مجلس عراق استعفای عبدالمهدی را پذیرفت

در جریان جلسه دیروز مجلس عراق استعفای نخست‌وزیر این کشور پذیرفته شد.
به گزارش ایسنا، محمد الحلبوسی،‌ رئیس مجلس عراق ضمن قبول استعفای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق خطاب به برهم صالح‌،‌ رئیس‌جمهوری عراق از او خواست براساس ماده 76 قانون اساسی این کشور نخست‌وزیر جدید معرفی کند.
جلسه فوق‌العاده دیروز مجلس عراق برای بررسی استعفای عادل عبدالمهدی از سمت نخست‌وزیری،‌ قانون انتخابات و درگیری‌ها و کشته‌های استان‌های جنوبی به خصوص شهر ناصریه مرکز استان ذی‌قار تشکیل شد.
عادل عبدالمهدی در پی تظاهرات مردمی عراق و بعد از اظهارات مرجع عالیقدر شیعیان و درخواست برای کناره‌گیری شنبه درخواست استعفای خود را تقدیم مجلس کرد.


ساز و کار قانون اساسی برای برکناری دولت در عراق به این گونه است که استعفا با موافقت اکثریت مطلق مجلس و طبق ماده 81 صورت گرفته و براساس این ماده رئیس‌جمهور ریاست کابینه را برعهده می‌گیرد.
بعد از آن رئیس‌جمهوری به مدت 15 روز نامزدی را برای تشکیل دولت مکلف می‌کند. همچنین یک پنجم اعضای مجلس می‌توانند خواستار استیضاح نخست‌وزیر شوند در عین حال می‌توان با اکثریت مطلق تعداد اعضای مجلس دولت را برکنار کرد و در صورت برکناری نخست وزیر،‌ دولت مستعفی قلمداد می‌شود.
نامزدهای احتمالی جانشینی نخست‌وزیر عراق
یک منبع در مجلس عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک فاش کرد که اسامی مختلفی برای جانشینی عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور مطرح شده است که بارزترین آنها حیدر العبادی، نخست‌وزیر پیشین و رئیس ائتلاف النصر، عزت شابندر سیاستمدار و نماینده سابق و علی الشکری، نماینده سابق مجلس و مشاور کنونی رئیس‌جمهوری عراق هستند.
این منبع که نخواست نامش فاش شود، افزود: علی الشکری که یک حقوقدان مورد احترام در محافل سیاسی عراق است و هیچ‌گونه اتهامی در زمینه فساد ندارد، شانس بیشتری برای تصدی پست نخست‌وزیری عراق داراست.
سایر اخبار این روزنامه
سازمان استاندارد کیفیت بنزین را تایید کرد لاریجانی: شورای هماهنگی سران قوا موقتی است و جایگزین مجلس نخواهد شد بیانیه تروئیکا اروپایی در استقبال از پیوستن دیگر کشورهای اروپا به اینستکس رهبر انقلاب: اگر توان مدیریتی ندارید، مسئولیت نپذیرید «بورل» سکان دیپلماسی اتحادیه اروپا را به دست گرفت سازمان برنامه و بودجه: معافیت صد در صدی مالیاتی فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری در لایحه بودجه 99 ادامه دارد امیر قبیله شقایق میرزا کوچک‌ خان همتی دلار 11 هزار تومانی در بودجه 99 را تکذیب کرد رئیس سازمان امور مالیاتی: مالیات حقه را از پزشکان به میزان درآمدشان می‌گیریم مجلس عراق استعفای عبدالمهدی را پذیرفت جهت‌یابی تحولات عراق در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزیدگان نهمین دوره «تندیس فداکاری و ایثار دانشجویی» معرفی می‌شوند اولین فراصندوق کشور رونمایی شد سخنگوی سازمان سنجش خبر داد: ثبت‌نام 34 هزار داوطلب در آزمون دکتری