اظهارات شهردار مشهد درباره کوهستان پارک ، بازداشت های اخیر و سوت زنی

بیستم آذر سال گذشته محمدرضا کلایی حکم خود را به عنوان شهردار مشهد دریافت کرد؛ حال پس از گذشت یک سال، محمدرضا کلایی در نشستی خبری به مرور اقدامات و عملکرد مدیریت شهری در این مدت پرداخت و به سوالات خبرنگاران هم پاسخ داد؛ شفافیت و مبارزه با فساد، بافت پیرامون حرم مطهر، فرهنگ شهروندی، حمایت از ورزش قهرمانی و 50 اقدام و پروژه محوری مدیریت شهری تا 1400 از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد.
طراحی 50 پروژه اصلی تا 1400
به گزارش «خراسان رضوی»، محمدرضا کلایی در این نشست که در نمایشگاه بین المللی برگزار شد، گفت: 20 آذر سال گذشته که کار را شروع کردیم چند راهبرد اصلی را برای شش ماه اول تعریف کردیم، راهبرد اول سروسامان دادن به وضعیت مالی و تعیین تکلیف بدهی پیمانکاران بود که از سال های قبل عقب افتاده بود و خدا را شکر این اتفاق افتاد. همه کمک کردند، استاندار محترم، دستگاه قضایی و ۳۳ دستگاه اجرایی کمک کردند که از آن ها تشکر  می کنم. وی تصریح کرد: در شش ماه دوم، فعالیت ها نظم خاصی به خود گرفت، از دل برنامه های بالادستی و ظرفیت های شهر مشهد به تعدادی محور اصلی رسیدیم و این محورها را با شورای شهر به مشورت گذاشتیم و با افراد دیگری که در طراحی برنامه 97 تا 1400 مدیریت شهری نقش داشتند به یک جمع بندی رسیدیم که سرجمع توانستیم به 50 محور اصلی مدیریت شهری تا سال 1400 برسیم. طی شش ماه ۵۰ محور اصلی مدیریت شهری را تا سال۱۴۰۰ طراحی کردیم و شش ماه دوم در مسیر عملیاتی کردن آن پیش رفتیم.
شهردار مشهد یادآور شد: محور اول احداث تقاطع ها، زیر گذرها و رو گذرها بود که ما در این زمینه یک عقب ماندگی در برنامه میان مدت ترافیکی داشتیم، احداث 11 تقاطع را در دستور کار قرار دادیم که یکی از این تقاطع های مهم، تقاطع غیر همسطح مصلی بود که ظرف یک ماه آینده احداث این تقاطع غیرهمسطح آغاز می‌شود. احداث تقاطع غیر همسطح مصلی، سه فایده  اصلی دارد، یکی این که به منطقه شهرک شهید رجایی دسترسی جدید می دهد، همچنین محور مصلی و شهید نواب صفوی از بن بست بودن خارج می شود و دسترسی دومی به بهشت رضا (ع) ایجاد خواهد شد. شهردار مشهد احداث تقاطع غیر همسطح آزادگان را از دیگر پروژه های اصلی بیان کرد و افزود: احداث این تقاطع، ترافیک ورودی مشهد از سمت قوچان را کاهش خواهد داد.


کلایی اظهار کرد: محور دوم بسته زیرساخت ترافیکی کاهش سرعت و رعایت حق تقدم است، در راستای فرهنگ شهروندی بیش از 100 عنوان برای این موضوع پیشنهاد شده بود که ما روی دو موضوع متمرکز شدیم، یکی از آن موارد کاهش سرعت و رعایت حق تقدم بود، بخشی از این محل ها برای عبور معلولان باید طراحی  می شد که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم بسیاری از زیر ساخت های  آن را نهایی کنیم، همچنین تفکیک زباله از مبدأ نیز از جمله طرح های فرهنگ شهروندی بود که در این زمینه نرم افزار سیمپ طراحی و اجرا شد که نتایج خوبی داشت. وی تامین منابع پایدار آب برای فضای سبز را به عنوان پروژه و محور سوم برشمرد و افزود: عده ای از فعالان محیط زیست می گویند اقلیم مشهد خشک است و باید فضای سبز توسعه داده نشود، در حالی که ما با این موضوع مخالف و معتقدیم راه حل دومی هم وجود دارد، ما باید فضای سبز را توسعه دهیم اما دو نکته را باید رعایت کنیم که آبیاری فضای سبز از پساب تصفیه شده باشد و نکته دوم این که به مردم یادآوری کنیم آبیاری فضای سبز از طریق پساب تصفیه شده صورت می گیرد.
کلایی یادآور شد:  راه اندازی خط 3 قطارشهری تا 1400 محور چهارم است، ما باید هسته مرکزی شهر به ویژه حرم مطهر رضوی  را  به حمل و نقل ریلی متصل کنیم، کار بسیار سختی است اما امیدواریم با کمک همکاران بتوانیم خط 3 را در موعد مقرر به بهره برداری برسانیم.
وی افزود: محور پنجم تحولی در بافت پیرامون حرم مطهر است، سعی کردیم ذینفعان را دور هم جمع کنیم، صبح چهارشنبه هم شورای راهبردی در این باره تشکیل شده است که سعی کردیم با کمک دستگاه قضا بخشی از مشکلات را حل کنیم. مشکلاتی که در سال های گذشته بین شهرداری، راه وشهرسازی و استانداری در این زمینه وجود داشت سرمایه گذاران را دچار مشکل کرده بود، ۲۹۲ پروژه در بافت پیرامون حرم مطهر داریم که مشکل دار است و امیدواریم بافت پیرامون حرم مطهر را به هویت واقعی خود برگردانیم و مشکلات سرمایه گذاران را حل و بناهای تاریخی را حفظ کنیم.
شهردار مشهد در ادامه با بیان این که بهبود سیما و منظر شهری، محور پروژه ششم در این زمینه است، تصریح کرد: ما باید با استفاده از تمامی ابزارها تغییرات جدی در سیما ومنظر شهری داشته باشیم تا  المان ها و فضای سبز سیمای شهر بهتر شود.
 تحرک بخشی و سامان دهی اراضی بزرگ مقیاس در شهر مشهد، برنامه جامع شفافیت و مبارزه با فساد،  اجرایی کردن منشور حقوق شهرنشینی و شهری برای همگان، عمران، برندینگ و بهره برداری اجتماعی توس، بسته جامع محله محوری و شورای اجتماعی محلات، تهیه و تصویب طرح های تفصیلی بالادستی، توسعه کسب وکارهای شهری با تاکید بر مناطق کم برخوردار، سامان دهی کشف رود و توسعه کمربند سبز، اصلاح ساختار پرسنلی و منابع انسانی، طرح رفع آب گرفتگی ها، پیاده سازی نظام جامع اطلاع رسانی، پروژه برندینگ شهری، توسعه نظام بازاریابی از مبدأ و رفاه زائر، بهبود ایمنی شهری، سامان دهی ارتباط با نخبگان شهری، حل ترافیک  هسته مرکزی مشهد، استفاده از ظرفیت مالی کمک از دولت، تئاتر شهر و خانه هنرمندان، شهرداری الکترونیک و اپلیکیشن های شهروندی، الگوهای جدید حمل و نقل و پیاده محوری، تامین مالی مبتنی بر بدهی، ایجاد شهربازی در مقیاس بین المللی که در پارک چهل بازه دیده شده، کارخانه نوآوری، ایجاد میدان مرکزی میوه و تره بار، پروژه شهر بدون گرسنه و متکدی و شهر یادگیرنده، احداث نمایشگاه دایمی گل و گیاه در اراضی آبشار و پارک میدان تیر سابق به عنوان بزرگ ترین پارک سرپوشیده خاورمیانه، پروژه پایش ارزیابی عملکرد داخلی، مجموعه ورزشی طبرسی شمالی، پروژه حمایت از ورزش قهرمانی، برنامه جامع بازآفرینی شهری ، توسعه خانه های هنری و اجتماعی، بهبود سلامت عمومی مردم، کلان پروژه آموزش فرهنگ شهروندی، برقی کردن۱۰ هزار تاکسی در مشهد، توسعه کمربند سبز جنوب، توسعه و به سازی مسیرهای تشرف پیاده به حرم مطهر، استفاده از ظرفیت فاینانس مبتنی بر گارانتی دولت، توسعه فضای شهری در پایانه امام رضا(ع) ، دیپلماسی شهری با تاکید بر شهرهای فارسی زبان، توسعه سرانه فضاهای شهری، توسعه و سامان دهی گردشگری سلامت، تامین پارکینگ های عمومی، توسعه فضای سبز در مناطق کم برخوردار و استفاده از ظرفیت خیران و نهادهای مدنی در پروژه های اجتماعی نیز از دیگر محورها و پروژه های اصلی شهرداری تا سال 1400 است که کلایی به تشریح آن پرداخت.
ساز و کار مشارکت شهروندان در سوت زنی
در ادامه، محمدرضا کلایی پاسخ گوی سوال خبرنگاران بود. وی در پاسخ به سوال «خراسان» درباره طراحی ساز و کار اجرایی مشارکت شهروندان در اعلام موارد تخلف و فساد به منظور اجرای مصوبه سوت زنی گفت: بعد از تصویب مصوبه، در این زمینه کمیته هایی با حضور اعضا تشکیل شده است و به صورت هفتگی جلسات آن برگزار می شود، بحث نحوه اطلاع رسانی و استفاده از ظرفیت شهروندان که برنامه ای ارائه شده و چکش کاری شده است که زیرساخت های گزارش گیری اصلاح می شود و اطلاع رسانی نیز انجام خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر «خراسان» مبنی بر این که برخی اقدامات و فعالیت ها همچون ادامه خط 3 بی آرتی، برخی  مسیرهای دوچرخه و ساز وکار الیت در شهر اجرایی می شود که گاه موجبات نارضایتی برخی شهروندان را در پی دارد، آیا در اجرای این پروژه ها به خواست و نظر مردم توجه می شود؟ گفت: ما یک برنامه راهبردی 97-1400 در شهرداری داریم، ما متوجهیم که اگر در مسیری خط بی آرتی اجرا کنیم ظرفیت خودروهای سواری را می گیرد. برای ادامه خط بی آرتی چندین بار نظرسنجی و مشورت کردیم و به ایده تک لاینه و خط فرار رسیدیم که فیدبک ها هم مثبت بود. درباره مسیر دوچرخه نیز ما باید مد حمل و نقل پاک دوچرخه و زیرساخت آن را در مشهد اجرا کنیم، باید مسیرهای پراکنده را هم متصل کنیم، شاید برخی نقاط شهری اولویت ما نباشد، مثلا خیابان سناباد اولویت احداث مسیر دوچرخه نیست ولی اولویت اتصال مسیر دوچرخه است. درباره الیت نیز مسیری که به سمت الکترونیکی سازی رفتیم، فکر می کنم مسئله را تا حدود زیادی حل کند.
در ادامه مهم ترین اظهارات محمدرضا کلایی شهردار مشهد در پاسخ به سوالات خبرنگاران می آید:
* در پاسخ به سوالی درباره ضابطه حمایت از ورزش قهرمانی: ضابطه‌مندی پروژه ورزش همگانی را در دستور کار داریم. در شورای ورزش قهرمانی که متشکل از شورا و شهرداری و مدیرکل ورزش و جوانان است، موضوع حمایت از تیم‌های ورزشی مورد بررسی قرار گرفته است. مکانیزم حمایت بر اساس گزارش و طرح مدیرکل ورزش و جوانان است و اگر طرحی هم ارائه می شود با نظر ایشان خواهد بود. بودجه مصوب حمایت از ورزش قهرمانی طی امسال ۴۶ میلیارد ریال است که ۴۰ درصد آن در فوتبال و فوتسال، ۲۰ درصد در کشتی و 40 درصد هم در دیگر رشته‌ها هزینه شده است. علاوه بر فوتبال و کشتی از والیبال، هندبال و بسکتبال برای آقایان و بانوان نیز حمایت کردیم.
استیضاح من جوک است
* در پاسخ به سوالی درباره چرایی تعیین تکلیف نشدن معاونت فرهنگی و اجتماعی و همچنین زمزمه های استیضاح شهردار: استیضاح من جوک است و از ابتدای کار سعی شده در زمینه منافع مردم حرکت کنیم هرچه به نفع مردم باشد اجرا می کنیم و هرچه به نفع مردم نباشد اجرا
نمی کنیم، هر که می خواهد مخالف یا موافق باشد. روزی اگر نتوانیم کار کنیم خداحافظی
می کنیم. معاون فرهنگی را به زودی انتخاب می‌کنیم. آقای مصحفی تابه‌حال عملکرد خوبی داشته است. از عملکرد وی نیز صددرصد راضی هستم.
* این که ما گرایش سیاسی داریم و در این چارچوب مسئولیتی به ما سپرده شده است یک بحث است و این که در عمل چه وظیفه‌ای داریم بحث دیگر، من اصلاح‌طلب هستم و اعتقادات خاص خودم را هم دارم اما وقتی شهردار مشهد شدم، یعنی شهردار همه مردم شهر هستم یعنی شهردار افرادی که نگاه سیاسی مرا قبول ندارند و حتی با آن دشمن هستند نیز هستم، بنابراین باید حرف‌های آن ها را هم شنید. من شهردار شهری هستم که جریانات مختلف قدرتمند سیاسی در آن حضور دارند و باید با همه آن ها گفت وگو کنم و نقطه ‌نظرات شان را بشنوم اما این سبب نخواهد شد که از الگوهایی که به آن ها اعتقاد دارم کوتاه بیایم. در این یک سال دریافته‌ام همدلی در شهر مشهد بالاست. این که در اتفاقات اخیر، مشهد تقریبا هیچ آسیبی ندید در مقایسه با دیگر کلان شهرها نشان همین همدلی است.  یک چیز را عامل نگرانی خودم می بینم و آن نفسانیات و منیت هاست. این که تصور شود خودتان حقید و بقیه غیرخودی. منیت‌ها و خود بزرگ‌بینی‌ها فضای شهر را کسالت‌بار می‌کند.
* درباره جزئیات شورای راهبردی بافت پیرامون حرم: در این جلسه سه مسئله بررسی شد؛ ترافیک هسته مرکزی مشهد که کلیات آن تصویب شد، طرح منظر حریم حرم و طرح تفصیلی ویژه آن بود که روی چگونگی تهیه آن توافق شد.
* در پاسخ به سوالی درباره ادعای بازداشت معاون پارلمانی و شهردار منطقه ثامن: ما سعی کرده‌ایم کار کنیم، به همین دلیل زمانی برای پرداختن به هجمه‌ها نداریم. درباره بازداشت معاون پارلمانی که شایعاتی در این باره منتشر شده بود، ما اصلا معاون پارلمانی نداریم، دوما بازداشتی در کار نبوده است یا درباره بازداشت شهردار منطقه ثامن، کسی که در منطقه ثامن کار عملیاتی می‌کند به صورت طبیعی دایم با دستگاه قضایی سر و کار دارد. هیچ خط قرمزی در مواجهه و برخورد با فساد وجود ندارد.
از ابتدا با فعالیت بازرگانی شهرآرا مخالف بودم
* در پاسخ به سوالی درباره بازداشت ها در شهرآرا: ما موسسه‌ای داریم به نام شهرآرا، در حوزه تولید و نشر خبر و در حوزه خبرنگاری و عملکرد رسانه ای، شهرآرا برای ما یک سرمایه بسیار ارزشمند است. در این دو سال شهرآرا پیشرفت چشمگیری داشت و حمایت کامل هم از آن می کنم. با یک مسئله که از همان ابتدا که معاون مالی بودم با آن مخالف بودم، فعالیت بازرگانی موسسه شهرآرا بود اما چون مصوبه بود به آن پایبند بودیم. به ‌رغم این که از نظر عملکردی از دوستان شهرآرا بسیار ممنونم اما بررسی موضوع پیش‌آمده حق دستگاه قضایی بوده و باید روال خودش را طی کند.ما هم کمک می کنیم که شهرآرا به عنوان سرمایه مهم در حوزه ای که به آن اعتقاد داریم یعنی در حوزه رسانه تقویت شود.
* مسجد مروی ها حفظ خواهد شد و تحت هیچ شرایطی تخریب نخواهد شد و فکر می کنم خروجی کار چیزی مشابه میدان گنبد سبز مشهد خواهد شد.
* در خصوص شهر هوشمند از تهران بسیار جلوتر هستیم، هرچند راضی کننده نیست و باید بیشتر به پیش رویم.
* در نشست خبری قبلی هم گفتم که احداث مجموعه آبادگران تصمیمی اشتباه بوده و  محیط زیست مشهد را دچار مشکل کرده است. برای اجرای پروژه آبادگران مجوز مستقیم از ما گرفته نشد. آبادگران قراردادی با راه و شهرسازی داشته که در آن به تعهدات خود عمل نکرده است. در این زمینه سازمان بازرسی کل کشور به عنوان متولی رسیدگی به این موضوع ورود کرده و جمع‌بندی این سازمان برای ما لازم الاجراست.
* آن چه به عنوان کوهستان پارک به بنیاد شهید واگذار شده در مجاورت موقوفه وکیل‌آباد است؛ موقوفه ای که شهرداری مسئول موقوفه و دادستان مشهد به عنوان ناظر وقف تعیین شده است. ما قصد داشتیم که کوهستان پارک را تملک کنیم اما دادستان محترم نامه‌ای ارسال کردند به عنوان ناظر وقف که بر اساس گزارشی که اداره کل اطلاعات تهیه کردند گزارش دقیقی بود، این مسئله مطرح شده بود که زمین کوهستان پارک جزئی از موقوفه مرحوم ملک است و در اختیار شهرداری است و نیازی نیست شهرداری خریداری کند. بحث تملک متوقف شد تا به آن رسیدگی شود.
* اراضی بزرگ مقیاس درون شهر از جمله دانشگاه فردوسی باید در اختیار تمام مردم قرار بگیرد اما مقررات‌شان باید رعایت شود.
* نهضت آسفالت معابر را اجرا کردیم، اما از این که نمی‌توانیم مناطق منفصل شهری و روستاهایی را که طرح تفصیلی مصوب ندارند آسفالت کنیم، بسیار ناراحتم.
* اراضی بزرگ مقیاس درون شهر از جمله دانشگاه فردوسی باید در اختیار تمام مردم قرار بگیرند اما مقررات‌شان باید رعایت شود، قرار نیست دیوارهای دانشگاه را حذف کنیم، بحث این است دیوارهای دانشگاه را در بخش‌هایی به عقب ببریم. انتظار من از دانشگاه این بود که خواست جامعه را بپذیرد. نه این که این طرح فقط مختص دانشگاه باشد، مثلا دلیلی ندارد مجتمع آیه‌ها به عنوان یک مجتمع فرهنگی در اختیار مردم نباشد که این رویکرد با پذیرش مسئولان سپاه و سردار نظری فرمانده محترم سپاه امام رضا(ع) مواجه شد و من واقعا تشکر می کنم از ایشان.