باز هم شکست راست افراطی

دیروز دور دوم انتخابات فرانسه برگزار شد و پس از وحشتي که پیروزی احتمالی مارین لوپن در اروپا و حتی جهان ایجاد کرده بود، مرد جوان و مستقل فرانسوی‌ها یعنی امانوئل مکرون بود که توانست بیش از 60 درصد آرا را کسب کند و راهی الیزه شود.
خیال دنیا راحت شد
استرس‌های سیاسی ناشي از روي كار آمدن ترامپ در دنیا كم نبود و می‌رفت تا با موفقیت احتمالی مارین لوپن، دومینوی نابودی دموکراسی به دومین قطعه خود برسد اما هوشیاری شهروندان فرانسوی، نگذاشت که این تریلر وحشتناک فرصت اکران پیدا کند. حال خیال دنیا راحت است که یک مرد مستقل، معتدل و میانه‌رو، رییس‌جمهور فرانسه است و اتحادیه اروپا، پابرجا می‌ماند. خیال مسلمانان نيز راحت است که اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی جایی در جامعه فرانسه نخواهد داشت و بین تروریست‌های وهابی داعشی و البته وحشی با مسلمانان صلح‌طلب، تفاوت از زمین تا آسمان است. همچنين خیال پیروان دین اسلام در اروپا راحت است که دکترین شیطانی ترامپ یعنی «تروریسم اسلامی» جایی در ادبیات سیاسی فرانسه نخواهد داشت و عمر سیاسی مارین لوپن، رهبر جبهه ملی که یک دست راستی افراط گراست به سر آمده است.
بانوی رییس جمهور، شاید وقتی دیگر!


انتخابات سال 2017 در فرانسه جدا از خط کشی اعتدال گرایی و افراط گرایی، زاویه ای دیگر از دموکراسی در جمهوری پنجم بود؛ جایی که می شد برای اولین بار ، یک بانو، رییس جمهور فرانسه باشد اما از بد حادثه، آن زن یک خطر احتمالي برای روح دموکراسی‌خواهی و اعتدال در دنیای امروز محسوب می‌شد . شاید اگر فردي مثل سگولن رویال، همسر سابق فرانسوا اولاند و رقیب پیشین نیکولا سارکوزی کاندیدا شده بود، امروز فرانسه دارای یک رییس‌جمهور فهیم و فرهیخته بود. سگولن رویال، زن شماره یک محیط زیست در دنیاست و از احترام ویژه‌ای بین ملت‌ها برخوردار است. سیاستمداری که در نقطه 180 درجه‌ای مارین لوپن قرار می‌گیرد و اگر اعضای حزب سوسیالیست او را به عنوان کاندیدای نهایی راهی کارزار انتخاباتی می کردند، بدون‌شك حتی پیروز فعلی انتخابات یعنی مکرون نيز حریف کاریزمای او نمی‌شد.
داستان کیک و ساندیس در انتخابات فرانسه
دیروز یکی از حاشیه‌هاي مهم دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در فرانسه، دادن کیک و ساندیس به شهروندان براي رای دادن بود! ستاد انتخاباتی یک کاندیدا با وعده‌هایی همچون غذا، نوشیدنی و حمل‌ونقل رایگان، سعی داشت تا مردم را به پای صندوق‌های رای بکشاند. صاحبان کافه‌ها و شرکت‌های حمل و نقل به تبعیت از ستاد انتخاباتی نامزد مورد نظرشان به ارائه خدمات رایگان روی آوردند تا از این طریق دخالتی در افزایش مشارکت مردم در انتخابات داشته باشند.
میزان مشارکت، همچنان بالا
بر خلاف گفته‌هاي خلاف واقع برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری ایران و البته یکی از مجریان مناظره که میزان مشاکت در کشوری مثل فرانسه را زیر 30 درصد می دانستند، باز هم بیش از 65 درصد از فرانسوی‌ها در دوم انتخابات شرکت کردند. هر چند میزان مشارکت تا لحظه تنظیم این گزارش از دوره‌های پیشین انتخابات اندکی پایین‌تر بود اما به هر حال، سطح مشارکت در حد قابل قبولی قرار داشت.
مشارکت خوب در روسیه
جالب است بدانید، از میان فرانسوی‌های ساکن در روسیه، حدود پنج هزار و پانصد نفر برای شرکت در انتخابات ثبت نام کردند. نکته دیگر اینکه در زمان حضور مارین لوپن برای رای دادن، پنج تن از اعضای گروه «فمن» در نزدیکی شعبه اخذ رای، اعتراض پر سر و صدایی به راه انداختند.
پایان اولاند ، بدترین رییس جمهور فرانسه
تحلیل بسیاری از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که میزان محبوبیت فرانسوا اولاند تا 20 درصد کاهش یافته و او بدترین رییس‌جمهور تاریخ این کشور لقب گرفته است. اولاند دیروز برای هوادارانش دست تکان داد و البته یک‌شنبه ۱۴ مه آخرین روز کاری او در الیزه خواهد بود.
خنثی شدن حمله تروریستی
روز گذشته ساعاتی پیش از آغاز مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، حمله‌ای تروریستی نافرجام ماند. در شمال این کشور یک سرباز پیشین که به اسلام گرویده بود، دستگیر شد که قرار بود به نام داعش حمله کند. منابع خبری به نقل از محافل امنیتی فرانسه گزارش دادند که فردی ۳۴ ساله در شهر «اورو» در منطقه نورماندی در شمال فرانسه دستگیر شده که اعتراف کرده است در حال برنامه‌ریزی برای یک حمله بوده است. دیروز، تدابیر امنیتی ویژه‌ای اتخاذ شده بود. بیش از ۵۰ هزار نیروی پلیس و هزاران سرباز ارتش تامین امنیت این رخداد مهم سیاسی را بر عهده داشتند.
سخنرانی پیروزی مکرون در موزه لوور
دیروز محوطه بیرونی موزه لوور به دلیل هشدار امنیتی تخلیه شد. امانوئل مکرون در این محل سخنرانی کرد.
شمارش آرا در تهران
يك‌شنبه صندوق اخذ آرا در سفارت فرانسه در تهران پس از پایان رای گیری شمارش شد.بنابر گزارش خبرنگار بین‌الملل روزنامه «قانون»، آقای مکرون تا لحظه تنظیم گزارش با اختلاف زیادی از خانم لوپن پیش بود.