطی: «افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند. افراد دیگر باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.»
اینها عباراتی است که دیروز سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آنها را در کادری قرمز به کاربران نشان می‌داد و این یعنی مردم تهران دیروز نخستین روز با هوای ناسالم برای همه را تجربه کردند؛ در روزی که از پیش، شرایطش پیش‌بینی و دبستان‌ها تعطیل شده بودند. براساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوا، امسال تهران، 25روز هوای پاک، 183روز هوای سالم، 43روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز هوای ناسالم برای همه داشته است.
پیروز حناچی، شهردار تهران یکی از معدود مسئولانی بود که دیروز درباره آلودگی هوای تهران صحبت کرد. او گفت: «هوای تهران در وضع هشدار قرار دارد و البته توضیح دیگری در این‌باره نداد.» از طرف دیگر وزارت بهداشت از شهرداری تهران خواست که برای اصلاح طرح کاهش آلودگی هوا اقدام کند: «شهرداری تهران باید در جهت اصلاح طرح کاهش آلودگی هوا اقدام عاجل کند. همچنین سایر ارگان‌ها نیز به وظایف‌شان در قالب قانون هوای پاک عمل کنند، تا کیفیت هوا در کلانشهرها و به‌خصوص تهران بهبود یابد.» عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با توجه به عدد بالای 150، میانگین شاخص کیفی هوای تهران گفت: «به نوعی هوای تهران برای تمام گروه‌ها ناسالم است و این عدد شاخص طی روزهای گذشته بالاترین عدد شاخص بوده است. شاخص کیفیت هوا درحال حاضر در ۱۱ ایستگاه شهر تهران به بالاتر از ۱۵۰ رسیده و ایستگاه دانشگاه شریف با عدد ۱۷۷ بالاترین شاخص را در سطح شهر تهران دارد. در سال‌جاری ۴۳روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس بوده که در مقایسه با ‌سال گذشته تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس افزایش یافته است.» او این را هم گفت که طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی این وضع تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت و در ادامه توصیه‌هایی کرد: «کسانی که به بیماری‌های قلبی و ریوی مبتلا هستند و کودکان و سالمندان، زنان باردار و همچنین کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، از فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل خودداری کنند و سایر افراد نیز فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل را تا حد امکان کاهش بدهند. با توجه به تعطیلات آخر هفته مردم فعالیت‌های ورزشی را تا حد امکان کاهش بدهند یا در فضای بسته ورزش کنند.» شاهسونی با بیان اینکه والدین کودکان‌شان را در این روزها به بوستان‌ها نبرند، گفت: «شاخص کیفی هوا برای این گروه ناسالم است و افرادی که مجبورند در خارج از منزل فعالیت کنند، از ماسک‌های مخصوص P۲ یا N۹۵ استفاده کنند.»
دیروز ایستگاه‌های دانشگاه علم و صنعت (منطقه ۴) با شاخص 177، پیروزی (منطقه ۱۳) با شاخص ۱۵۶ و پارک قائم(منطقه ۱۸) با شاخص ۱۵۵در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۸ صبح، بیشترین آلایندگی را در سطح مناطق تهران داشتند و ایستگاه‌های دانشگاه، مسعودیه (منطقه ۱۵) با شاخص ۸۲، پونک با شاخص ۸۶ و دانشگاه شهیدبهشتی (منطقه ۱) با شاخص ۸۷ در ۲۴ساعت گذشته منتهی به ساعت هشت دیروز به ترتیب کمترین آلایندگی را در سطح مناطق تهران نشان می‌داد. آلاینده دیروز هم مثل بیشتر روزهای آلودگی، ذرات PM2.5  بودند که قطرشان 2.5 میکرون یا کمتر (100برابر کوچک‌تر از قطر موی انسان) است و آن‌قدر کوچکند که می‌توانند حتی به کوچک‌ترین مجاری هوای ریه‌ها نفوذ کنند؛ ذراتی عموما ناشی از فعالیت‌هایی که در آنها سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز و زغال‌سنگ سوزانده می‌شوند؛ مثل ماشین‌ها، ذوب و پردازش فلزات، نیروگاه‌ها و مانند اینها و همچنین سوزاندن مزارع و آتش‌سوزی جنگل‌ها.
شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ درشرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ درشرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ درشرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ درشرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ درشرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.