گزارش قاطع گوترش و سکوت عربستان

طاهر جمشیدزاده- درست۲روز پیش بود که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش مبسوط و میدانی خود قاطعانه اعلام کرد که کارشناسان سازمان ملل متحد بر اساس شواهد و مدارک ادعاهای آمریکا و عربستان درباره دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو را تایید نمی‏کنند. این موضع و اعلام نظر رسمی دبیرکل هرچند به مذاق آمریکا و عربستان و حامیان منطقه‏ای، غربی و اروپایی آنها خوش نیامد، اما برای تنویر افکار عمومی مردم جهان و نظام بین‏الملل لازم و مفید بود که گذشته از اینکه یکبار دیگر حقانیت ایران و ملت نستوه آن برای جهانیان آشکار شد یک پیام واضح و یک فیدبک روشن به دنیا مخابره کرد که فشار حداکثری و تحریم ظالمانه و یکجانبه ایالات متحده آمریکا در پی خارج شدن افراطی و یکجانبه این کشور در اردیبهشت۱۳۹۷هجری شمسی از توافق بین‏المللی برجام علیه ملت مقاوم و دولت قاطع جمهوری اسلامی ایران بی‏فایده و بی‏هدف است. همانگونه که صندوق بین‏المللی پول و سازمان تجارت جهانی در دسامبر۲۰۱۹اعلام کرده‏اند ایران در حال گذر از بحران و عدم ثبات اقتصادی است و سال آینده تحریم‏ها اثر و‌ کارکرد خود را بر اقتصاد ایران از دست می‏دهند و تراز اقتصاد ایران مثبت و رشد آن از منحنی سینوسی به روند تصاعدی ارتقا خواهد یافت. یگان‏های پهپادی یمن در عملیات(توازن بازدارندگی) پالایشگاه‏های «بقیق و خریص» وابسته به شرکت نفتی آرامکوی عربستان را هدف حمله قرار داد. در پی حملات پهپادی یمن در شهریور امسال، حدود۵۰ درصد از صادرات نفت خام عربستان به بازارهای جهانی متوقف شد.
اهمیت ژئوپلیتیکی، ژئواکونومیکی و ژئواستراتژیکی منطقه خاورمیانه به‏ویژه حوزه خلیج فارس بر کسی پوشیده نیست. توجه ویژه همه دولت‏های استعمارگر به این منطقه طی ادوار مختلف و‌ سده‏های اخیر، دلیلی بر این برهان و‌ ادعاست که یکی از راه‏های تسلط و سیادت بر جهان، تسلط و اعمال نفوذ بر این حوزه است. در این حوزه علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، کشور عربستان سعودی به عنوان قدرتی تاثیرگذار بر تحولات منطقه ای، نزد همه نظریه‏پردازان و فعالان سپهر سیاست، امنیت و اقتصاد شناخته شده است. عربستان علاوه بر اهمیت تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی خویش که هریک در جای خود، پتانسیل و مزیتی بزرگ محسوب می‏شود، به عنوان یکی از بازیگران منطقه خاورمیانه، نقشی برجسته را در عرصه قدرت سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و حتی امنیتی به خود اختصاص داده است و به همین دلیل جایگاه مهمی در سیاست خارجی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران داشته است. روابط این دو کشور در دوران سازندگی و ریاست جمهوری آیت‏الله هاشمی رفسنجانی فقید در اوج خویش بود و دوران طلایی روابط دیپلماتیک دو کشور در این برهه بود که به دولت اصلاحات هم تعمیم و تسری یافت، اما در اوایل دولت نهم این رابطه دچار شیب سینوسی شد و‌کم‏کم از آن دوران فاصله گرفت و در دولت دهم بیشتر شد و با آغاز به کار دولت یازدهم، ‏گشایش بهتری حاصل شد و روابط بهتر از گذشته شد. سال۹۴ دو مسئله مهم رخ داد؛ نخست مداخله نظامی عربستان در یمن در۲۵ مارس۲۰۱۵میلادی برابر با 6 فروردین۹۴هجری شمسی و سپس اعدام شیخ نمر روحانی شیعه مخالف دولت عربستان که این قضیه باعث جریحه‏دار شدن مسلمانان دیگر بلاد و کشورهای اسلامی و ‌به‏ویژه ایران شد که حمله به سفارت عربستان در تهران در روز شنبه۱۲دی‏ماه۱۳۹۴ و پس از اعدام شیخ نمر از تبعات این مسئله بود. در پی حمله دولت ریاض به مردم مظلوم و مسلمان یمن و آپارتاید انسانی در صنعا در۵سال پیش تا کنون این روابط کاهش یافت و سردی روابط دیپلماتیک بیشتر و بیشتر شد و با حمله انصارالله یمن در شهریور امسال به قلب اقتصادی عربستان «پایگاه نفتی آرامکو» همچنان دو کشور بر حفظ مدار سینوسی روابط دیپلماتیک اصرار می‏ورزند. اگرچه تلاش‏ها و واسطه‏گری نظیر «سلطان قابوس» پادشاه اردن و عمران خان نخست‏وزیر پاکستان و یکی دو کشور همسایه انجام شد، اما منجر به عادی‏سازی روابط فی‏ما‏‏بین دیپلماتیک نشد. شناخت دقیق اهداف، نیازها و نقاط قوت و ضعف کشور و دولت عربستان در عرصه‏های مختلف به عنوان جدی‏ترین رقیب جمهوری اسلامی ایران در این منطقه به‏ویژه در حوزه خلیج فارس، برای هر پژوهشگر، محقق و کارشناس سیاست خارجی مبرهن و ضروری است.
نظام حاکم بر آل‏سعود؛ دولتی برخاسته از سنت‏ها و تاریخ قبایل نجد است که سعی می‏کند ضمن تطبیق خود با معیارهای قرن۲۱مشروعیتش را به کل عربستان تعمیم و تسری داده و چهره قابل قبولی از خود به دنیای خارج ارائه دهد. آل‏سعود با معرفی سیستم پادشاهی به عنوان جزء لاینفک سنت و تاریخ عربستان همچنان به حیات خود ادامه می‏دهد. در بعد خارجی نیز دولت عربستان با برقراری رابطه ویژه «نفت در برابر امنیت» به‏ویژه از سال۲۰۱۶میلادی و پس از جلوس دونالد ترامپ بر اریکه کاخ سفید این رابطه داغ‏تر شده است که ترامپ بارها و بارها عربستان را به گاو شیرده تشبیه و آن را متحد نزدیک منطقه‏ای قلمداد کرده است و عربستان در این راستا توانسته حمایت ایالات متحده آمریکا را به عنوان منبع اتکا و پشتوانه خارجی برای خود به دست آورد. نظام حاضر و کنونی عربستان با ملک‏سلمان شاهزاده جوان و بی‏تجربه در سیاست «نقش مستقیم و باواسطه وی در قتل جمال خاشقچی روزنامه‏نگار منتقد دولت ریاض چندی پیش لو رفت و لکه ننگی برای او‌ و حامی اصلی‏اش آمریکا شد که اکنون رئیس‏جمهورش در کارزار استیضاح دموکرات‏های کنگره گیر افتاده است و استیضاح وی اعلام‏وصول شده و تا قبل از کریسمس و تعطیلات زمستانی قرار است فرجام آن به‏وسیله نمایندگان کنگره نهایی و مشخص شود.» کماکان به این سیاست چند دهه اخیر واشنگتن که «دفاع از ثبات سعودی برای آمریکا مسئله‏ای حیاتی به شمار می‏رود» تکیه دارد. با وجود این، تحولات ژرف و گسترده دو دهه اخیر در ریاض گویای آن است که تداوم روند فعلی با مشکلاتی در آینده مواجه خواهد شد که با توجه به تهدیدات و مسائل موجود، دولت عربستان در حال حاضر در مرحله «فرسایش مشروعیت و انفعال سیاسی» قرار دارد. گیر‏افتادن در مسلخ و باتلاق یمن و قتل‏‏عام زنان و کودکان بی‏سرپناه این کشور، انزجار جهانی، عدم کنترل اوضاع و تطبیق با شرایط، زمینه ورود به دوره «بحران» و درنهایت «فقدان مشروعیت» را ایجاد و فراهم خواهد کرد. در بعد داخلی، نزدیکی دو جریان اصلی لیبرالی و اهل صحوه و در بعد خارجی تغییر سیاست آمریکا در قبال عربستان و جایگزین کردن آلترناتیوی به جای ریاض در این خصوص بسیار حیاتی و حائز اهمیت به شمار می‏رود و اگر برنده انتخابات نوامبر۲۰۲۰میلادی در ایالات متحده آمریکا دموکرات‏ها باشند عرصه بیش از پیش بر عربستان تنگ و تنگ‏تر خواهد شد و بی‏تردید عربستان باید منتظر جایگزین تازه‏ای برای خویش باشد.
روزنامه‏نگار
سایر اخبار این روزنامه
وزیر راه و شهر‌سازی: طرح مسکن ملی برای قشر متوسط به پایین نیست در حسرت یک سقف! علیرضا صدقی یک فاجعه با طرح «ما» و «آن‌ها» «ابتکار» چهلمین نشست شورای همکاری خلیج فارس را بررسی می‌کند شورای ضد همکاری آیا طرح جدید شهرداری پایتخت می‌تواند رفتارهای موتورسواران را ساماندهی کند؟ اما و اگرهای «موتورسوار خوب» «ابتکار» برخی از نمایشگاه‌های هنری هفته آینده را مرور می‌کند رنگی از طبیعت بر بوم هنر بر‏اساس قانون‌های توسعه کشور، دولت‌ها‏ موظف به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی هستند مخالفان دیروز مردم، مخالفان امروز دولت لیگ قهرمانان برای شاگردان کالدرون بعد از دربی آغاز می‌شود زمستان سخت در انتظار پرسپولیس آیات یزدی و مصباح برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نام‌نویسی کردند شیخین در سودای خبرگان رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: هیچ چیزی از مردم مخفی نماند تذکر آیت‌الله جنتی به هیئت‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌ها با دقت عمل کنند معاون اول رئیس‏جمهوری: تجهیز ناوگان حمل‏ونقل عمومی پایتخت و کلان‏شهرها ضروری است گزارش قاطع گوترش و سکوت عربستان امیر سیاری: ارتش خلاء بودجه‌ای خود را با خلاقیت، ابتکار و روحیه جهادی پر کرده است