انتقاد به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان شیلی

جنبش اعتراضی در شیلی وارد پنجمین هفته شده و نیروهای امنیتی برای مقابله با معترضان بیش از پیش دست به خشونت می‌زنند. پلیس علاوه بر استفاده از گاز اشک‌آور معترضان را با گلوله‌های پلاستیکی نیز هدف قرار داده است. «تاگس‌شاو»، وب‌سایت کانال یک تلویزیون آلمان، به نقل از برخی تظاهرکنندگان گزارش داده که پلیس شیلی آنها را به طور مستقیم هدف گلوله‌های پلاستیکی قرار داده و در مواردی به صورت آنها شلیک کرده است. بنابراین گزارش دست‌کم ۲۳۰ نفر بر اثر این اقدام پلیس بینایی خود را از دست داده‌اند و عده‌ای برای ابراز همدردی و همبستگی با آنها با صورت باندپیچی شده مقابل کاخ ریاست جمهوری تجمع کردند.
به گزارش دویچه‌وله، ظاهرا در پی افزایش اعتراض‌های محلی و بین‌المللی، نیروهای امنیتی شیلی از شلیک به سوی معترضان منع شده‌اند اما استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش همچنان در دستور کار آنها قرار دارد. حرکت‌های اعتراضی در شیلی که در واکنش به افزایش بهای بلیت مترو در سانتیاگو آغاز شد در ادامه و با اعلام اعتصاب عمومی توسط اتحادیه‌های کارگری و صنفی بسیار گسترش یافت. معترضان شیلیایی در ادامه اعتراض‌های خود خواستار افزایش دستمزدها، اصلاحات عمیق اجتماعی و بهبود سیستم آموزشی شده‌اند. در هفته‌های اخیر در میان معترضان درخواست کناره‌گیری رئیس جمهوری، سباستیان پینرا نیز به گوش رسیده است.
ادامه اعتراض‌ها به رغم عقب‌نشینی دولت
جنبش اعتراضی در شیلی در حالی اوج گرفته و در برخی شهرها به خشونت کشیده شده که دولت سباستیان پینرا ضمن لغو افزایش بهای بلیت مترو و عذرخواهی از شهروندان به خاطر سیاست‌های ریاضتی، وعده داده مجموعه‌ای از اصلاحات اقتصادی را به اجرا بگذارد. «تاگس شاو» به نقل از فعالان حقوق بشری گزارش داده که در جریان سرکوب معترضان در پنج هفته گذشته دست‌کم ۲۹ نفر جان خود را از دست داده و حدود ۲۳۰۰ نفر مجروح شده‌اند. خبرگزاری آلمان پیشتر به نقل از موسسه ملی حقوق بشر شیلی گزارش داده بود که تنها در هفته نخست اعتراض‌ها دو هزار و ۴۸۰ نفر بازداشت شده‌اند.