اگر انتخابات نبود اثری از جمهوری اسلامی باقي‌نمي‌ماند

تا چه زمانی باید منتظر آماده شدن نظامنامه‌های سند تحول بود؟
من به‌طور جدی از وزیر محترم و مسئولان می‌خواهم که موضوع اجرایی شدن سند تحول را پیگیری کنند
سند2030 و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آن‌ها شود
امضای این سند و اجرای بی‌سروصدای آن مجاز نیست و به دستگاه‌های مسئول نیز اعلام شده است


شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مراقبت می‌کرد و نباید اجازه می‌داد که اکنون ما مجبور به جلوگیری از آن شویم
اینجا جمهوری اسلامی ایران و در این کشور مبنا اسلام و قرآن است
اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند
انتخابات در نظام جمهوری اسلامی یک موضوع حیاتی و بسیار با ارزش است
اگر انتخابات نبود، امروز اثری از جمهوری اسلامی ایران باقی نمی‌ماند
دشمن در هر موقعیتی که بتواند، زهر خود را خواهد ریخت و ملاحظه‌ لفاظی‌ها را نيز نخواهد کرد
تنها مانع در مقابل اظهار دشمني دشمن، حضور مردم در صحنه است
ابهت یک کشور ۸۰ میلیونی با نیروی انسانی قوی و باهوش و دارای میلیون‌ها جوان، در دل دشمن ترس ایجاد می‌کند
اگر در انتخابات کوتاهی شود و عواملی، زمینه‌ساز یاس مردم شوند کشور لطمه خواهد خورد
هر فردی که در این لطمه سهیم باشد، در پیشگاه پروردگار مسئول خواهد بود
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور، آموزش و پرورش را زیرساخت اصلی علم و تحقیق در کشور دانستند و با تاکید بر لزوم اهتمام جدی مسئولان برای اجرایی‌کردن سند تحول آموزش و پرورش، گفتند: وظیفه‌ آموزش و پرورش تربیت نسلی «با ایمان، باوفا، مسئولیت‌پذیر، دارای اعتماد به نفس، مبتکر، راستگو، شجاع، باحیا، اهل تفکر و اندیشه، عاشق کشور و نظام و مردم، و دوستدار مصالح کشور» است. رهبر انقلاب اسلامی همچنین انتخابات را موضوعی حیاتی و برآمده از اندیشه‌ مردم‌سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی دانستند و تاکید کردند: حضور همه‌ مردم، با سلایق مختلف سیاسی، در انتخابات ۲۹ اردیبهشت، ضامن حفظ اقتدار، ابهت و مصونیت کشور است و با چنین حضوری، دشمن هرگز نخواهد توانست هیچ غلطی در مقابل ملت ایران انجام دهد. ايشان همچنين با انتقاد از سند 2030سازمان ملل فرمودند: به چه مناسبت یک مجموعه‌ به‌اصطلاح بین‌المللی که تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ نیز قرار دارد، به خود حق می‌دهد که برای ملت‌هایی با تاریخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تکلیف معین کند. رهبرمعظم انقلاب تاكيد كردند: اگرچنانچه با اصل کار نمی‌توانید مخالفت کنید، اعلام کنید که جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌ آموزش و پرورش، دارای اسناد بالادستی است و احتیاجی به این سند ندارد. ایشان با یادآوری نمونه‌ای تاریخی از اقدام یکی از دولت‌های اروپایی در متهم‌کردن ريیس‌جمهور ایران و احضار وی به دادگاه، در اوایل دهه‌ هفتاد، افزودند: با آنکه ريیس‌جمهور وقت روابط نزدیکی با آن دولت داشت اما همان دولت اروپایی او را متهم و احضار کرد و تنها عاملی که باعث عقب‌نشینی آن دولت اروپایی شد، تودهنی بود که دریافت کرد، بنابراین دشمن، دشمن است و این دولت و آن دولت ندارد.
استفاده سياسي از معلم، ممنوع!
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای استفاده‌ سیاسی از معلمان را در تعارض با شأن معلم دانستند و گفتند: از سال‌های دهه‌ ۶۰ همواره به کسانی که قصد داشتند از معلمان مانند ابزار سیاسی استفاده کنند، اعتراض داشتم چراکه معلم همچون الماسی قیمتی است که نباید آن را بازیچه قرار داد. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نزديك‌بودن بازنشستگی جمع زیادی از معلمان، گفتند: برای جبران کمبود معلم باید ظرفیت دانشگاه‌های معلم‌پرور افزایش یابد و مراکز مسئول، ضوابطی برای جذب معلمان قرار دهند تا افراد بدون حساب، وارد آموزش و پرورش نشوند.
آموزش و پرورش رها نشود
رهبر انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش را زیرساخت اصلی علم و تحقیق در کشور دانستند و گفتند: اگر آموزش و پرورش براساس برنامه‌ها و سیاست‌های صحیح حرکت کند، کشور از لحاظ علم و تحقیق غنی خواهد شد اما اگر چنانچه آموزش و پرورش به حال خود رها شود، این زیرساخت لطمه خواهد خورد و ضررهای ناشی از آن غیر قابل محاسبه خواهد بود.
هشدار رهبري
رهبر انقلاب اسلامی با هشدار درخصوص جریانی که به‌دنبال از بین بردن جایگاه و ارزش آموزش و پرورش و سلب اعتماد از این دستگاه بسیار مهم است، خاطرنشان کردند: این جریان از خارج کشور هدایت می‌شود و تنها راه مقابله با آن، برطرف‌کردن نقاط ضعف آموزش و پرورش و زمینه‌های نفوذ است. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای یکی از اشکالات آموزش و پرورش را، بیماری «دانشگاه‌گرایی» خواندند و گفتند: دانشگاه‌گرایی، یک تفکر غلط و خطایی است که متاسفانه سایه‌ آن از ابتدای ورود به محیط مدرسه تا پایان تحصیلات در آموزش و پرورش، بر سر دانش‌آموزان سنگینی می‌کند. ایشان خاطرنشان کردند: در کشور نیازهای فوری و ضروری غیرمرتبط با تحصیلات دانشگاهی بسیار زیاد است و بر همین اساس، بنده سال‌هاست که بر موضوع اهتمام به هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای و تقویت آن‌ها تاکید دارم.
هدف فقط دانشگاه نباشد
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به افراد زیادی که با تحصیل در هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای و فراگیری مهارت‌های مختلف، اکنون صاحب شغل و زندگی هستند، این افراد را ثروت‌های ملی کشور دانستند و افزودند: ما نیازمند علم و تحقیق و پیشرفت علمی هستیم اما این موضوع بدین معنا نیست که همه‌ دانش‌آموزان باید هدف خود را دانشگاه قرار دهند.