مصادره آراء به نفع برگزیت

اروپایی‌ها بر این عقیده‌اند که پیروزی بوریس جانسون و حزب محافظه‌کار به معنای پایان دشواری‌های برخاسته از روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیست. اما رسانه‌های امریکایی ـ عمدتاً ـ در تلاش هستند تا پیروزی قاطع محافظه کاران در انتخابات پارلمانی را تایید همه جانبه برگزیت معنا کنند
آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: یک کارشناس سیاست خارجه و مسائل بریتانیا در گفت‌وگو با آفتاب یزد می‌گوید: «در همهمه و شادباش پیروزی جانسون و محافظه کاران، کسی صدای دیگر احزاب از جمله حزب کارگر را نخواهد شنید که پیروزیِ اخیر محافظه‌کاران نمی‌تواند به منزله پذیرش تام و تمام برگزیت از سوی بریتانیایی‌ها باشد.» اما به این مسئله نیز اذعان دارد که «بوریس جانسون و حامیان وی،
به شدت در حال مصادره ی آراء اخیر به نفع برگزیت هستند!»
> از تزلزلی آشکار تا یک پیروزی قاطع؛


آیا باید به دنبال رد پای آمریکایی‌ها بگردیم؟!
آن گونه که سیدجلال ساداتیان می‌گوید به دلایل عدیده باید به این مسئله نیز توجه داشته باشیم که، جانسون بدون حمایت آمریکا قادر نبود به این پیروزی چشمگیر و قاطع دست پیدا کند. این کارشناس مسائل بین‌المللی معتقد است از جمیع جهات، حمایت آمریکایی‌ها از جانسون و محافظه‌کاران مهم، تعیین‌کننده و در عین حال به منزله یک گام مهم در عرصه سیاست خارجه ایالات متحده آمریکا به شمار خواهد آمد که آثارِ آن یا حداقل اثراتی از آن را می‌توان در انتخابات 2020 آمریکا دید.
ساداتیان می‌گوید: اگرچه ترامپ وضعیت خوبی ندارد و از سوی دموکرات‌ها به شدت تحت فشار است اما اگر اوضاع در برهه‌های پیش‌رو تغییر کند، قطعاً با حضور قدرتمند محافظه‌کاران در انگلستان، می‌توان امیدوار بود که جمهوری خواهان همچنان سکاندار کاخ سفید
باقی بمانند.
> انتخابات پارلمانی
یا رفراندوم مجدد برگزیت؟!
یک سوال اساسی ـ آیا انتخابات انگلیس واقعاً در مورد Brexiاست؟ ـ همه نگاه‌ها را به سمت و سوی آینده سوق می‌دهد زیرا بر اساس تحلیلی که «فارین پالیسی» ارائه داده؛ «محافظه‌کاران و دموکرات‌های لیبرال در حال پیشبرد این فرض هستند که هیچ چیز مهم دیگری نیست.» و این یعنی محافظه کاران تلاش می‌کنند تا با یک مصادره به مطلوب هوشمندانه! این پیروزی را همان رای مجدد بریتانیایی‌ها به برگزیت معنا کنند اما؛ «حزب کارگر تاکید دارد که رای دهندگان بیشتر به مسائل مربوط به زندگی تک تک بریتانیایی‌ها توجه داشته‌اند.»
جرمی کوربین در همین رابطه می‌گوید: «بعضی‌ها می‌گویند این انتخابات برگزیت /Brexiاست. این همچنین انتخابات آب و هوا، انتخابات سرمایه‌گذاری، انتخابات استاندارد زندگی، انتخابات آموزش و پرورش، انتخابات فقر، انتخابات عادلانه مالیات نیز هست. مهم‌تر از همه، این انتخابات تغییر است.»
این درست که برگزیت یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موضوع محوری انتخابات پارلمانی زودرس این کشور بود اما پیروزی بوریس جانسون در این انتخابات پارلمانی به معنای خواست اکثریت مردم برای خروج از اتحادیه اروپا تفسیر شده و نقطه مورد تردید همین نقطه است که آیا این تفسیر درست است؟
این پیروزی روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را در روز ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۰ هموار می‌کند. هر دو حزب کارگر و محافظه‌کار بریتانیا انتخابات روز پنجشنبه ۱۲ دسامبر را انتخاباتی ارزیابی کرده بودند که مسیر تحول این کشور را رقم می‌زند. بوریس جانسون از "«مهم‌ترین انتخابات نسل کنونی» سخن گفته بود. همه شهروندان انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی برای شرکت در این انتخابات و رای دادن به فرجام برگزیت فراخوانده شده بودند.
اهمیت انتخابات روز ۱۲ دسامبر بریتانیا باعث آن شده است که میزان مشارکت مردم در این انتخابات بیش از انتخابات دوره‌های پیشین باشد که پیروزی بوریس جانسون و حزب محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی بریتانیا
به معنای موفقیت او در عرصه برگزیت تلقی می‌شود. مخالفت پارلمان برتیانیا با توافق ترزا می،
نخست‌وزیر پیشین این کشور با اتحادیه اروپا منجر به شکست و استعفای او شده بود. بوریس جانسون نیز به‌رغم همه تلاش‌های خود نتوانسته بود رای مثبت مجلس عوام بریتانیا درباره برگزیت را جلب کند. اکنون با پیروزی محافظه‌کاران در بریتانیا و کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمانی این کشور، خروج سریع بریتانیا از اتحادیه اروپا
ممکن می‌شود.
> این پایان ماجرا نیست!
نگاهی به منابع خبری آمریکایی و اروپایی ما را به این سمت و سو سوق می‌دهد که به برخی تفاوت‌ها در انتشار خبر انتخابات پارلمانی بریتانیا توجه داشته باشیم. اروپایی‌ها بر این عقیده‌اند که پیروزی بوریس جانسون و حزب محافظه‌کار به معنای پایان دشواری‌های برخاسته از روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیست. اما رسانه‌های امریکایی ـ عمدتاً ـ در تلاش هستند تا پیروزی قاطع محافظه کاران در انتخابات پارلمانی را تایید همه جانبه برگزیت معنا کنند.
> دو چالش بزرگ پیش روی جانسون
در وهله اول نگاه‌ها متوجه اسکاتلند است. خانم نیکولا استورجن، رهبر حزب ملی اسکاتلند با اتکا به نتایج آرای مردم اسکاتلند اعلام کرده است که اکثریت مردم اسکاتلند خواستار ماندن در اتحادیه اروپا هستند و اسکاتلند تمایلی به خروج از این اتحادیه ندارد. از سوی دیگر، موضوع تعیین مرز بین اتحادیه اروپا و ایرلند شمالی نیز یکی دیگر از چالش‌هایی است که منجر به شکست توافق‌های پیشین بین دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا شده برای عملی‌کردن برگزیت شده بود. بریتانیا هنوز نتوانسته است راه‌حلی مناسب برای ایرلند شمالی و مرز آن با جمهوری ایرلند بیابد. مشکلات دیگری هم وجود دارند. از آن جمله است حق کار و اقامت شهروندان اروپایی در بریتانیا. پیروزی بوریس جانسون ممکن است روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را تسریع کند، اما مشکلات جدیدی برای بریتانیا در پی خواهد داشت.
> مهاجران سوری و مسئله‌ای به نام برگزیت!
سیدجلال ساداتیان معتقد است از ریشه‌ای‌ترین مسائلی که غائله برگزیت را بنیان نهاد به یورش همه جانبه آوارگان سوری به سمت اروپا بازمی‌گردد آن هم در جایی که انگلیسی ها، سهمیه‌بندی پذیرش مهاجران را نپذیرفتند و در نهایت همه پرسی خروج از اتحادیه اروپایی با اکثریتی شکننده به بقیه اعضای اتحادیه اروپایی اعلام کرد که خواهان باقی ماندن در اتحادیه نیستند!
این کارشناس مسائل بین‌المللی همانند بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی بر این عقیده است که آمریکایی‌ها با موضوعی به نام «اتحادیه اروپایی» هرگز کنار نیامده و کنار نیز نخواهند آمد زیرا: «اتحادیه اروپا برای اهداف میان مدت و بلند مدت ایالات متحده آمریکا به عنوان یک رقیب ِ قدرتمند و گاه دردسر ساز، نمی‌تواند مورد قبول و پذیرش قرار گیرد.»
سفیر اسبق ایران در لندن به رخدادهای اخیر در رابطه با اتحادیه اروپایی و روس‌ها نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «در برهه‌هایی وقتی اختلافات اتحادیه اروپا و امریکا بالا گرفت، تحلیل‌هایی حکایت از آن داشت که می‌توان به روی آوردن اروپایی‌ها به سمت پوتین و کرملین نیز اندیشید و این همان مسئله‌ای است که می‌تواند مقدمات عصبانیت شدید آمریکایی‌ها را فراهم آورد.
ساداتیان در رابطه با تاثیرات نتایج انتخابات پالمان بریتانیا بر انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا می‌گوید: «ترامپ برای پیروزی در انتخابات سال آینده هر کاری خواهد کرد همان گونه که برای گرفتن عکس یادگاری با کیم جونگ اون و حسن روحانی به هر آب و آتشی زد! این به هر دری زدن بدان دلیل است تا عرصه را به رقیب سیاسی خود ـ دموکرات‌ها ـ واگذار نکند اما در نگاه نخست می‌توان پیروزی جانسون در انتخابات بریتانیا را به منزله یک گام موفقیت آمیز برای جمهوری خواهان تلقی کرد اما پشت پرده ماجراهایی که یک نخست وزیر متزلزل به یک نخست وزیر فاتح تبدیل شد، قطعا اتفاقاتی است را می‌تواند در آینده مهم و چالش آفرین باشد.»
این کارشناس مسائل بین‌المللی نسبت به این موضوع که پیروزی جانسون و محافظه‌کاران بر رخدادها و معادلات خاورمیانه نیز موثر واقع خواهد شد یا نه واکنش نشان داده می‌گوید: «طبیعتاً با همگرایی بیشتر آمریکا و انگلستان، قطعاً شرایط سخت‌تری در معادلات منطقه خاورمیانه به وجود خواهد آورد خاصه آن که کشوری به نام ایران با آن درجه از حساسیت‌هایی که با کاخ سفیدنشینان به وجود می‌آورد نیز در این منطقه حضور دارد.»
ساداتیان ادامه می‌دهد نزدیکی آمریکا و انگلستان در مسئله ایران از جمله برجام به این معنا است که ایالات متحده آمریکا در مسئله برجام به تنهایی یکی ـ دو سال گذشته نخواهد بود اما این مسئله البته به این معنا نیست که برجام به طور کامل تحت الشعاع این مسائل قرار خواهد گرفت اما باید پذیرفت شرایط از آنچه تا به حال بوده، سخت‌تر خواهد شد.
> پایان برگزیت یا پایان بریتانیای کبیر؟!
ساداتیان در پایان به این مسئله اشاره دارد که با پیروزی جانسون در انگلستان، کنار رفتن مرکل در آلمان و شکست محتمل مکرون در فرانسه باید منتظر ظهور گسترده و پردامنه راست‌ها و نیز راست‌های افراطی در قاره سبز بود همان مسئله‌ای که همزمان با روی کار آمدن ترامپ به عنوان اصلی‌ترین تحلیل آن روزگار در بین تحلیلگران سیاسی دست به دست می‌شد.
سیدجلال ساداتیان تاکید می‌کند و معتقد است جانسون اگرچه این روزها شادمان از پیروزی است اما جدایی طلبی اسکاتلندی ها، ایرلندی‌ها و در نهایت ولزی‌ها می‌تواند در میان مدت حتی! کام او را و حزب متبوعش را به شدت تلخ کند.
سفیر اسبق ایران در لندن حتی بر این مسئله دست می‌گذارد که اجرایی شدن برگزیت شاید به معنای پایان بریتانیای کبیر و استقلال تام و تمام اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز باشد و این یعنی این پیروزی در عین شیرینی تلخی‌های تاریخی به دنبال خواهد داشت.