بیانیه تروئیکا اروپایی در استقبال از پیوستن دیگر کشورهای اروپا به اینستکس

آلمان، انگلیس و فرانسه به عنوان بنیانگذاران اینستکس ضمن استقبال از پیوستن 6 کشور اروپایی دیگر به این نهاد، اعلام کردند که آماده حل اختلافات هستند.
آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه مشترکی که شنبه‌شب در تارنمای رسمی وزارت خارجه انگلیس قرار گرفت اعلام کردند که به عنوان سهامداران بنیانگذار ابزار حمایت از تبادلات تجاری (اینستکس) از پیوستن بلژیک، دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ و هلند به این نهاد به گرمی استقبال می‌کنند.
در این بیانیه آمده است:
این اقدام اینستکس را بیشتر تقویت می‌کند و تلاش‌های اروپایی برای تسهیل تجارت مشروع اروپا و ایران را نشان می‌دهد و به وضوح نشان‌دهنده پایبندی مستمر ما به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.


اجرای کامل و موثر برنامه جامع اقدام مشترک از حداکثر اهمیت برخوردار است. ایران باید بدون تاخیر به پایبندی کامل به تعهدات خود در برجام برگردد.
ما بار دیگر بر آمادگی خود برای بررسی همه مکانیسم‌های موجود در برجام، از جمله مکانیسم حل اختلاف، برای حل مسائل مرتبط با اجرای تعهدات ایران در برجام تاکید می‌کنیم.
ما همچنان به پیگیری تلاش‌هایمان در راستای راه حلی دیپلماتیک در چارچوب برجام پایبندی کامل داریم.
بلژیک، دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ و هلند روز جمعه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که در راستای تداوم حمایت اروپایی‌ها از برجام و اجرای بخش اقتصادی آن، اکنون در فرآیند پیوستن به به اینستکس هستند که پس از طی فرآیندهای قانون داخلی مربوط به هر کشور، تکمیل خواهد شد.
این شش کشور همچنین در بیانیه خود بدون اشاره به عدم تحقق وعده اروپایی‌ها پیرامون عمل به تعهدات اقتصادی خود در برجام و تعهدات 11گانه پس از خروج آمریکا از این توافق، از ایران خواستند که بدون فوت وقت به پایبندی کامل به مفاد برجام بازگردد.

ایران بارها اعلام کرده که اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.
خشم آمریکا از پیوستن چند عضو ناتو به اینستکس
اقدام چند کشور اروپایی عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اعلام آمادگی برای پیوستن به ساز و کار ابزار ویژه مالی ایران (اینستکس)، خشم آمریکایی‌ها را برانگیخته است.
«ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان با انتشار توئیتی، اعلام آمادگی شش کشور اروپایی برای پیوستن به اینستکس را به باد انتقاد گرفت.
وی در این پیام از دولت آمریکا خواست این کشورها را نیز در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری قرار دهد.
به ادعای گرنل، واشنگتن باید مطمئن شود که چنین کشورهایی نتوانند در بازارهای مربوط به ایالات متحده فعالیت کنند؛ آنها باید بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند.
این پیام پس از آن منتشر شد که «لارس نوردرام» سفیر نروژ در ایران در پیامی توییتری از سفرش به بروکسل برای شرکت در «اجلاس اروپا-ایران» خبر داد و از برگزارکنندگان این اجلاس تشکر کرد. وی گفت در این نشست «اندیشکده‌ها، شرکت‌ها و دفاتر تجاری برای بحث در مورد نحوه حفاظت از برجام و گسترش روابط تجاری» گردهم می‌آیند.
سایر اخبار این روزنامه
سازمان استاندارد کیفیت بنزین را تایید کرد لاریجانی: شورای هماهنگی سران قوا موقتی است و جایگزین مجلس نخواهد شد بیانیه تروئیکا اروپایی در استقبال از پیوستن دیگر کشورهای اروپا به اینستکس رهبر انقلاب: اگر توان مدیریتی ندارید، مسئولیت نپذیرید «بورل» سکان دیپلماسی اتحادیه اروپا را به دست گرفت سازمان برنامه و بودجه: معافیت صد در صدی مالیاتی فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری در لایحه بودجه 99 ادامه دارد امیر قبیله شقایق میرزا کوچک‌ خان همتی دلار 11 هزار تومانی در بودجه 99 را تکذیب کرد رئیس سازمان امور مالیاتی: مالیات حقه را از پزشکان به میزان درآمدشان می‌گیریم مجلس عراق استعفای عبدالمهدی را پذیرفت جهت‌یابی تحولات عراق در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزیدگان نهمین دوره «تندیس فداکاری و ایثار دانشجویی» معرفی می‌شوند اولین فراصندوق کشور رونمایی شد سخنگوی سازمان سنجش خبر داد: ثبت‌نام 34 هزار داوطلب در آزمون دکتری