آیات یزدی و مصباح برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نام‌نویسی کردند شیخین در سودای خبرگان

الهام برخوردار
اصولگرایان که در انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی با همه توان و نیروهای خود وارد عرصه انتخابات شدند حالا در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان نیز همان رویه را در پیش گرفته‌اند و با تمام توان از خراسان رضوی و قم آمده‌اند. این را می‌توان از حضور دو چهره‌ ارشد اصولگرایان و نماینده‌ چندین ‌دوره خبرگان، یعنی آیت‌الله محمد یزدی و محمد‌تقی مصباح‌‌یزدی فهمید. البته مصباح‌یزدی از خراسان و آیت‌الله یزدی دبیرجامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم، از شهر قم نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای شده‌اند. این در حالی است که پیش‌تر هر دوی این چهره‌ها همیشه از تهران به مجلس خبرگان راه‌ یافته‌ بودند. اما گویا قرار نیست در این دوره آنها حضور خود در مجلس خبرگان را به رای مردم تهران بسپارند.
این دو چهره شاخص اصولگرایی چهار ‌سال پیش در انتخابات خبرگان، با پیروزی قاطع فهرست مورد حمایت میانه‌روها و هاشمی‌رفسنجانی، از راهیابی به خبرگان بازماندند. یعنی در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان نبود نام ۲ چهره شاخص در میان منتخبان حوزه انتخابیه تهران بیش از نام منتخبان آن اهمیت یافت، آیات محمد یزدی و محمدتقی مصباح یزدی که سابقه چند دوره عضویت در مجلس خبرگان را داشتند،‌ موفق به کسب رای کافی برای عضویت در این مجلس نشدند. درواقع انتخابات سال ۹۴ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت و خبرگان مردم سه فهرست جداگانه انتخاباتی منتشر کرده بودند. نام ۹ نفر در فهرست ۱۶نفره هر سه جریان انتخاباتی برای استان تهران مشترک بود، ولی فهرست خبرگان مردم منتسب به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، تفاوت‌هایی اساسی در خود داشت و این‌که فاقد چهره‌هایی مانند آیت‌الله یزدی، آیت‌الله مصباح و آیت‌الله جنتی بود.
در آن دوره آیت‌الله محمد یزدی به عنوان رئیس مجلس خبرگان چهارم در واکنش به نتایج آن انتخابات گفته بود: «خوشبختانه برای دوره پنجم خبرگان من رای نیاوردم و در آینده در خدمتتان نیستم و از این اتفاق خوشحالم و خوشحالم که این بار از دوش من برداشته شد».


به دنبال ارتحال تعدادی از اعضای پنجمین مجلس خبرگان رهبری از جمله آیات اکبر هاشمی رفسنجانی،‌ سید ابوالفضل میرمحمدی و نصرالله شاه‌آبادی نمایندگاه مردم تهران، محمد مومن نماینده مردم قم، اسدالله ایمانی نماینده مردم فارس، حبیب الله مهمان‌نواز نماینده مردم خراسان شمالی و همچنین‌ سید‌محمود هاشمی شاهرودی نماینده مردم خراسان رضوی، انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری برای جایگزینی این علمای فقید در پنج استان در دستور کار قرار گرفت.
با ارتحال این علما،‌ نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری به صورت همزمان با انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان‌های تهران،‌ خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم توسط وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور برنامه‌ریزی شده است.
بر اساس اطلاعیه ستاد انتخابات کشور،‌ داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری شخصاً و یا به وسیله نماینده خود که به صورت کتبی معرفی شده‌ باشد، می‌توانند از روز جمعه ۱۵ آذرماه تا پنجشنبه ۲۱ آذرماه به مدت هفت روز اقدام به ثبت‌نام کنند.
به نظر می‌رسد اصولگرایان در این دوره تمام توان خود را به کار بسته‌اند که هم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و نیز در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان اکثریت کرسی‌ها را از‌آن خود کنند. در شرایطی که اصلاح‌طلبان همچنان دچار یک سردرگمی نسبت به انتخابات به سر می‌برند و فضا چندان برای آنها مهیا نیست این رقیب آنهاست که میدان‌داری می‌کند و از همین الان با تمام قوا وارد عرصه انتخابات شده است. البته میدان رقابتی که رقیبی چندان سرسخت را در مقابل خود ندارد. چون نه شرایط برای‌شان فراهم است نه پایگاه اجتماعی آنها از عملکردشان راضی هستند و حمایت گذشته را پشت‌سر خود ندارد. شاید یکی از دلایل حضور دقیقه نودی آنها همین نبود استراتژی و راهکار بود.
اما حالا حضور دقیقه نودی چهره‌های شاخص که به یک رویه در فضای سیاسی کشور تبدیل شده است به انتخابات مجلس خبرگان نیز سرایت کرده است، با این تفاوت که در اینجا چهره‌های شاخص اصولگرایان عزم خود را برای حضور در عرصه انتخابات خبرگان جزم کرده‌اند. نام‌نویسی آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی از حوزه انتخابیه خراسان رضوی و آیت‌الله محمد یزدی از حوزه انتخابیه قم نشان می‌دهد، آخرین روزهای ثبت‌نام برخلاف روزهای نخست شاهد حضور چهره‌های شاخص در این عرصه انتخاباتی است.
به گفته حسین جلالی، مسئول دفتر آیت‌الله مصباح یزدی، جمعی از علما و نخبگان مشهد مقدس از آیت‌الله مصباح یزدی درخواست کردند تا برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خراسان رضوی حضور یابند که در‌نهایت ایشان این درخواست را پذیرفتند. همچنین منابع نزدیک به آیت‌الله محمد یزدی نیز گفته‌اند که وی بعد از دعوت‌ها و درخواست متعدد علما‌ و فضلای حوزه علمیه قم، دانشجویان، تشکل‌های انقلابی و اقشار مختلف مردم شریف استان قم، تصمیم به مشارکت در این انتخابات گرفت.
انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری اسفندماه ۱۳۹۴ همزمان با انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار و ۸۸ نماینده مردم در این مجلس برای یک دوره هشت ساله انتخاب شد.
به گفته اسماعیل موسوی، دبیر ستاد انتخابات کشور با اعلام این خبر که تاکنون ۲۰۸ نفر نام نویسی کرده‌اند، گفته است: به تفکیک استانی از استان قم ۱۰۵ نفر، استان تهران ۷۱ نفر، استان خراسان رضوی ۱۳ نفر، استان خراسان شمالی ۱۳ نفر و استان فارس ۶ نفر ثبت نام کرده‌اند. درواقع استان قم در مقایسه با چهار استان دیگر بیشترین تعداد ثبت‌نام کرده را دارا است.
ثبت نام انتخابات اولین میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری‌ که در ۵ استان برگزار می‌شود، تا امروز ۲۱ آذرماه ادامه دارد.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر راه و شهر‌سازی: طرح مسکن ملی برای قشر متوسط به پایین نیست در حسرت یک سقف! علیرضا صدقی یک فاجعه با طرح «ما» و «آن‌ها» «ابتکار» چهلمین نشست شورای همکاری خلیج فارس را بررسی می‌کند شورای ضد همکاری آیا طرح جدید شهرداری پایتخت می‌تواند رفتارهای موتورسواران را ساماندهی کند؟ اما و اگرهای «موتورسوار خوب» «ابتکار» برخی از نمایشگاه‌های هنری هفته آینده را مرور می‌کند رنگی از طبیعت بر بوم هنر بر‏اساس قانون‌های توسعه کشور، دولت‌ها‏ موظف به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی هستند مخالفان دیروز مردم، مخالفان امروز دولت لیگ قهرمانان برای شاگردان کالدرون بعد از دربی آغاز می‌شود زمستان سخت در انتظار پرسپولیس آیات یزدی و مصباح برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نام‌نویسی کردند شیخین در سودای خبرگان رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: هیچ چیزی از مردم مخفی نماند تذکر آیت‌الله جنتی به هیئت‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌ها با دقت عمل کنند معاون اول رئیس‏جمهوری: تجهیز ناوگان حمل‏ونقل عمومی پایتخت و کلان‏شهرها ضروری است گزارش قاطع گوترش و سکوت عربستان امیر سیاری: ارتش خلاء بودجه‌ای خود را با خلاقیت، ابتکار و روحیه جهادی پر کرده است