سورپرایزی که هیچ‌کس را خوشحال نکرد!

وقتی سورپرایز وزیر ارتباطات فقط پست پلاس است یعنی ارسال یک پیام برای جامعه؛ اختیار قانونی بیشتر ندارم
آفتاب یزد- گروه شبکه: چند روز پیش بود که وزیر ارتباطات از یک سورپرایز خبر داد، سورپرایزی که خیلی زود در فضای مجازی فراگیر شد و آذری جهرمی نیز از کاربران خواست تا حدسیاتشان را در رابطه با این موضوع عنوان کنند، یکی از اینترنت 5G می‌گفت و دیگری از رفع فیلتر تلگرام. گمانه‌زنی‌ها ادامه داشت تا روز 5 شنبه که وزیر ارتباطات از سورپرایزش پرده‌برداری کرد؛ او با انتشار پستی در اینستاگرام شخصی خود انتقال بسته‌های پستی با پهپاد را به عنوان سورپرایز مطرح کرد. جهرمی در این پست نوشت که با عملیاتی کردن این طرح هزینه‌ها کاهش یافته و از آلودگی بیشتر شهرها جلوگیری می‌شود، اما این موضوع با واکنش‌های منفی از سوی کاربران همراه بود.
> پست پلاس؟!
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دوشنبه هفته گذشته در سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند، گفته بود که سورپرایزی برای مردم خواهد داشت و روز پنجشنبه با وجود گمانه زنی‌های فراوان محمدجواد آذری جهرمی در همین رابطه در اینستاگرامش نوشت:


خانم‌ها و آقایان،
به پست + (پُست پِلاس) خوش آمدید!
ما به جای صحبت و جلسه، چند اقدام عملیاتی انجام دادیم که واقعا هزینه‌ها کمتر بشه و از آلودگی شهرها جلوگیری کنیم. برای همین در طرح پست+:
* انتقال بسته‌های پستی با پهپاد را فراهم کردیم که دیگر در هیچ جای ایران نقطه‌ای باقی نماند که غیرقابل دسترس باشد. انتقال سریع دارو به بیمارستان‌ها، جزیره‌ها، سورپرایز کردن یکدیگر و... از جمله کارهایی است که از این به بعد در اختیار شما خواهد بود. در حال حاضر کشورهای کمی در دنیا هستند که این کار را کرده‌اند. ما می‌توانیم! خدا قوت به همه‌ی جوانان ایرانی برای این دستاورد!
* تجهیز کردن شرکت ملی پست به ماشین برقی، موتور برقی و دوچرخه برقی کاملا ایرانی
همچنین به مناسب آغاز پست+، ارسال نامه در سراسر کشور از طریق پست در شنبه ۲۳ آذر رایگان خواهد بود.
لطفا برای اطلاع بیشتر به سایت
‏post-plus.ir مراجعه فرمایید.
در مورد این موج سورپرایز باید خدمتتون بگم که خیلی‌ از کامنت‌ها و توییت‌ها و استوری‌ها و پیامک‌ها رو خوندم. واقعا از خلاقیت شما مردم عزیز و از اعتماد و لطفی که به بنده به عنوان خادم خود دارید یک دنیا ممنونم.
اتفافا خیلی از این سورپرایزها مثل ارسال ماهواره جدید، ارزان کردن اینترنت، #پایان_وس و... رو در تقویم گذاشتم و در دو هفته آینده از این دستاوردها و خدمات زیاد خواهیم دید.
امیدوارم تلاش‌هایم برای رفع فیلترها هم به نتیجه برسه ولی از نظر قانونی زورم نمیرسه، خیلی از توییت‌ها و کامنت‌ها رو برای بقیه در جلسات می‌خونم تا بالاخره با واقعیت‌های جامعه و خواسته‌های شما آشنا شوند.
بالاخره ممکنه #خبر_خوب زیادی در این مدت نشنویم یا حتی از شنیدن سورپرایز تعجب کنیم. اما من تمام تلاشم رو می‌کنم که حداقل به اندازه‌ی خودم برای شما مردم کار کنم و خبر خوب بدهم. همین شادی و هیجانی که این مدت در جامعه ایجاد شد خیلی ارزشمنده. کشور و مردم بزرگی داریم و باید قدرشون رو بدونیم. باید ایران رو بهترین و پیشرفته‌ترین کشور دنیا کنیم! دوستتون دارم. ارادتمند شما مردم بزرگوار.
> واکنش کاربران
اما این موضوع نه تنها از جانب کاربران با استقبال رو به رو نشد بلکه واکنش‌های نسبت به آن کاملا منفی بود تا جایی که برخی این نوع عملکرد وزیر ارتباطات را نوعی توهین تلقی کردند. یکی از کاربران نوشته بود: «منکر لزوم وجود پست نیستم ولی انصافا تو این دوره زمونه استفاده از پست خیلی کمتر شده به نسبت سالیان قبل! به نظر من خبر خیلی ویژه‌ای نبود در حدی که ملت سورپرایز شن! وزرای روحانی سورپرایزهاشون هم مثل خودشون لاکچری اند!» کار بر دیگری نوشته است:« حاجی سورپرایزت مثل کادو دادن پارچ و لیوان تو تولدها بود. توجیه نیستی اصلا» کاربر دیگری نیز معتقد است: «ببخشید آقای جهرمی این سورپرایز نیست خدمته، مرزهای معنی سورپرایز رو جابجا کردین» کاربر دیگری نیز نوشته است:« واقعا نمیفهمم چی در ذهن شماهاست... الان تو این شرایط روحی روانی، مردم رو، سه روز معطل میکنید و امیدوار، آخرش همین...؟ چجوری میتونیم تو این شرایط همچین سرویسی رو بعنوان یک سورپرایز قبول کنیم؟ واقعا شماها درد مردم‌رو نمی‌فهمید،...» کار بر دیگری نیز نوشته است: «فکر کن وزیر باشی، بخوای مردم رو سورپرایز کنی، از مردم بپرسی دوست دارین با چی سورپرایز بشین؟ مردم ۱۵۰۰۰ کامنت بذارن و ۱۵۰۰۰ چیز مختلف بگن، ولی سورپرایز تو حتی یکی از این ۱۵۰۰۰ خواسته مردم هم نباشه: و تهش بگی این خواسته‌های شما هیچکدوم در توان من نیست.» کار بر دیگری نوشته است: «سورپرایز بعدی از این جاروهاست که تو هری پاتر سوار میشدن پرواز میکردن» کار بر دیگری معتقد است: «برادر عزیز بنده کل عمر وجوونیم‌را گذاشتم پای راه‌اندازی و توسعه دوتا شرکت و به لطف حق موفق هم بودم اما از وقتی دست شما بزرگواران رفت روی دکمه فیلترینگ تلگرام، بنده و پرسنل و خانوادم رنگ خوشی را ندیدیم و امروز نشستیم و به باد رفتن حاصل زحماتمون تماشا می‌کنیم» کاربر دیگری نوشته است: «آی ملت کدوم یک از شما پهباد خواستین؟ این مشکل کدومتون بود؟ واقعا تو یکی از استوری‌های خودش یه نفر پهباد خواسته بود؟ آره این پهباد‌ها دغدغه مسئولان بود تا بدون اینکه میان مردم بیان بتونن راحت خرید کنن. چرا مردمو به مسخره گرفتین؟» کار بر دیگری هم نوشته است: «دستتون درد نکنه مرسی چرا انقدر به فکر مردم هستین چقدر خوشحال شدیم از دیشب خوابم نبرده صبح که زدم بیرون دیدم تمام مشکلاتمون حل شده همه چی همونی شد که مردم دوست داشتن!»
> چرا این سورپرایز
با استقبال مردمی همراه نشد؟
پست پلاس، ساز و کاری است که در سال‌های اخیر خیلی از کشور‌های پیشرفته از آن استفاده می‌کنند، هر چند که در هیچ کشوری از این تکنولوژی به عنوان سورپرایز پرده‌برداری نشده است. با این حال به نظر می‌رسد استفاده از آن گام بزرگی در عرصه ارتباطات محسوب می‌شود، اما چرا این موضوع با استقبال عمومی مواجه نشد؟ امیر محمود حریرچی، جامعه شناس و آسیب‌شناس اجتماعی در رابطه با چرایی این مسئله به آفتاب یزد گفت:« دلیل اصلی اینکه جامعه نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان داد این است که جامعه مسائل خیلی جدی‌تری نسبت به پست پلاس و پهباد دارد، در همین حوزه ارتباطات یک نگاه سطحی نشان می‌دهد که با چه مشکلات ریز و درشتی رو به رو هستیم، فیلترینگ، ترس از اینترنت داخلی و خیلی موارد دیگر از این دست نشان میدهد که ما در همین حوزه مشکلات جدی داریم پس اینکه در چنین شرایطی وزیر مربوطه تکنولوژی را روی کار بیاورد و از آن به عنوان سورپرایز یاد کند که همه گیر نیست و شاید خیلی کم مردم از آن استفاده کنند معلوم است که موجب نا رضایتی می‌شود.»
او در ادامه تصریح کرد:« در مناطق محروم ما آب و برق و گاز وجود ندارد، آن وقت تکنولوژی راه‌اندازی می‌شود که بسته‌های پستی به این مناطق برسد خب که چه؟ چه دردی از مردم دوا می‌شود؟ اینترنت یک نیاز جهانی است اما مسئولین ما آن را به عنوان یک نیاز نمی‌شناسند به همین دلیل هم سورپرایزی که همه منتظر آن هستند را به مردم نمی‌دهند و مسئله‌ای را مطرح می‌کنند که کمتر کسی از آن نفع ببرد.
وقتی اقدامات مسئولین هر چقدر هم که خوب باشد با نیاز‌های مردم سازگاری نداشته باشد معلوم است که با استقبال مردمی رو به رو نمی‌شود. مردم مشکلات بزرگتری از این‌ها دارند و اگر حمایت و استقبال مردمی را می‌خواهیم باید طبق نیازهای مردم به آن‌ها خدمات ارائه دهیم. این نشان می‌دهد که اختیاری قانونی وجود ندارد. امیدوارم از این به بعد برای سورپرایز‌ها بیشتر به خواست و نیاز مردم توجه شود.»
و اما آنچه از سورپرایز و گفت‌وگوی وزیر با مردم در این چند روز برداشت گردید این بود که وزیر با اعلام این سورپرایز نشان داد که بیشتر از این اختیارات قانونی ندارد و برخی انتظارات مردمی از توان او خارج است؛ هرچند او سعی و تلاش می‌کند انتظارات مردم را برآورده کند و گاهی هم موفق بوده است.