برای آینده‌ای فراگیر داوطلب شو

عطیه کریمی| انسان‌هایی که انگیزه اصلی خود را کمک به دیگران می‌دانند و از دغدغه‌های روزمره خود فاصله می‌گیرند تا بی‌هیچ چشمداشتی وقت و انرژی خود را صرف فعالیت‌های داوطلبانه و عام المنفعه کنند، کار داوطلبانه را یک نوع عشق می‌دانند، عشقی که با گرفتن دست نیازمندان در دل آنها ریشه می‌کند و آوردن لبخند رضایت بر لبان دیگران، شور و شوق ادامه مسیر را برای آنها دوچندان می‌کند؛ خودخواهانه و بی‌هدف زندگی نمی‌کنند و به دنبال یافتن معنای حقیقی زندگی هستند. داوطلبان یاری‌رسان و فریاد‌رسی که در کنار کمک به هم‌نوعان خود مهارت جدیدی را فرا می‌گیرد و از استعداد‌های نهفته خود برای خدمت دیگر مردمان بهره می‌برند. همین حس مفیدبودن است که انسان‌ها را به صورت خودجوش و براساس میل و اراده خود به سمت کارهای داوطلبانه می‌کشاند. ذات پاک انسان‌ها و میل کمک به دیگران با آموزه‌های دینی و فرهنگی همراه می‌شود و گرایش به نیکوکاری را در انسان می‌پروراند و جوامع را به سمت کارهای داوطلبانه و دستگیری از نیازمندان و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر سوق می‌دهد. داوطلبان اولین کسانی هستند که دست به کار می‌شوند و هر زمان که نیاز باشد نقش پررنگی را در بهبود شرایط جهانی، مقابله با جنگ‌ها و بیماری‌ها و ایجاد صلح و سازش ایفا می‌کنند. کار داوطلبانه به انسان فرصت امتحان‌کردن کارها و قرارگرفتن در موقعیت‌هایی را می‌دهد که در حالت عادی به آن دسترسی ندارد و صد البته لذتی را نصیبش می‌کند که با هیچ پولی نمی‌توان خرید. تأثیر کار داوطلبی نشان می‌دهد که هر کدام از ما به‌عنوان یک عضو جامعه می‌توانیم تأثیری هر چند کوچک برای بهبود زندگی خود و دیگران و ساختن جهانی زیباتر داشته باشیم. روز جهانی داوطلب فرصتی است برای تمامی داوطلبان و سازمان‌های بهره‌مند از حضور این افراد تا در کنار یکدیگر تلاش‌ها و فعالیت‌های بشردوستانه خود را گرامی بدارند، ارزش‌های فعالیت داوطلبانه را با دیگران به اشتراک بگذارند و کار داوطلبانه را در میان افراد جامعه، سازمان‌های مردم‌نهاد، سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی ترویج کنند.
روزجهانی داوطلبان از نگاه سازمان ملل
روز جهانی داوطلبان (IVD) که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد مقرر شده است، هر ساله در پنجم دسامبر (14 آذرماه) برگزار می‌شود. روز بین‌المللی داوطلبان فرصتی است برای افراد داوطلب، جوامع و سازمان‌ها تا بتوانند در سطح محلی، ملی و بین‌المللی مشارکت خود را در امر توسعه ارتقا دهند. همچنین این روز فرصتی بی‌نظیر برای افراد و سازمان‌های داوطلب است تا با آژانس‌های دولتی، موسسات غیرانتفاعی، گروه‌های جامعه، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی همکاری کنند.
روز جهانی داوطلب در پی تصویب قطعنامه‌ای در ‌سال ۱۹۸۵ میلادی تعیین شد و از آن پس هر ساله در تاریخ پنجم دسامبر، سازمان ملل متحد، دولت‌ها و سازمان‌های جامعه مدنی با همکاری داوطلبان در سراسر جهان آن را گرامی می‌دارند. در طول سال‌ها، از روز جهانی داوطلبان به صورت استراتژیک استفاده می‌شود: بسیاری از کشورها روی مشارکت‌های داوطلبان در دستیابی به اهداف توسعه هزاره، مجموعه‌ای از اهداف کوتاه‌مدت برای مبارزه با فقر، گرسنگی، بیماری، بی‌سوادی، تخریب محیط ‌زیست و تبعیض علیه زنان متمرکز شده‌اند.


مجمع عمومی سازمان ملل از دولت‌ها دعوت کرده است تا هر ساله در پنجم دسامبر روز جهانی داوطلبان را برپا دارند و از آنها خواسته است تا اقدامات لازم را برای افزایش آگاهی از اهمیت خدمات داوطلبانه انجام دهند و از این طریق افراد بیشتری را برانگیزند تا خدمات خود را به‌عنوان داوطلب در همه زمینه‌های زندگی چه در داخل و چه در خارج از کشور ارایه دهند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در در تاریخ بیستم نوامبر 1997،‌ سال 2001 را به‌عنوان‌ سال جهانی داطلبان اعلام کرد. در این سال، مجمع عمومی توصیه‌هایی را در مورد راه‌هایی که دولت‌ها و سازمان ملل متحد می‌توانند برای حمایت از فعالیت‌های داوطلبانه اتخاذ کنند، اعلام کرد و خواستار انتشار گسترده آن شد. همچنین این ‌سال که با عنوان‌ سال جهانی داوطلب تعیین شد با اهدافی چون برانگیختن بحث‌های ملی و بین‌المللی و نیز حمایت، تشخیص، تسهیل، شبکه‌سازی و ترویج اقدامات داوطلبانه دنبال شد.
بنابر گزارش سایت داوطلبان سازمان ملل، شعار امسال روز جهانی داوطلبان «برای آینده‌ای فراگیر داوطلب شو» عنوان شده است و براساس آن دستیابی به برابری از طریق داوطلبان را دنبال می‌کند. داوطلب‌شدن فرصت‌هایی را برای افراد فراهم می‌کند تا به‌طور مشخص زندگی خود را تحت‌ تأثیر قرار دهند و با داوطلب‌کردن وقت و مهارت‌های خود نقش سازنده‌ای را در جوامع خود ایفا کنند. از طریق فعالیت‌های داوطلبی، جوامع در سرتاسر جهان غالبا همبستگی و شمول را تجربه می‌کنند.
اهداف پیوستن به گروه‌های داوطلب
داوطلبان در سراسر دنیا با اهداف و دلایل متعددی در کارهای داوطلبی شرکت می‌کنند. این اهداف در سند توسعه پایدار سازمان ملل متحد ( با افق 2030) به تفکیک مطرح شده است:   
• جهانی بدون فقر، جهانی بدون گرسنگی، زندگی سالم و ارتقای رفاه، آموزش باکیفیت، برابری جنسیتی، آب سالم، انرژی پاک و مقرون به صرفه، رشد اقتصادی پایدار، صنعت فراگیر و زیرساخت توسعه‌یافته، کاهش نابرابری‌ها، شهرهای پایدار و تاب‌آور، الگوی تولید و مصرف پایدار، مبارزه با تغییرات اقلیمی، استفاده پایدار از اقیانوس‌ها و دریاها، مبارزه با نابودی تنوع زیستی، جامعه پایدار و صلح‌آمیز، مشارکت جهانی برای توسعه پایدار.